Senaste nytt

COOP Medmera mer

Saldot kan också vara negativt utan att vara räntebelastat.
Tänk så här: inköp under perioden förfaller runt den siste varje månad, och blir räntebärande direkt efter det.

Nja, det blir väl inte räntebärande förrän siste i månaden + 30 dagar då fakturan förfaller?

Medan kontantuttag förfaller direkt OCH börjar beräkna ränta direkt?

Men, för att du ska slippa ränteberäkningen måste du då ha betalt in det som förfallit till faktura 31:e i föregående månad + ditt uttag, när du gör uttaget. Precis som @Jakob Österberg skriver räknas först och främst föregående månads betalningar av, sedan ditt kontantuttag.

Det blir med nuvarande växlingskampanj 130 000EBP, respect! :D

Tänkte det skulle bli en Tur och Retur biljett till USA för mig och sambon. Får skrapa ihop lite fler poäng så det även täcker dotterns biljett. :)
Jag har aldrig använd SAS bonuspoäng förr och undrar om det finns någon speciell typ av resa som är bättre att utnyttja poängen på? t.ex. tjänar jag mer på att åka till något speciellt land i Europa än USA? Eller finns det andra resor som det lämpar sig bättre att spendera poäng på?

Ok, tror jag förstår lite bättre nu. För att exemplifiera så skulle det kunna fungera så här:

Den 1 november är mitt saldo -20,000 kronor som ska betalas senast den sista november.
Den 2 november betalar jag in 10,000 kronor på mitt konto.
Den 3 november gör jag ett kontantuttag på 10,000 kronor utomlands.

Uttaget som görs den 3 november förfaller samma dag alltså den 3 november och räknas då av mot insättningen som gjordes den 2 november. Jag får alltså inga räntekostnader trots att jag hela tiden har ett saldo som hela tiden är negativt?
Korrekt!

Nja, det blir väl inte räntebärande förrän siste i månaden + 30 dagar då fakturan förfaller?
Korrekt, jag var en smula otydlig med perioden där. Inköp under perioden (månad 1) förfaller slutet månad 2.

Medan kontantuttag förfaller direkt OCH börjar beräkna ränta direkt?
Ja, i den mån att de blir räntebärande direkt. De måste dock inte betalas direkt, men det behöver ju inte månadens faktura heller. Fakturan blir dock räntebärande efter förfallodagen, precis som kontantuttag.

Korrekt, jag var en smula otydlig med perioden där. Inköp under perioden (månad 1) förfaller slutet månad 2.

Ja, i den mån att de blir räntebärande direkt. De måste dock inte betalas direkt, men det behöver ju inte månadens faktura heller. Fakturan blir dock räntebärande efter förfallodagen, precis som kontantuttag.
Ligger man plus hela tiden så försvinner "problemet" med ränta på kontanuttag. Det är ju inte så att man får överdrivet mycket ränta på lönekontot. Infaktum precis ingenting:(

Jag som alltid trott att kontantuttag under september medför att räntan börjar ticka omedelbart och avbryts först när man betalat av tidigare köp samt kostnaden för kontantuttaget. Dvs. att man obönhörligen kommer att få en räntekostnad på nästa faktura om man väntar med att betala för kontantuttaget (och resterande köp) till fakturans förfallodag.

Jag som alltid trott att kontantuttag under september medför att räntan börjar ticka omedelbart och avbryts först när man betalat av tidigare köp samt kostnaden för kontantuttaget. Dvs. att man obönhörligen kommer att få en räntekostnad på nästa faktura om man väntar med att betala för kontantuttaget (och resterande köp) till fakturans förfallodag.

Bara du har betalt in juli månads köp (aka faktura med förfallo sista aug) + uttaget så är du safe!

Är en relativt ny användare av Medmera mer kortet och har inte stenkoll på eurobonus-programmet, så jag skulle uppskatta lite hjälp från er på forumet.

Dom flesta i den här tråden verkar använda sin poäng på Coop till att byta dom mot eurobonus-poäng.

Är detta det mest fördelaktiga man kan byta poängen mot?
Går det att säga något generellt om vad en eurobonus-poäng är värd?
Kan jag se någonstans att det krävs x poäng för att köpa en resa till Rom osv?

Toppen