Det finns ingen okontrollerad smittspridning i Sverige.Visa bifogad bild 109819
Med den fortsatt okontrollerade smittspridningen i Sverige har jag förståelse för att andra inte vill ha in ny smitta.
Det finns ingen okontrollerad smittspridning i Sverige.Visa bifogad bild 109819
Med den fortsatt okontrollerade smittspridningen i Sverige har jag förståelse för att andra inte vill ha in ny smitta.
Det beror ju lite på vad meningen är med dem. Men det angränsar till politik så det kanske inte ska diskuteras här.
Läget här i Storbritannien är i alla fall lite liknande. Från och med måndag ska alla inresande uppge en adress där de ska isolera sig i 14 dagar. Men polisen har gått ut och sagt att man saknar resurser att ens göra stickprov av om folk håller sig i sin karantän - så den som vill kan nog röra sig fritt utan större risk.
Jag bevakar Storbritannien med extra intresse nu. Jag ligger med en poängbokning GOT-LHR-PMO med BA den 7/7, min fru kommer ifrån Sicilien och har inte varit hemma på ett år. Det har varit något inställt flyg och sedan har jag bokat om. Kruxet nu är att vi ska komma på måndag kväll LHR, dra vidare till PMO på tisdag morgon. Det jag funderar på är hur britterna ser på det.
Jag flög till Amsterdam från Kastrup lördagen den 6 juni. Det fann överhuvudtaget inga kontroller vid Schiphol när jag anlände dvs det var inga problem att ta sig in i landet. Man hade dock stängt av en stor del av flygplatsbyggnaden och istället för flera baggageutlämningar och utgångar så användes endast en så det krävdes en längre promenad än normal att ta sig ut från terminalen.Ja, de släpper in dig.
En viktigt, informativ tråd för medlemmar med lite missvisande titel eftersom pandemin fortlöper. Bra initiativ @Ubbe
Det är en intressant principiell fråga inom EU-länderna detta. En sak att Thailand begränsar, men att ett EU-land som Nederländerna eller Cypern selektivt öppnar för vissa EU-medborgare men inte för andra strider mot grundprincipen av fri flytt av människor.
Personligen undrar jag när USA och Kanada öppnar upp? Indikationer är att Kanada öppnar upp i juli, men USA vet jag inte ens om jag vill åka till då smittspridningen verkar inte alls vara under kontroll.
@Senator har du någon länk eller så avseende informationen om Kanada. Har en bokad resa till svärföräldrarna i augusti, är läget status quo vid utresa - åker Ms Doctor-X (kanadensisk medborgare) själv... får köpa det där Nordic Choice passet och se Sverige i sommar isf.
Nuvarande restriktioner gäller ut juni:
Coronavirus: Latest Canada immigration news 2020 - Canadavisa.com
Den här artikelen diskuterar att det sannolik öppnas upp den 1:e juli men med 14 dagars karantän:
Will Canada lift its travel restrictions on July 1? | Canada Immigration News
Jag skulle gärna vilja åka till Toronto i augusti i affärer men mina kunder kommer med störa sannolikhet jobba hemma ett tag till.