Senaste nytt

Corona-pandemin: länder med restriktioner för svenska medborgare vid inresa

ekf

Medlem
Jag läser på samma sätt. Satt just och läste idag.

För fullvaccinerad från Sverige:
- registering på entrynorway
- Covidbevis
- Test on arrival, finns det inte vid gränsen så har du skyldighet att leta upp ett ställe inom X timmar (minns inte X)

Dvs inget test i Sverige behövs innan. Sen kan man ju göra det ändå om man vill (jag gör det om jag flyger in, för att minska risk för att åka på karantän utifall jag skulle vara infekterad utan symptom... men åker man med egen bil är det mer soft förstås).
Passerade gränsen för en stund sedan, vet inte riktigt vad som gäller för kontrollen var ganska slapp, tex kunde jag skippat teststationen helt…

Hursomhelst så var testandet väldigt effektivt, en person scannade inregistreringen, sen två klisterlappar på två papper, en till mig och en till en testpersonalen. Testpersonalen körde två snabba svabbningar i näsborrarna och sa hejdå. Sedan fick jag vänta i bilen tills en tredje person viftade att jag fick åka vidare. En halvtimme senare fick jag sms om att testresultatet var registrerat, med länk till det online.
Total tidsåtgång för alltihop < 30 minuter


Ingen kollade id eller vaccinpass.
 
  • Gilla
Reactions: hco

hco

Medlem
Bra att det fanns en teststation iaf! =)

Ingen kollade id eller vaccinpass.

Jag förstår det som att det är stickprovskontroller som gäller. Det sa åtminstone tulltjänstemannen som kollade mina papper på TRD i december. Dom kollade inte hela planet, bara de slumpmässigt(?) utvalda. Men test var alla, på plats eller medskickad hemtest.
 

dino_81

Medlem
Min upplevelse av att anlända Arlanda igår. En klar minoritet av resenärerna som anländer väljer att inte testa sig vid teststationen i ankomsthallen precis utanför tullfiltret.

En resenär (utan munskydd) frågade om testning var obligatoriskt och då han fick svar att det ej det men att det rekommenderas replikerade han avstår ”om man inte kan straffas för det (att avstå testning)…”

Självklart testade jag och mitt resesällskap oss och svaret kom ett drygt dygn efteråt via sms där man ombeds ringa ett nummer. Att testet var negativt lästes upp på flertalet språk.
 
Toppen