Senaste nytt

Corona-viruset och hur det påverkar resande

Som sagt är det passagerartrafiken som är förbjuden. Det är fullt tillåtet att flyga frakt och/eller ferryflyga. SAS gör samma sak, flyger med pax till Heathrow, men ferryflyger tillbaka.

Vi pratar om reguljära flighter, som flugits sedan urminnes tider. Om de ska nekas landningstillstånd så måste det vara ett myndighetsbeslut av någon, antagligen polisen. Det verkar inte finnas rutiner för sådant.
Ja, det vet jag, men jag trodde att ett bolag var tvunget att meddela berörda myndigheter om passagerare (antal osv). Eftersom det råder flygförbud för passagerarflygplan så trodde jag i min enfald att just sådana plan nekas tillstånd. Är det inte så alltså, utan det är bara en rekommendation och SAS / BA skulle kunna fortsätta flyga passagarere också från UK till Sverige?

https://svenskforfattningssamling.se/sites/default/files/sfs/2020-12/SFS2020-1305.pdf

Från och med 22 december 2020 till 21 januari 2021 har Sverige ett inreseförbud från Storbritannien och Danmark som omfattar samtliga utländska resenärer förutom personal som transporterar gods eller passagerare, utländska diplomater och konsulära tjänstemän och deras familjer och anställda, utländska kurirer, de som jobbar i eller för en internationell organisation samt personer med trängande familjeskäl. I övrigt är det endast svenska medborgare som tillåts resa in i Sverige från Storbritannien. Utlänningar som bor eller jobbar i Sverige undantas också. Undantag gäller även för personer som bor på Bornholm och reser, via Sverige, mellan Bornholm och en annan del av Danmark samt för hälso- och sjukvårdspersonal som utför arbete på Bornholm samt personal som utför hälso- och sjukvårdstransporter. Utöver dessa undantag kommer endast svenska medborgare tillåtas att resa in i Sverige från dessa länder. För inresa från övriga länder beskrivs undantag till inreseförbudet nedan

Det finns alltid undantag. Vet vi att den finska familjen inte hade trängande familjeskäl eller jobbar för en internationell organisation?

Men jag tror mer på att transportstyrelsen inte gjort sitt jobb tillräckligt bra.

Ja, det vet jag, men jag trodde att ett bolag var tvunget att meddela berörda myndigheter om passagerare (antal osv). Eftersom det råder flygförbud för passagerarflygplan så trodde jag i min enfald att just sådana plan nekas tillstånd. Är det inte så alltså, utan det är bara en rekommendation och SAS / BA skulle kunna fortsätta flyga passagarere också från UK till Sverige?
Det är ju inte flygförbud för passagerarflygplan i sig, de får flygas med frakt eller tomma på passagerare. De har ju som sagt tillstånd att flyga på sina slotar. Det visar ju definitivt att det finns stora luckor i systemet när British Airways väljer att flyga passagerare och ingen hindrar detta.

Hade det funnits krav på Apis så hade ju informationen skickats den vägen, och då hade det varit den logiska punkten att upptäcka det.

Sverige kräver dock inte Apis från Storbritannien - även om Storbritannien kräver det från Sverige. Och det ändrar sig väl inte med brexit heller vad jag förstått.

Det är ju inte flygförbud för passagerarflygplan i sig, de får flygas med frakt eller tomma på passagerare. De har ju som sagt tillstånd att flyga på sina slotar. Det visar ju definitivt att det finns stora luckor i systemet när British Airways väljer att flyga passagerare och ingen hindrar detta.
Okej, sant, det är flygförbud för passagerarflygplan med passagerare, som inte faller in under de undantag som finns. Mig veterligen så tillhörde inte alla passagerare någon undantagsgrupp, alltså så skulle BA inte överhuvudtaget ha fått lyfta då detta plan faktiskt föll in under flygförbudet.

Som du säger, det verkar finnas gigantiskt stora luckor i systemet eftersom detta kan hända.

Okej, sant, det är flygförbud för passagerarflygplan med passagerare, som inte faller in under de undantag som finns. Mig veterligen så tillhörde inte alla passagerare någon undantagsgrupp, alltså så skulle BA inte överhuvudtaget ha fått lyfta då detta plan faktiskt föll in under flygförbudet.

Som du säger, det verkar finnas gigantiskt stora luckor i systemet eftersom detta kan hända.

Dessutom är det ju möjligt för en resenär som är svensk medborgare att åka från UK till Sverige via tredjeland. Så på sätt och vis är det väl bättre om BA tillåts flyga svenska medborgare till Sverige, så kan åtminstone svenska myndigheter ha koll på vilka personer som utgör en risk istället för att som nu "uppmana" dessa att åka via ett annat land.

Ordinare pris: 1650 SEK
SAS-erbjudande: 1179 SEK (28,5% rabatt)

Hemsidan säger "Det reducerade priset för reseintyg gäller endast SAS-resenärer. Vid betalning behöver du visa bokningsreferens (6 tecken) för din resa". Det står däremot ingenting om datum. Således bör man, om man man så vill, kunna hänvisa till vilken bokning som helst, och få ett rabatterat pris. Det behöver alltså inte vara i närtid, och man behöver inte resa med en SAS-bokning närmsta dagarna för att kunna ta del av erbjudandet.
Är det någon som testat bokningsnummer med bonusresa StarA och om det funkar, eller VET hur de kontrollerar bokningsnumret. Inga killgissningar utan fakta nu :)

Tre timmar före avgång rapporteras en resplan in till flygtrafikledningen, med information om vilken typ av flygning det är och om det finns passagerare ombord.

Från och med i lördags granskas resplanerna från Storbritannien manuellt.

– Det här är en högst tillfällig åtgärd och en ytterligare livrem, säger Transportstyrelsens presschef Mikael Andersson till tidningen.

Så Sverige inför flygförbud för i princip all vanlig passagerartrafik från UK till Sverige, men struntar i att följa upp huruvida flygbolagen följer flygförbudet eller inte. Precis som jag misstänkt så har det inte funnits någon kontroll av flygningarna, så oerhört slappt. En vecka efter infört flygförbud inser transportstyrelsen att de nog borde kontrollera detta...

Toppen