Senaste nytt

COOP Medmera mer

Med COOP MMM får man betala beloppet i SEK inte i den lokala valutan som blir förmånligast

Är du säker påatt detta verkligen har med kortet att göra? Att det finns en massa inlösare som försöker få dig att betala i kortets valuta till rutten kurs är ju känt, men att det skulle spela roll vilket kort man använder har jag aldrig hört - och efter att ha haft MMM sen starten heller inget jag känner igen?

Med COOP MMM får man betala beloppet i SEK inte i den lokala valutan som blir förmånligast, har inte kollat om detta går att ändra.
Körde med OKQ8 Visa tidigare och där var den lokala valutan som gällde.

Om man får välja valuta utomlands så väljer man lokal valuta, annars låter man inköpsställets bank växla till SEK och den kursen blir ju garanterat sämre än MMM, som ju inte lägger på någon avgift. Håller med ovanstående, jag har inte märkt något märkligt med MMM.

Innan jag hade MMM har jag också valt mitt eget (alltså "lokal valuta") eftersom man inte kan räkna ut inköpsstället påslag, (då behöver veta man vad interbankkursen är just då också). Gissningsvis är utländska bankers påslag högre än de vi har i Sverige.

Om jag minns rätt behövde jag inte välja lokal valuta med OKQ8 VISA det blev så per automatik men med MMM blir SEK om man inte väljer aktivt.

Om jag minns rätt behövde jag inte välja lokal valuta med OKQ8 VISA det blev så per automatik men med MMM blir SEK om man inte väljer aktivt.

Det är väl vanligt att de flesta utomlands försöker blåsa en genom att ta betalt i sek? Men man kan alltid välja lokal valuta själv?

Har aldrig varit med om att sek varit blockat utomlands i deras terminal.

Jag jämförde MMM mot Amex Premium i St Anton under Stockholms sportlov (v9) för 2 veckor sedan och kom fram till ca 1,9-2,0% påslag för Amex.
Så ingen större överraskning jämfört med prislistan alltså!
Men exakt vad blev växelkursen, utan att betrakta påslaget? Gjorde du köp på dessa två kort under samma dag?

Jag kommer behålla mitt COOP MMM, just av valutapåslag-/kontantuttagsskäl. Det är värt mycket med tanke på hur jag och min sambo använder korten utomlands.

Det intressanta är inte bara påslaget, utan även vilken växelkurs som används, därför vore det intressant om någon hade båda korten och kunde göra ett test.
Det är min plan! :)
Någon annan kanske kan jämföra MMM/MC/VISA?
Det kan vara stor skilnade på MasterCard och MasterCard. Det är det luriga. Ett exemepel är ICA banken som gjorde en stor sak av att de inte hade något valutaväxlingspåslag. Att deras kurs däremot var så mycket sämre än Skandiabankens, så att de 1,65% blev lönande höll de tyst om.

Det är min plan! :)

Det kan vara stor skilnade på MasterCard och MasterCard. Det är det luriga. Ett exemepel är ICA banken som gjorde en stor sak av att de inte hade något valutaväxlingspåslag. Att deras kurs däremot var så mycket sämre än Skandiabankens, så att de 1,65% blev lönande höll de tyst om.
Kör inte Skandiabanken Visa dock? När bankerna inte kör valutapåslag så brukar de hänvisa till Mastercard/Visa för kurser. Så att två olika Mastercard utan valutapåslag skulle få olika kurser låter underligt.

• Gilla
Reactions: Gus
Det intressanta är inte bara påslaget, utan även vilken växelkurs som används, därför vore det intressant om någon hade båda korten och kunde göra ett test.

Det håller jag fullkomligt med om, och hade tänkt mej att göra 2 identiska inköp på MMM/Amex under min nästa tur för att jämföra vad den faktiska kostnaden blir.
Sen är ju frågan om det varierar från land till land och tillfälle till tillfälle eller om skillnaden är statisk.

Någon annan kanske kan jämföra MMM/MC/VISA?

Sen har vi ju tex Kina där jag oftast betalar kontant och därför är kontantuttagsavgifternas skillnad viktiga för mej.

Se t ex @Dr. Miles jämförelse http://www.businessclass.se/forum/threads/utlandsvänligt-kort.18826/#post-277021

Förvisso mellan Ica-Banken och Skandiabankens respektive kort. Men Ica-Banken hävdar ändå att de inte har växlingskurser jämfört med Skandiabanken som är transparent med sina dito.

• Gilla
Reactions: olo
Kör inte Skandiabanken Visa dock? När bankerna inte kör valutapåslag så brukar de hänvisa till Mastercard/Visa för kurser. Så att två olika Mastercard utan valutapåslag skulle få olika kurser låter underligt.
Nope. Det är en myt. Det hänger på vilken typ av MasterCard som banken erbjuder och avtalet mellan banken om MasterCard. Det är dock information som de gärna håller hemligt.

Det är ungefär som att två butiker som har samma bank kan ha olika kortinlösensavtal och därmed betala olika mycket för transaktionen.

Toppen