Senaste nytt

Corona-viruset och hur det påverkar resande

När passerar man gränsen vid ankomst från ett annat Schengenland?
Storbritannien, som passagerarna vi diskuterar kom ifrån, är inte - och har heller inte varit - del av Schengern.

Det finns väl i principen ingen gräns när man ankommer från ett annat Schengenland? Är inte det hela poängen?
Det här är rätt svar. Fri rörelse av varor, tjänster och personer inom EU/Schengernområdet. Det är en av EUs grundpelare, rörelsefriheten.

Gränserna finns, oavsett Schengen eller inte. Det har vi sett prov på åtskilliga gånger under 2020, då länder valt att stänga sina gränser. På en flygplats är det tullfiltret som utgör gränsen.

Det finns väl i principen ingen gräns när man ankommer från ett annat Schengenland? Är inte det hela poängen?
Vid ankomst från Danmark sker en inresekontroll av polis/gränsvakter vid betalstationen på svenska sidan bron (sedan nyligen). Min följdfråga var vart man gör den kontrollen på Arlanda. Att det i normalfallet inte sker någon kontroll betyder ju inte att gränsen är borttagen.

Vid ankomst från Danmark sker en inresekontroll av polis/gränsvakter vid betalstationen på svenska sidan bron (sedan nyligen). Min följdfråga var vart man gör den kontrollen på Arlanda. Att det i normalfallet inte sker någon kontroll betyder ju inte att gränsen är borttagen.
Då och då ser man poliser stående på "bron" direkt utanför flygplanet när man kommer från ett annat Schengenland. Det får väl ses som en gränskontroll?
Min uppfattning om var gränsen finns är enkel: vid Sveriges territorialgräns, där den alltid har funnits. :) Sedan är det mer praktiskt att t.ex. kolla icke-Schengenpassagerare vid passkontrollen när passagerarna har traskat kanske 100 meter på Arlanda terminal 5 pir F. Men man är i Sverige även före dess, fast kommer inte så långt.

Hela diskussionen var gränskontrollen skall utföras är intressant men utifrån vad som hänt här egentligen onödig. Det råder mig veterligen flygförbud (för passagerartrafik) mellan Storbritannien och Sverige. Hur kan detta flyg ens få erforderliga tillstånd att landa på Arlanda?

Hela diskussionen var gränskontrollen skall utföras är intressant men utifrån vad som hänt här egentligen onödig. Det råder mig veterligen flygförbud (för passagerartrafik) mellan Storbritannien och Sverige. Hur kan detta flyg ens få erforderliga tillstånd att landa på Arlanda?

Som sagt är det passagerartrafiken som är förbjuden. Det är fullt tillåtet att flyga frakt och/eller ferryflyga. SAS gör samma sak, flyger med pax till Heathrow, men ferryflyger tillbaka.

Vi pratar om reguljära flighter, som flugits sedan urminnes tider. Om de ska nekas landningstillstånd så måste det vara ett myndighetsbeslut av någon, antagligen polisen. Det verkar inte finnas rutiner för sådant.

Toppen