Senaste nytt

COOP Medmera mer

10 öre brukar även jag använda. Dock bokade jag nyligen en inrikesresa till kampanjpris och fick ett värde på över 40 öre jämfört med om jag betalat samma resa kontant. Du kan ju själv kolla på några tänkbara destinationer/tider och jämföra poängpriset med kontantpriset och på så sätt bilda dig en uppfattning.

Är en relativt ny användare av Medmera mer kortet och har inte stenkoll på eurobonus-programmet, så jag skulle uppskatta lite hjälp från er på forumet.

Dom flesta i den här tråden verkar använda sin poäng på Coop till att byta dom mot eurobonus-poäng.

Är detta det mest fördelaktiga man kan byta poängen mot?
Går det att säga något generellt om vad en eurobonus-poäng är värd?
Kan jag se någonstans att det krävs x poäng för att köpa en resa till Rom osv?

10 öre är precis som angivits ovan ett bra riktmärke, vid poängkampanjer blir värdet dock ofta högre. Om man vill tjäna Eurobonuspoäng är Coop-kortet av många anledningar ett mkt bra sätt.

Inte direkt, lite upp till var och en, men de flesta värderingar jag sett (inkl min egen) ligger runt 10öre per eurobonuspoäng.

SAS points charts - SAS där första fliken - "Best Price" - är vanliga bonusresor på SAS-flyg.

Tack för svaren.

Är dessa bonuspriserna fasta eller är det uppskattade cirkapriser?

Är priserna tor eller bara enkel?

10 öre brukar även jag använda. Dock bokade jag nyligen en inrikesresa till kampanjpris och fick ett värde på över 40 öre jämfört med om jag betalat samma resa kontant. Du kan ju själv kolla på några tänkbara destinationer/tider och jämföra poängpriset med kontantpriset och på så sätt bilda dig en uppfattning.

Vad kan jag kolla/se detta?

Tack för svaren.
Är dessa bonuspriserna fasta eller är det uppskattade cirkapriser?
Är priserna tor eller bara enkel?
Fasta priser. Ibland är det kampanjer med ännu lägre priser. Notera att award/bonus-biljetter är avbokningsbara, vilket är mycket bra och har ett värde i sig.
Priserna är t.o.r. Enkel till 60%. Skatt tillkommer, men bränsletillägg ingår på SAS (andra flygbolag kan ta ut även bränsletillägg).
Vanliga kontantpriser får du när du gör en vanlig provbokning.

"prices are for round-trip flights. One-way flights cost 60% of the round-trip point price.
Taxes & fees: Carrier imposed fuel surcharges are included in the point price. Airport and government imposed taxes and fees are not included in the point price and are the responsibility of the member. Taxes and fees will vary based on itinerary and will be calculated at the time of award booking.
"

Via SAS hemsida. En exempelresa till New York i september, cash respektive poäng:

cash.png

points.png

I detta exempel skulle alltså 60000 poäng vara värda 10183-354= 9829 SEK, eller ca 16 öre per poäng.

EDIT: Och som skrevs tidigare, bonusresan är helt avbokningsbar det är inte cashresan!

I detta exempel skulle alltså 60000 poäng vara värda 10183-354= 9829 SEK, eller ca 16 öre per poäng.
Rättar mig själv lite.

En bonusresa ger aldrig intjäning av poäng men om man väljer cashresan ger denna minst 3000 poäng. Bonusresan skulle då kunna sägas kosta 63000 poäng. Värdet av en poäng med detta beräkningssätt skulle då vara ca 15 öre. Allt beror som sagt på hur man räknar och hur "bra" man lyckas nyttja poängen.

Toppen