Senaste nytt

Corona-pandemin: länder med restriktioner för svenska medborgare vid inresa

Detta gällde väl för arbetstagare, och där står också att det inte får ske på diskriminerande grunder, vilket det såklart gör om man exkluderar ett land.
Vad är anledningen till att landet är exkluderat? Sverige har mycket större smittspridning än övriga medlemsländer.
Min uppfattning från det jag läst och hört om det är just det - man får inte säga "svenskar är inte välkomna", men man får säga "resor från alla länder med <något mätbart värde> är inte välkomna", såsom tex Estland har gjort. Så länge man är tydlig och konsekvent med vilka siffror det handlar om.

Men det är ju inom EU. En annan intressant fråga blir hur det är med länder yta för unionen. EU har ju tidigare satt ganska hårt tillbaka mot länder som separerat ut vissa länder i sina regler, inklusive USA. Kommer man fortsätta med det?

Nu har inte jag tittat på detaljer, men skulle vara intressant om det är medborgarskap som styr eller om det är ”domiciliation” eller folkbokföringen?

Ytterligare en dimension är om jag som svensk medborgare boende i Sverige, men har spenderat två, tre veckor i t ex Italien, som inte är med på Nederländernas "svarta lista" och sedan vill åka från Rom till Amsterdam, kommer dom att släppa in mig då? Tror att det kan bli en del intressanta turer här, som kanske kokar ner till om man har befunnit sig i ett riskområde eller ej.

Vad är anledningen till att landet är exkluderat? Sverige har mycket större smittspridning än övriga medlemsländer.
Aha, har vi större total smittspridning än alla andra länder i EU, det visste jag inte. Det måste då betyda att dödligheten i tex Belgien och Italien varit betydligt högre än i Sverige eftersom fler dött där per 100k invånare än i Sverige (om det är som du påstår fler som smittats i Sverige).

Tycker också Nederländernas beslut inte kan rättfärdigas utifrån det, eftersom just Belgien och Italien har fritt inträde trots betydligt fler döda per invånare än i Sverige.

Således skulle jag säga att det mycket väl hade kunnat falla in under diskriminering av svenskar.

Nu har inte jag tittat på detaljer, men skulle vara intressant om det är medborgarskap som styr eller om det är ”domiciliation” eller folkbokföringen?

Jag skulle anta att de går efter folkbokförd adress. Blir jag stoppad i NL tänker jag definitivt visa mitt belgiska ID-kort, inte mitt svenska pass.

Håller man sig borta från Schiphols flygplats tror jag att det är osannolikt att bli kontrollerad. Möjligtvis att de följer upp svenska registreringsnummer som fotats vid gränserna om man kör dit med bil (varje fordon som åker in/ut blir automatiskt registrerat). Men 14-dagars självkarantän som isåfall ska gälla har de inte heller någon egentlig koll på.

ha, har vi större total smittspridning än alla andra länder i EU, det visste jag inte.
Tittar de på total smittspridning?

T.ex. Estland tittar på smittspridning de senaste 14 dagarna. Där ligger vi riktigt dåligt till jämfört med de flesta, se länken tidigare i tråden. Mer än dubbelt mot t.ex. Belgien, och 4ggr mer än Italien, om man räknar per befolkningsmängd.

Jag vet inte, men skulle gissa att Nederländerna räknar på något liknande sätt.

Detta gällde väl för arbetstagare, och där står också att det inte får ske på diskriminerande grunder, vilket det såklart gör om man exkluderar ett land.
Nja, det är ju knappast definitionen av diskriminering. Då kan ju alla hävda att de är diskriminerade, då alla har något skäl att diskrimineras (vilket iofs sker). Diskrimineringen sker först om utsållningen sker på grunder som inte är relevanta. Smittspridningen är ju högst relevant.

Vi har pratat tidigare om att hålla oss till det praktiska gällande resor under pandemin. Ingen av oss är epidemiolog eller virolog och det är svårt för oss att bedöma rätt eller fel policy härinne.

Låt oss sluta nu med diskussionen runt detta.

Mvh,
Moderator

Nederländerna portar tydligen Svenskar och de får inte heller åka hit i sommar.

Det där är direkt felaktigt. Svenskar är inte portade från Nederländerna.

Sverige, UK och några andra ställen är listade som orangea länder. Det betyder att alla som flyger in från dessa länder, alternativt någon av de andra utnämnda "high risk area"-flygplatserna (som går att se här: Annex 1 - Enhanced aircraft disinfection for mitigating risks of transmission of the COVID-19 infection, when operating from the areas listed below | EASA) måste personen i fråga fylla i en några hälsopapper samt att de därefter uppmanas att självisolera sig i 14 dagar.

Det har därför inget med nationalitet att göra, utan snarare varifrån, och hur, man reser.

Således - för att svara på detta:
Ytterligare en dimension är om jag som svensk medborgare boende i Sverige, men har spenderat två, tre veckor i t ex Italien, som inte är med på Nederländernas "svarta lista" och sedan vill åka från Rom till Amsterdam, kommer dom att släppa in mig då?

Ja, de släpper in dig.

Källa på allt ovan utöver länkarna: Jag ringde Reisadvies Buitenlandse Zaken | Wijs op Reis | Nederlandwereldwijd.nl | Ministerie van Buitenlandse Zaken för att hjälpa min kompis som bor i Amsterdam att komma till klarhet kring detta. De har för övrigt ett grymt twitterkonto man kan vända sig till för att få hjälp också: https://twitter.com/247BZ

Last edited:
Det där är direkt felaktigt. Svenskar är inte portade från Nederländerna.

Sverige, UK och några andra ställen är listade som orangea länder. Det betyder att alla som flyger in från dessa länder, alternativt någon av de andra utnämnda "high risk area"-flygplatserna (som går att se här: Annex 1 - Enhanced aircraft disinfection for mitigating risks of transmission of the COVID-19 infection, when operating from the areas listed below | EASA) måste personen i fråga fylla i en några hälsopapper samt att de därefter uppmanas att självisolera sig i 14 dagar.

Det har därför inget med nationalitet att göra, utan snarare varifrån, och hur, man reser.

Således - för att svara på detta:

Ja, de släpper in dig.

Källa på allt ovan utöver länkarna: Jag ringde Reisadvies Buitenlandse Zaken | Wijs op Reis | Nederlandwereldwijd.nl | Ministerie van Buitenlandse Zaken för att hjälpa min kompis som bor i Amsterdam att komma till klarhet kring detta. De har för övrigt ett grymt twitterkonto man kan vända sig till för att få hjälp också: https://twitter.com/247BZ

Tack för tydligt svar på den frågan, nu ska jag iofs inte åka till Nederländerna. Misstänkte att det förhöll sig på det sättet, att det är ankommande flyg från Sverige. Misstänker även att det lär gälla om man anländer via transfer på t ex FRA. Och skulle man nu vara så lömsk att man t ex kör två separata biljetter, t ex ARN-FRA, FRA-AMS, så borde det ju också gå att spåras om man vill:p

En mera principiell fundering i takt med att andra länder öppnar upp, så lär vi åka upp andra "svarta listor". Går vi till länder utanför EU och Sverige, eller ankommande från Sverige, är på den svarta listan, kan man fundera på vilka krav på dokumentation som kommer att krävas om man anländer från ett clearat land där man har befunnit sig i ett par veckor. T ex misstänker jag att vi lär hamna på Thailands svarta lista när dom öppnar upp.

Sverige, UK och några andra ställen är listade som orangea länder. Det betyder att alla som flyger in från dessa länder, alternativt någon av de andra utnämnda "high risk area"-flygplatserna (som går att se här: Annex 1 - Enhanced aircraft disinfection for mitigating risks of transmission of the COVID-19 infection, when operating from the areas listed below | EASA).
Notera att listan med "high risk areas" står följande:
"DISCLAIMER: The list is not intended to suggest travel restrictions or other public health measures (such as quarantine) at State level."

o_O

Last edited:
Toppen