Senaste nytt

Corona-viruset och hur det påverkar resande

M.K

Medlem
@Benz En skylt var det jag såg häromdagen på ARN.

FA8BBE8F-2E0F-418A-9531-E6BCBB955302.jpeg
 

Kimmen00

Medlem
Smittan i sig är jag än så länge inte särskilt orolig för, utan det är snarare allt annat runt omkring som stängda attraktioner, toalettpppersbrist, stängda restauranger och allt annat märkligt som kan hända när det blir lite lätt panik p.g.a. Coranavirusets framfart.
Är inte jättesugen på att bli strandad på ett hotell, även om det så må vara Conrad, utan vill självklart uppleva städerna till fullo.

@Abbs Har du mer information om hur läget är just i Singapore får du gärna dela med dig om du anser att det är viktigt för oss turister.

Kom hem från Singapore i helgen. Scanning av temperatur på flygplatsen annars inget. Väldigt mkt prat om Corona på nyheterna, en del med munskydd (inte många). Allt var öppet som vanligt, Raffels, Marian Bay Sands, the Shops at Marina, Gradens by the Bay, Sentosa etc etc
Den stora skillnaden mot när jag var där senast var att det var MYCKET färre folk.. Halvdött i galleriorna och på gatorna. Märktes tydligt.
Dessutom rapporterade nyheterna att Singapores turism hade gått ner 37% sen coronautbrottet. Under förra veckan när vi var där förekom inga nya fall men under fredag samt helgen verkar de fått ett 15-tal fall. Mycket info finns på: www.moh.gov.sg/2019-ncov-wuhan
De är ju extremt snabba och duktiga i smittspridning och infon där beskriver hur de fått smittan. I princip alla är singaporianska kineser som vart i wuhan eller släktingar till folk som vart där och kommit tillbaka.

Jag var i vilket fall som helst inte orolig alls. Hade dock med mig alkogel och Oxiskin Plus som jag använde regelbundet för säkerhetsskull då oxiskin även "skyddar" mot vinterkräksjuka och dyl.

Att åka i april tror jag är helt lugnt om inte situationen totalt spårar ur..
 

Senator

Moderator
Jag har en kombinerat affärs/nöjesresa med rutten ARN-ZRH-SIN, open-jaw HKG-BKK-ZRH-SIN med Swiss F i mars. Tanken var att åka till TPE för att träffa @Traveller efter SIN och sen hem via HKG. Jag funderar på att skippa HKG och bara stanna i SIN.
 

Lagerman

Medlem
Accor är iallafall konsekventa även om det krävs lite jobb för att göra sina avbokningar. Jag hade två separata stays denna vecka i mainland China. Stay på Sofitel Shanghai Hyland avbokades via mail direkt med hotellet. Hade också en stay på Pullman i Xiamen som jag var tvungen att ringa in för att få avbokad. Båda stays var bokade med prepaid non-refundable rate.
Nödvändig information finns att finna på Accors "special event" site: Help - Special Event
 
  • Gilla
Reactions: Gus
Toppen