Senaste nytt

COOP Medmera mer

Det finns inget annat kort vad jag vet som ger bonus utan valutapåslag. Amex, Diners, SAS MC och flera andra MC har 2% valutapåslag. Om du nu skulle behöva ta ut pengar så gör inte med Diners lr Amex för då åker även på en fin uttagsavgift på 4%. Jag tycker att Coop MMM är kort nummer ett utomlands om man inte tycker att 2% är dyrt för lite Amex spend :D

Har som de flesta kikat på utifrån ett tag innan jag registrerade mej, men i den här tråden kändes det som om vissa skjuter mygg och sväljer kameler.

Jag håller fullkomligt med Fikaärfint.
För mej som har stor personlig spend utomlands, så har jag inte råd att ha något annat än MMM. För varje 100.000SEK sparar jag 2000kr i valutapåslag - då är 249SEK i årsavgift en piss i Mississippi.

Även med ett gratis SAS MC förlorar man pengar om man köper/äter för över 12450kr under utlandssemestern - och vem gör inte det?

Har som de flesta kikat på utifrån ett tag innan jag registrerade mej, men i den här tråden kändes det som om vissa skjuter mygg och sväljer kameler.

Jag håller fullkomligt med Fikaärfint.
För mej som har stor personlig spend utomlands, så har jag inte råd att ha något annat än MMM. För varje 100.000SEK sparar jag 2000kr i valutapåslag - då är 249SEK i årsavgift en piss i Mississippi.

Även med ett gratis SAS MC förlorar man pengar om man köper/äter för över 12450kr under utlandssemestern - och vem gör inte det?
Jämför Coops MMM med Skandiabankens dito: Jämförelse av Kreditkort: SAS Eurobonus MasterCard och Skandiabanken VISA kreditkort | BusinessClass.se forum | 350 000 inlägg om resor

Tack för jämförelsen Jakob,
men Skandiabankens VISA kort kostar 1.65% i valutaväxlingsavgifter.
Spenderar jag mer än 15.100 SEK på plats utomlands är fortfarande MMM det kortet som jag tjänar mest på att använda. Likaså om jag ska ta ut kontanter.
Skulle tro att de flesta på detta forum spenderar åtskilligt mera pengar utomlands per år.

Eventuella reseförsäkringar etc är ointressant för mej, eftersom jag pratar om rena utgifter under resans gång.
Mina resor köper jag i SEK på Amex Elit.

Tack för jämförelsen Jakob,
men Skandiabankens VISA kort kostar 1.65% i valutaväxlingsavgifter.
Spenderar jag mer än 15.100 SEK på plats utomlands är fortfarande MMM det kortet som jag tjänar mest på att använda. Likaså om jag ska ta ut kontanter.
Skulle tro att de flesta på detta forum spenderar åtskilligt mera pengar utomlands per år.

Eventuella reseförsäkringar etc är ointressant för mej, eftersom jag pratar om rena utgifter under resans gång.
Mina resor köper jag i SEK på Amex Elit.
Det intressanta är inte bara påslaget, utan även vilken växelkurs som används, därför vore det intressant om någon hade båda korten och kunde göra ett test.

Det håller jag fullkomligt med om, och hade tänkt mej att göra 2 identiska inköp på MMM/Amex under min nästa tur för att jämföra vad den faktiska kostnaden blir.
Sen är ju frågan om det varierar från land till land och tillfälle till tillfälle eller om skillnaden är statisk.

Någon annan kanske kan jämföra MMM/MC/VISA?

Sen har vi ju tex Kina där jag oftast betalar kontant och därför är kontantuttagsavgifternas skillnad viktiga för mej.

Jag jämförde MMM mot Amex Premium i St Anton under Stockholms sportlov (v9) för 2 veckor sedan och kom fram till ca 1,9-2,0% påslag för Amex.
Så ingen större överraskning jämfört med prislistan alltså!

Med COOP MMM får man betala beloppet i SEK inte i den lokala valutan som blir förmånligast, har inte kollat om detta går att ändra.
Körde med OKQ8 Visa tidigare och där var den lokala valutan som gällde.

Med COOP MMM får man betala beloppet i SEK inte i den lokala valutan som blir förmånligast, har inte kollat om detta går att ändra.
Körde med OKQ8 Visa tidigare och där var den lokala valutan som gällde.
Jag får med mitt MMM alltid välja det i terminalen/bankomaten och då väljer jag lokal valuta. I de fall jag inte får välja så är det alltid lokal valuta istället. Så det låter underligt.

En liten summering om skillnaden. Förut kostade det inget att betala med betalo och med kampanj kunde man få ända upp till 20 EB per 100 Coop. Nu kostar det 1% och man nu får man 10 EB per 100 Coop. Kampanjer kan göra skillnad om de kommer. Det betyder att man betalar 10 öre per 1 EB vilket också anses vara det de är värda av tidigare diskussioner som förts. Mao vill man växla pengar till EB är det fortfarande ett alternativ men är man ute efter det ekonomiskt smarta är det kanske inte det då det inte är säkert du använder dina poäng men pengarna försvinner ändå.

Mina 10 ören

Toppen