Må så vara.. men hela testningshystering kring vaccinerade tror iaf jag påverkar ju hela samhällets tankar kring vaccin.. "varför vaccinera sig om man ändå ska testas/bli sjuk i tid och otid".
Själv väntar jag på att de ska öppna upp någongång så man kan få 3e sprutan. Antar att världen kommer börja kräva 3 sprutor under våren för att räknas som fullvaccinerad... sen i höst/vinter blir det 4 sprutor etc etc.
Man skall vaccinera sig för att minska risken att sprida smittan och att minska risken att bli allvarligt sjuk.
Ungefär som att man skall använda bilbälte. Det minskar risken att bli allvarligt skadad (vs allvarligt sjuk) och för att om alla använder bilbälte så blir påverkan på samhället mindre allvarligt (färre skadade vs mindre smittspridning).
Inte svårare än så tycker jag.
Jag tänker dra en liknelse mellan det som en gång var resekoncernen SAS och Coronaviruset, dock hoppas jag inte storyn varar lika länge

Tror det är något som många härinne kan relatera till.
Jag har följt SAS sedan slutet av 90-talet. På många sätt har branschen förändrat sig väldigt mycket, och särskilt SAS med mycket historiskt dåliga beslut i ryggen haft det tufft i en väldigt dynamisk marknad.
Jag vet inte hur många olika besparingsprogram och strategiprogram SAS har haft sedan 2000, men det känns som i alla fall en handfull om inte mer. Min observation är att varje gång SAS har sagt "nu skall vi spara två miljarder på två år" så räcker det inte två år senare. Då är plötsligen SAS två år efter marknaden på något sätt och man skulle ha sparat fyra miljarder på ett år för att vara par med marknaden. SAS ligger liksom strukturellt två år efter marknaden hela tiden.
På samma sätt visar Coronaviruset sin dynamik. Viruset är som marknaden medan världssamhället är som SAS. Alltid ett par steg efter. Vi lullade in oss själva i någon form av falsk trygghet, medan verkligheten är mer en
Rumsfeldiansk "Known and unknown knowns". Vi som bor i världen, tillsammans med myndigheter och politiker antog att detta var slut. Vi borde ha vetat bättre i bakspegeln.
Ur ett reseperspektiv är frågan: "ser vi början på slutet, eller slutet av början"? Jag tror helt enkelt vi får tänka lite på de saker vi har tillräckligt mycket evidens för nu:
1. Vi vet att vaccinet skyddar de flesta människor som inte har underliggande sjukdomar mot svår Covid
2. Vi vet att fysisk distansering hjälper
3. Vi har evidens att handhygien hjälper
4. Vi har också evidens att ansiktsmasker hjälper, men det strids om hur mycket
Jag är en flitig amatörinvesterare. Så jag har lärt mig om begreppet "compounded interest" eller på gott svenska: ränta på ränta. Jag ser alla åtgärder i ljus av detta. Om vi alla vaccinerar oss, maximerar distans och minimerar antalet kontakter, är noggranna med handtvätt och använder ansiktsmask ja då ackumulerar vi skydd för oss själva och andra och vi kan ta oss snabbare ur detta en gång för alla. Men om alla skall göra som man själv känner för, då kommer det helt enkelt ta längre tid, vi kommer förlora flera liv och sätta våra hjältar i vården under press.
Jag som alla andra bara suktar efter att få resa. Men nu tar jag ner förväntningsnivån ett par hak till det lugnar ner sig lite igen. Jag har säkert lagt över 20-25 timmar bara senaste två månader att försöka få oss till Malaysia över nyår. Men igår insåg jag att det är för bökigt och riskabelt att åka fem personer (inklusive två 65+) som läget är nu.