Senaste nytt

Corona-pandemin: länder med restriktioner för svenska medborgare vid inresa

MTheC

Medlem
Är det bara jag som känt av en flight shaming från folk som valt att inte resa? Jag gjorde en resa till Grekland för att träffa sambons familj när restriktionerna lättade, vi följde såklart alla regler, använde mask osv. Har en weekend planerad i höst till sambons mosters familj i Frankfurt samt har bokat en 2-4-1 Tokyo i Januari 2021. Detta verkar sticka i ögonen på vissa.

Har ni upplevt samma? Ska man skämmas för att man reser? Är restriktionerna borta så ser jag personligen inte varför man skulle skämmas för att man har resor inplanerade.
Jag har precis samma upplevelse (även många här som ger uttryck för liknande åsikter). Jag skäms dock inte för att jag reser men har däremot mestadels gjort det s.k. nödvändiga resor då delar av nöjet med att resa har minskat (sämre service ombord, inga/få lounger och även på vissa håll inte allt öppet eller begränsningar i vad man kan göra). Jag har dock lite svårt att förstå att en del (t ex vissa kollegor till mig) som är extremt kritiska till alla utlandsresor sen med glädje står och trängs på en strand i Skåne eller på Gotland.

Då det dock finns en ganska stor skara av människor som verkar tycka det är fel att resa utomlands så väljer jag dock att inte prata så mycket om de resor som jag gör. Är lite enklare så och man kan då slippa onödiga diskussioner.
 

Kimmen00

Medlem
Jag har precis samma upplevelse (även många här som ger uttryck för liknande åsikter). Jag skäms dock inte för att jag reser men har däremot mestadels gjort det s.k. nödvändiga resor då delar av nöjet med att resa har minskat (sämre service ombord, inga/få lounger och även på vissa håll inte allt öppet eller begränsningar i vad man kan göra). Jag har dock lite svårt att förstå att en del (t ex vissa kollegor till mig) som är extremt kritiska till alla utlandsresor sen med glädje står och trängs på en strand i Skåne eller på Gotland.

Då det dock finns en ganska stor skara av människor som verkar tycka det är fel att resa utomlands så väljer jag dock att inte prata så mycket om de resor som jag gör. Är lite enklare så och man kan då slippa onödiga diskussioner.

Redan innan covid.19 fanns det ju folk som försökte skambelägga en map miljöaspekten, och nu är det än fler.. men som andra skrivit ovan, det är ju smockfullt på svenska stränder, är det så mycket bättre?
 

MTheC

Medlem
Redan innan covid.19 fanns det ju folk som försökte skambelägga en map miljöaspekten, och nu är det än fler.. men som andra skrivit ovan, det är ju smockfullt på svenska stränder, är det så mycket bättre?
Visst fanns det tidigare kopplat till miljön men jag upplever (har inte gjort någon undersökning utan baserar det på vad jag upplevt) att det är avsevärt fler som nu är starkt kritiska till att andra reser utomlands. I synnerhet så upplevde jag väldigt lite flygskam i detta forum men har läst flera här ge uttryck får kritik mot de som reser.

Hoppas både att folk lugnar ner sig lite (och i alla fall inte har så mycket synpunkter på vad andra gör) och ännu mer att det ska komma vaccin, medicin eller någon annan lösning som gör att man kan resa någorlunda som förr.
 

erc

Medlem
Jag har lärt mig ett för mig nytt uttryck på norska. Att bli ugglesett. Det betyder att omgivningen ser snett på ditt beteende utifrån någon sorts rådande allmän uppfattning om vad som är okej och inte. Då missförstånd och feltolkningar varit väldigt vanliga har mitt gränspasserande blivit ugglesett att många under sommaren. Ett bra ord - som saknar svensk motsvarighet.
 

Jönsson

Medlem
Jag har lärt mig ett för mig nytt uttryck på norska. Att bli ugglesett. Det betyder att omgivningen ser snett på ditt beteende utifrån någon sorts rådande allmän uppfattning om vad som är okej och inte. Då missförstånd och feltolkningar varit väldigt vanliga har mitt gränspasserande blivit ugglesett att många under sommaren. Ett bra ord - som saknar svensk motsvarighet.
Se misstroget på.
 

Kimmen00

Medlem
Jag har lärt mig ett för mig nytt uttryck på norska. Att bli ugglesett. Det betyder att omgivningen ser snett på ditt beteende utifrån någon sorts rådande allmän uppfattning om vad som är okej och inte. Då missförstånd och feltolkningar varit väldigt vanliga har mitt gränspasserande blivit ugglesett att många under sommaren. Ett bra ord - som saknar svensk motsvarighet.

Titta Snett heter det ju...
 

ekf

Medlem
Danmark avser nu att skrota sexnättersregeln för hotellövernattningar i Köpenhamn. Oklart från och med vilket datum detta ska gälla. Men säkert nyttigt för många här att veta.

Ny aftale om genåbning på plads: Seksdagesreglen for turister skrottes, og barer må holde længere åbent | Indland | DR
Nedan är ett urklipp ur avtalet (näst sista stycket) som artikeln hänvisar till:

"Partierne noterer sig, at regeringen vil se på mulighederne for at regionalisere rejsevejledningerne, og at regeringen vil ophæve kravet til udenlandske turister om 6 overnatninger i Danmark. Regeringen vil som følge heraf sikre, at COVID-19-indsatsen på grænsen løbende tilpasses, bl.a. af hensyn til trafikken fra grænselandet."
https://www.justitsministeriet.dk/s...er/pdf/2020/aftale_om_naeste_fase._docx_0.pdf
 
Toppen