Senaste nytt

COOP Medmera mer

Riktigt tråkigt.

Måste utvärdera vilket kort som ska få vara backup till AMEX.

Kravprofilen poängintjäning och utan valutapåslag blir svårare och svårare att matcha.

Edit: *vettig poängintjäning

Sitter i samma funderingar. Kommer nog köra på SAS AmEx, SAS MC som backup och bankens kontokort för uttag utomlands (ingen uttagsavgift). Visst är det trevligt att slippa valutaväxlingsavgift, men känns inte motiverat att betala 295 kr/år för Coop-kortet enbart för det.
 

pt98ssy

Medlem
Tråkigt. Speciellt att maxgränsen blir 50 000 per månad eftersom jag använder Coop kortet mycket för poäng via Betalo. Om nu poängen halveras på externa köp så blir väl SAS MC ett bättre val att använda med Betalo trots att avgiften är 1.9%?

Ja! Du betalar 18,65 öre per poäng då istället för 19,80 öre. Men observera att det blir billigare att använda AMEX PREMIER/ELITE per intjänad poäng även om avgiften i sig blir högre, 16,26 öre och 12,20 öre respektive. Då har jag inte räknat med kostnaden för själva kortet, voucher etc.
 

Meazza

Medlem
Jag får samma siffror som @pt98ssy (räknat med bonus även på Betalo-avgiften):

EB-points.png


Slutsats: är man inte i behov av Eurobonus-poäng och/eller spend på kreditkortet så lönar det sig knappast längre att slentrianbetala räkningar via Betalo. I alla fall inte om man tillhör skaran som värderar en EB-poäng till 10 öre.
 
Jag får samma siffror som @pt98ssy (räknat med bonus även på Betalo-avgiften):

Visa bifogad bild 51297

Slutsats: är man inte i behov av Eurobonus-poäng och/eller spend på kreditkortet så lönar det sig knappast längre att slentrianbetala räkningar via Betalo. I alla fall inte om man tillhör skaran som värderar en EB-poäng till 10 öre.
Jag betalar räkningar via Betalo med mitt AmEx Premium, men det är för att få dopa upp min spend till 150tkr. Så fort jag ser att jag kommer klara 150tkr innan året är slut återgår jag till att betala räkningar som vanligt. För visst måste det vara väl värt avgiften om det krävs för att få en 2-4-1?
 

kaktusen

Medlem
Tack för svar! Jag har Amex Elite och det blir då till att använda detta istället. Tills de ändrar villkoren antar jag.......
 

JSQ

Medlem
Jag betalar räkningar via Betalo med mitt AmEx Premium, men det är för att få dopa upp min spend till 150tkr. Så fort jag ser att jag kommer klara 150tkr innan året är slut återgår jag till att betala räkningar som vanligt. För visst måste det vara väl värt avgiften om det krävs för att få en 2-4-1?

Om man tycker det är värt det eller inte är ju personligt men jag har svårt att se att någon säger att det inte är värt att betala räkningar med sitt AmEx premium/elite för att nå voucher(s).

Jag kör i alla fall mina räkningar tills jag nått gränsen för 2 vouchers detta år, minst.
 

Mangostan

Medlem
Tråkiga nyheter om COOP:s poänghalvering. För mig som bara är silvermedlem hos SAS och inte vill betala en årsavgift till, innebär detta att jag kommer att säga upp COOP och i stället skaffa Skandiabankens kreditkort som ger 10 p per hundring med 0:- i årsavgift och 1,65 % valutaväxlingsavgift. Behåller Skandiabankens betalkort (som kostar 20 kr per månad) för att slippa uttagsavgifter utomlands och för att det ibland är bra att ha just ett betalkort (vid bilköp etc).
 

pt98ssy

Medlem
Räknade även på vad du betalar för de extrapoängen du får vid utlandsköp mellan AMEX och COOP. Om man antar samma valutakurser (vilket inte är verkligheten om jag förstått det rätt?) så betalar man mellan 12,99 öre och 20,00 öre(lite beroende på kort och hur man räknar) för de extra poängen man får genom att använda AMEX istället för COOP.

Man kan väl summera det så här:
Har du bara AMEX, använd AMEX utomlands före betalo.
Har du både AMEX och COOP, dessutom behöver poäng, använd AMEX på betalo, och COOP utomlands.

Men har sett att diffen mellan AMEX och COOP ibland kan bli så liten som 1,6%(istället för 2% som jag har räknat med) på utlandsköp, så egentligen, använd alltid AMEX om du behöver poäng. Speciellt om du redan hostat upp för ett ELITE och du eventuellt får svårt att annars trigga en andra voucher.
 

Meazza

Medlem
Jag betalar räkningar via Betalo med mitt AmEx Premium, men det är för att få dopa upp min spend till 150tkr. Så fort jag ser att jag kommer klara 150tkr innan året är slut återgår jag till att betala räkningar som vanligt. För visst måste det vara väl värt avgiften om det krävs för att få en 2-4-1?
Har du tillräckligt med poäng för att göra någonting "bra" av vouchern så tycker jag absolut att det är värt det.
 
Toppen