Senaste nytt

Corona-viruset och hur det påverkar resande

Japan stänger gränserna för alla utlänningar enligt en notis på BBC News nyss:

Japan bans foreigners from coming in

Japan has become the latest country to reinstate tough border restrictions, banning all foreigners from entering the country from 30 November.

Japanese chief cabinet secretary Hirokazu Matsuno has described the move as a "temporary, emergency measure" until more is known about the variant, Reuters news agency reports.

De utlänningar som började släppas in tidigare i november var väl affärsresenärer och utbytesstudenter, kombinerat med några dagars karantän. Detta var en viss lättnad jämfört med vad som gällde tills ganska nyligen. Då fanns det vissa förhoppningar om att lättnaderna skulle fortsätta med vanliga turister.

Ska idag från CPH till ZRH för en övernattning på Hilton vid flygplatsen. Får se hur det går, fanns en del undantag för transit annars håller jag tummarna för att det finns rum på hotellet inne i ZRH.
Nyfiken på att höra hur det går. Har en transfer på ZRH över natten nästa månad, med övernattning bokad på Radisson Blu på flygplatsen. Förhoppningsvis låter de en flyga vidare utan att först sitta 10 dagar i karantän!

Nyfiken på att höra hur det går. Har en transfer på ZRH över natten nästa månad, med övernattning bokad på Radisson Blu på flygplatsen. Förhoppningsvis låter de en flyga vidare utan att först sitta 10 dagar i karantän!

Åker du från CPH? Sverige är ännu inte med på listan även om det förmodligen bara är en tidsfråga.

Att Sverige inte kommer införa egna restriktioner tror jag vi kan ta för givet(utan att det betyder att jag vill bo i Kina).

Just det, reser från ARN. Men förutsätter att Sverige inom kort kommer att finnas med på listan över länder med bekräftade fall av Omikron så att samma regler gäller härifrån. Missade att nämna det.

Just detta har ju vi oxå infört.. även om man är fullvaccinerad skall man vara testa sig och vara hemma om ngn i hushållet är sjuk (positiv i Corona)
Ja, fast det kräver ju att folk faktiskt gör det som rekommenderas. Det har ju visats med all önskvärd tydlighet här på BC att folk inte klarar av att följa restriktioner och rekommendationer om det inte bygger på hot om repressalier. Lite synd kan jag tycka då det påverkar samhällskontraktet.

Som exempel, finns det ingen teststationen precis när jag landat och det är rekommenderat att testa sig efter utlandsvistelse så är det statens fel att jag inte testar mig. Att tänka steget längre och beställa ett test vill man inte riktigt göra.

Ja, fast det kräver ju att folk faktiskt gör det som rekommenderas. Det har ju visats med all önskvärd tydlighet här på BC att folk inte klarar av att följa restriktioner och rekommendationer om det inte bygger på hot om repressalier. Lite synd kan jag tycka då det påverkar samhällskontraktet.

Som exempel, finns det ingen teststationen precis när jag landat och det är rekommenderat att testa sig efter utlandsvistelse så är det statens fel att jag inte testar mig. Att tänka steget längre och beställa ett test vill man inte riktigt göra.

Det är ju iofs detta som gör att man kan vilja ha hårdare tag även i Sverige men jag tror vi ska stoppa den diskussionen. Blir så dålig stämning.

Toppen