Senaste nytt

COOP Medmera mer

Apropå stulet med att få poäng hos Klarna, senast jag handlade online (hos Adlibris, som låter Klarna sköta deras betalningar) så valde jag fakturabetalning istället för att betala direkt med kortet. Alltså betalade jag in beloppet via Betalo istället och slapp ta kontakt med Medmera Bank och påpeka att det fattades Coop-poäng.

Apropå stulet med att få poäng hos Klarna, senast jag handlade online (hos Adlibris, som låter Klarna sköta deras betalningar) så valde jag fakturabetalning istället för att betala direkt med kortet. Alltså betalade jag in beloppet via Betalo istället och slapp ta kontakt med Medmera Bank och påpeka att det fattades Coop-poäng.
Mina senast saknade poäng var från Betalo. Bekräftat från Coop att de har problem med Klarna/Betalo.

Måste återigen lyfta frågan med kontantuttag utomlands. Efter att ha betalat in månadens köp till Medmera har jag i dagsläget en skuld på cirka 20,000 kronor. Om jag åker utomlands idag och skulle vilja göra ett kontantuttag, behöver jag då först betala av hela min skuld (som ska betalas i slutet av november) och dessutom ytterligare pengar för att under hela resa ligga på plus på kontot? Detta system gör det ju väldigt ofördelaktigt med kontantuttag utomlands.

Måste återigen lyfta frågan med kontantuttag utomlands. Efter att ha betalat in månadens köp till Medmera har jag i dagsläget en skuld på cirka 20,000 kronor. Om jag åker utomlands idag och skulle vilja göra ett kontantuttag, behöver jag då först betala av hela min skuld (som ska betalas i slutet av november) och dessutom ytterligare pengar för att under hela resa ligga på plus på kontot? Detta system gör det ju väldigt ofördelaktigt med kontantuttag utomlands.
Det beror helt och hållet på hur mycket du har i kredit. Har du 25000 i kredit och använt 20000 då har du bara 5000 kvar att utnyttja.

Det beror helt och hållet på hur mycket du har i kredit. Har du 25000 i kredit och använt 20000 då har du bara 5000 kvar att utnyttja.
Frågan hade inte med krediten att göra. Jag har 100,000 kronor i kredit så det är inte det jag undrar över. Frågan är hur det fungerar med ränta på kontantuttag utomlands. Kanske uttryckte mig lite slarvigt tidigare. Min undran är alltså hur jag behöver agera för att undvika räntekostnad för kontantuttag utomlands.

Det är inte hela sanningen. Reserverar mig för att jag kan ha fel, men det SKA vara så att SALDO som grundar eventuell ränta beror på vad som är fakturerat och vad som är insatt. Har du satt in mer pengar än det som är fakturerat kommer du att få överskjutande som saldo.

Därför kan också disponibelt belopp komma mycket nära "Saldo". Så länge saldo är positivt kommer du inte att få ränta.

Så länge saldo är positivt kommer du inte att få ränta.
Saldot kan också vara negativt utan att vara räntebelastat.

Tänk så här: inköp under perioden förfaller runt den siste varje månad, och blir räntebärande direkt efter det.
Kontantuttag förfaller samma dag, och blir räntebärande direkt.
Insättningar räknas i första hand av mot det med första förfallodag, oavsett om det är kontantuttag eller förfallen faktura. Finns inget förfallet så räknas det av vid kommande förfall, exempelvis kontantuttag.

Saldot kan också vara negativt utan att vara räntebelastat.

Tänk så här: inköp under perioden förfaller runt den siste varje månad, och blir räntebärande direkt efter det.
Kontantuttag förfaller samma dag, och blir räntebärande direkt.
Insättningar räknas i första hand av mot det med första förfallodag, oavsett om det är kontantuttag eller förfallen faktura. Finns inget förfallet så räknas det av vid kommande förfall, exempelvis kontantuttag.
Ok, tror jag förstår lite bättre nu. För att exemplifiera så skulle det kunna fungera så här:

Den 1 november är mitt saldo -20,000 kronor som ska betalas senast den sista november.
Den 2 november betalar jag in 10,000 kronor på mitt konto.
Den 3 november gör jag ett kontantuttag på 10,000 kronor utomlands.

Uttaget som görs den 3 november förfaller samma dag alltså den 3 november och räknas då av mot insättningen som gjordes den 2 november. Jag får alltså inga räntekostnader trots att jag hela tiden har ett saldo som hela tiden är negativt?

Toppen