Senaste nytt

COOP Medmera mer

Bara att hoppas på att det inte blir någon hyreshöjning i mars/april så ni måste ändra redan registrerade betalningar då... Eller de kanske går att fyllnadsbetala separat ;)
Det går utmärkt!

Det är ett oskick att byta OCR-nummer vid varje faktura. Det är bara dumheter att hålla på och göra så.
Jag håller med. Men IT som utvecklar affärssystem för löpande avtal verkar inte hålla med. Har ännu inte sprungit på ett enda system som löser det. Då hade OCR-nr inte heller behövt vara så långt, men det utvecklades ju ursprungligen för optisk inläsning och då spelade ju antalet siffror inte lika stor roll...
 

mha321

Medlem
Jag håller med. Men IT som utvecklar affärssystem för löpande avtal verkar inte hålla med. Har ännu inte sprungit på ett enda system som löser det. Då hade OCR-nr inte heller behövt vara så långt, men det utvecklades ju ursprungligen för optisk inläsning och då spelade ju antalet siffror inte lika stor roll...

Vårt gamla system var sådant - 7 siffror tror jag det var, och två av dem var årets månad, 3 var lägenhetsnummer. En kontrollsiffra, och jag vet inte vad sista var. Men det rök när man flyttade outsourcingen av ekonomin till en större leverantör, vilket troligen är anledningen. De har säkert bara en "serie" OCR-nummer, och det är enklare att bara generera dem globalt då.

Och som du säger så är det ju inte gjort för manuell hantering. Vare sig det scannas med central maskin som från början eller som nu säkert oftast med en mobilapp, så spelar det ingen roll.

Att medvetet vilja betala en faktura långt innan man fått den måste ju ändå höra till undantagen :)
 

Meazza

Medlem
Vårt gamla system var sådant - 7 siffror tror jag det var, och två av dem var årets månad, 3 var lägenhetsnummer. En kontrollsiffra, och jag vet inte vad sista var. Men det rök när man flyttade outsourcingen av ekonomin till en större leverantör, vilket troligen är anledningen. De har säkert bara en "serie" OCR-nummer, och det är enklare att bara generera dem globalt då.

[...]

Att medvetet vilja betala en faktura långt innan man fått den måste ju ändå höra till undantagen :)
Exakt det jag menade i inlägg #1474.

Min BRF är ansluten till SBC, och där ser OCR-numren ut enligt XXXX1603001744. 16 är året, 03 är månaden. Man kan då gå till OCR-nummer och kopiera in allt utom de två sista. Ändrar man till 1604, 1605 etc så får man fram de nya kontrollsiffrorna istället för 44.
 

flierman

Medlem
Var tvungen att fråga själv och fick snabbt svar på mailen - om man registrerar en betalning nu och ändrar den efter årsskiftet så triggas avgiften när man gör ändring.

Däremot om man registrerar den nu och inte ändrar något så blir det ingen avgift oberoende av hur långt fram själva betalningen görs.

Det låter toppen, då ska vi lägga in lite hyror nu innan årsskiftet.
 

ESSA

Medlem
Det låter toppen, då ska vi lägga in lite hyror nu innan årsskiftet.

Lade själv in nästa års hyror idag. Ikväll sonderar jag resten av förväntade större räkningar. Får väl hoppas Betalo kör med drives då och då så att man kan beta av. Det finns ju möjlighet att fylla i rabattkod, nån som sett nån kod nånstans?
 

jonten

Medlem
Har nog dragit en vinstlott, fick mitt kort skimmat på en större summa. Den har de krediterat men pointsen ligger kvar.....
Får se om det upptäcks vid någon körning eller om man har tur..
 
Toppen