Senaste nytt

Corona-viruset och hur det påverkar resande

011430121

Medlem
Jag har nog missat en punkt i Danmarks Corona regler, har sett att Stockholm är en av de regioner som Danska medborgare avråds att resa till.
Jag har gjort ett tanke fel trodde att vi från Stockholm kan åka in i Danmark och gästa bekanta och bo på hotell.
Men såg detta av en slump idag

Aktuella händelser
Angående inresor till Danmark - ändring från 10 oktober

Sverige räknas som öppet land för inresa till Danmark t.o.m den 9 oktober. Bofasta i öppet land har lov att resa in i Danmark utan krav på nödvändigt ärende.

Från 10 oktober ändrar Danmark kategoriseringen av Sverige till karantänland, vilket innebär en övergång till en regional ordning, med öppna respektive karantän-regioner, baserad på smittrycket i de olika regionerna. Reglerna för din resa in i Danmark har alltså att göra med vilken region i Sverige som du är bosatt i. Icke danska medborgare som reser in från ett karantänland/-region behöver ha ett anerkendelsesværdigt formål, d.v.s ett nödvändigt ärende.

Du hittar allt om danska inreseregler och information om vad som gäller för de olika regionerna i Sverige på
coronasmitte.dk

Det är ju solklart, en fråga har Danska myndigheter återigen satt upp kontroll vid Öresundsbron.
Min tanke är att jobba i Skåne under nästa vecka och till helgen åka och gästa bekanta på Själland kommandes med tåg från Malmö.
 
  • Gilla
Reactions: M.K

M.K

Medlem
@011430121 Tack för infon!

Jag tänkte precis eventuellt boka ARN-CPH med LH för servering och riktig lounge inför Skånebesök, satt och kollade möjliga kombinationer tidigare idag faktiskt, men avvaktar lite med det nu tills det klarnar. Jag har också missat detta med Stockholm.
 
Last edited:

GOTBound

Medlem
Ang. regionala skillnader inom Sverige. Västra Götaland är för tillfället godkänd hemvist för att få komma in i Danmark. Jag har känt mig säker kring en Warszawa resa nästa helg i och med en transfer på CPH.

Efter inlägg från @M.K fick jag skrämselhicka då min routing ut är GOT-ARN-CPH-WAW...
`
Som jag tolkar de danska reglerna skall detta inte vara problem då det bara rör sig om transfer via CPH?
 
Last edited:
Jag har nog missat en punkt i Danmarks Corona regler, har sett att Stockholm är en av de regioner som Danska medborgare avråds att resa till.
Jag har gjort ett tanke fel trodde att vi från Stockholm kan åka in i Danmark och gästa bekanta och bo på hotell.
Men såg detta av en slump idag

Aktuella händelser
Angående inresor till Danmark - ändring från 10 oktober

Sverige räknas som öppet land för inresa till Danmark t.o.m den 9 oktober. Bofasta i öppet land har lov att resa in i Danmark utan krav på nödvändigt ärende.

Från 10 oktober ändrar Danmark kategoriseringen av Sverige till karantänland, vilket innebär en övergång till en regional ordning, med öppna respektive karantän-regioner, baserad på smittrycket i de olika regionerna. Reglerna för din resa in i Danmark har alltså att göra med vilken region i Sverige som du är bosatt i. Icke danska medborgare som reser in från ett karantänland/-region behöver ha ett anerkendelsesværdigt formål, d.v.s ett nödvändigt ärende.

Du hittar allt om danska inreseregler och information om vad som gäller för de olika regionerna i Sverige på
coronasmitte.dk

Det är ju solklart, en fråga har Danska myndigheter återigen satt upp kontroll vid Öresundsbron.
Min tanke är att jobba i Skåne under nästa vecka och till helgen åka och gästa bekanta på Själland kommandes med tåg från Malmö.

körde över bron söndag .. (jag får åka in i dk oavsett på grund av mitt pass) men det fanns ingen kontroll där. Ska köra över igen imorgon och kan kolla läget. Har du inget möte i tjänst eller dylikt , så kommer du inte in i dk om polisen står där och du är listat i Stockholm på skatteverkets hemsida ..
 

011430121

Medlem
Ang. regionala skillnader inom Sverige. Västra Götaland är för tillfället godkänd hemvist för att få komma in i Danmark. Jag har känt mig säker kring en Warszawa resa nästa helg i och med en transfer på CPH.

Efter inlägg från @M.K fick jag skrämsel hicka då min routing ut är GOT-ARN-CPH-WAW...
`
Som jag tolkar de danska reglerna skall detta inte vara problem då det bara rör sig om transfer via CPH?
I kommande helg skall jag tillsammans med 5 andra personer resa till Polen med transfer på CPH ser inte att det skall vara några problem kunna genomföra detta trots att vi kommer från ARN
 

NyfikenGrau

Medlem
Polen har skärpt sina regler nu i helgen, masktvång även utomhus nu (utom "i skogen" och såklart medan man äter och dricker).

Exceptions. Where don't you have to cover your mouth and nose?

  • in a restaurant or bar – when you take your place at the table and eat or drink
  • at work – if you do not have contact with outsiders (e.g. when serving clients and applicants)
  • in the forest
  • when eating meals or drinks after taking a seat on a train subject to mandatory seat reservation, including meals and drinks issued on board the train (WARS restaurant wagon)

Temporary limitations - Coronavirus: information and recommendations - Gov.pl website
 

Agö

Medlem
körde över bron söndag .. (jag får åka in i dk oavsett på grund av mitt pass) men det fanns ingen kontroll där. Ska köra över igen imorgon och kan kolla läget. Har du inget möte i tjänst eller dylikt , så kommer du inte in i dk om polisen står där och du är listat i Stockholm på skatteverkets hemsida ..
Exakt, det är tal om stickkontroller vilket även gäller tåget där jag upplevt två stickkontroller sedan 3 september när den "permanenta" kontrollen upphörde. Men folkbokförda i Skåne får än så länge komma in i Danmark utan skäl. Som alltid är det dagsfärsk info och kan ändras med kort varsel. Jag tror dock inte att den "permanenta" kontrollen kommer att återuppstå utan det blir nog tal om stickprov framöver.
 

Kris

Medlem
... En fråga har Danska myndigheter återigen satt upp kontroll vid Öresundsbron?
Min tanke är att jobba i Skåne under nästa vecka och till helgen åka och gästa bekanta på Själland kommandes med tåg från Malmö.
De estetiskt tilltalande båsen är ihoppackade. Stickprov har jag inte råkat ut för, men då åker jag väsentligen mindre ofta än vad jag brukade. Tror och hoppas som föregående talare att permanenta kontroller hör till historien. Denna kära Øresundsförbindelse har fått genomgå en del prövningar sista fem åren.... Pust!
 

Tomas E

Medlem
Aktuella händelser
Angående inresor till Danmark - ändring från 10 oktober

Sverige räknas som öppet land för inresa till Danmark t.o.m den 9 oktober. Bofasta i öppet land har lov att resa in i Danmark utan krav på nödvändigt ärende.

Från 10 oktober ändrar Danmark kategoriseringen av Sverige till karantänland, vilket innebär en övergång till en regional ordning, med öppna respektive karantän-regioner, baserad på smittrycket i de olika regionerna. Reglerna för din resa in i Danmark har alltså att göra med vilken region i Sverige som du är bosatt i. Icke danska medborgare som reser in från ett karantänland/-region behöver ha ett anerkendelsesværdigt formål, d.v.s ett nödvändigt ärende.

Det innebär väl bara en återgång till vad som gällde för några månader sedan? Att vara transferpassagerare på CPH var då nödvändigt ärende, men inte t.ex. att åka in till Köpenhamn för att flanera och dricka öl.
 
Toppen