Senator
Moderator
När passerar man gränsen vid ankomst från ett annat Schengenland?
Det finns väl i principen ingen gräns när man ankommer från ett annat Schengenland? Är inte det hela poängen?
När passerar man gränsen vid ankomst från ett annat Schengenland?
Storbritannien, som passagerarna vi diskuterar kom ifrån, är inte - och har heller inte varit - del av Schengern.När passerar man gränsen vid ankomst från ett annat Schengenland?
Det här är rätt svar. Fri rörelse av varor, tjänster och personer inom EU/Schengernområdet. Det är en av EUs grundpelare, rörelsefriheten.Det finns väl i principen ingen gräns när man ankommer från ett annat Schengenland? Är inte det hela poängen?
Vid ankomst från Danmark sker en inresekontroll av polis/gränsvakter vid betalstationen på svenska sidan bron (sedan nyligen). Min följdfråga var vart man gör den kontrollen på Arlanda. Att det i normalfallet inte sker någon kontroll betyder ju inte att gränsen är borttagen.Det finns väl i principen ingen gräns när man ankommer från ett annat Schengenland? Är inte det hela poängen?
Då och då ser man poliser stående på "bron" direkt utanför flygplanet när man kommer från ett annat Schengenland. Det får väl ses som en gränskontroll?Vid ankomst från Danmark sker en inresekontroll av polis/gränsvakter vid betalstationen på svenska sidan bron (sedan nyligen). Min följdfråga var vart man gör den kontrollen på Arlanda. Att det i normalfallet inte sker någon kontroll betyder ju inte att gränsen är borttagen.
Där har jag aldrig sett gränspolisen, däremot tullen någon enstaka gång.Då och då ser man poliser stående på "bron" direkt utanför flygplanet när man kommer från ett annat Schengenland. Det får väl ses som en gränskontroll?
Hela diskussionen var gränskontrollen skall utföras är intressant men utifrån vad som hänt här egentligen onödig. Det råder mig veterligen flygförbud (för passagerartrafik) mellan Storbritannien och Sverige. Hur kan detta flyg ens få erforderliga tillstånd att landa på Arlanda?
Ser ut som ett SAS plan landade på eftermiddagen, då var det alltså inga passagerare med?
SAS flight SK9250 - Flightradar24