K
KNA
Guest
Har inte bokat rum själv på länge men fick det här när jag bokade privat , hade gärna sett att man kunde boka minibar i rummet ;-)
KNA skrev:Har inte bokat rum själv på länge men fick det här när jag bokade privat , hade gärna sett att man kunde boka minibar i rummet ;-)Visa bifogad bild 154211Klicka för att utvidga...
mha321 skrev:Frukost som tillval, eller åtminstone som att man måste välja en annan rate än billigaste för att få det har väl varit standard i många länder inklusive Danmark i många år - inte bara på nordic choice.Men vattenkokare och städning är onekligen Ryan känsla. Och så slår man ihop programmet med Norwegian...Klicka för att utvidga...
Det började i Danmark långt innan det började i Stockholm i min erfarenhet. Det är väl 10-15 år sedan åtminstone. Även i Norge, men Danmark var först.Hachans skrev:Nja, frukost har varit inkluderad som standard i de nordiska länderna länge och bottnar i skatteskäl. Det har varit den enda maten som kunnat ingå utan att man blir förmånsbeskattad, därför har det blivit en de facto standard att det ingår. Behöver man betala extra för det ska det dock förmånsbeskattas om jag inte är helt fel på det.Sen började vissa Radissonhotell i Stockholm med mestadels internationella gäster ta betalt för frukosten eftersom många av de internationella gästerna inte visste bättre och det verkar ha spridit sig som en Ryanairsjuka.Att det utanför Norden varit så länge är sant, men det har inte varit gängse form här.Klicka för att utvidga...
På vilket hotell är detta?KNA skrev:Har inte bokat rum själv på länge men fick det här när jag bokade privat , hade gärna sett att man kunde boka minibar i rummet ;-)Visa bifogad bild 154211Klicka för att utvidga...
Nej, frukost på hotellet ska inte generera kostförmån eller avdrag på traktamentetmha321 skrev:Det började i Danmark långt innan det började i Stockholm i min erfarenhet. Det är väl 10-15 år sedan åtminstone. Även i Norge, men Danmark var först.Vilket tex var väldigt bra som statusmedlem på Radisson där frukost ingår genom statusen. Du kan boka ett rum där frukost inte ingår, och därmed inget avdrag på traktamentet.Klicka för att utvidga...
Traktamenten och andra kostnadsersättningar (SKV 354 utgåva 34)KostförmånOm du som arbetsgivare bekostat den anställdes måltider har den anställde också fått skattepliktig kostförmån som värderas enligt schablon till:Helt fri kost (minst tre måltider) 300 kr per dagLunch eller middag: 120 kr per dagFrukost: 60 kr per dagDäremot sker ingen förmånsbeskattning för hotell frukost och kost på allmänna transportmedel om kosten obligatoriskt ingår i priset för övernatt ningen eller transporten.Klicka för att utvidga...
Det är väl på intet sätt nytt? Så har det varit så länge jag kan minnas...intuition skrev:-- KorrigeringAvdrag på traktamentet ska göras men inte förmånsbeskattning (hotell-frukost skiljer sig tydligen numera från kost på transportmedel):Klicka för att utvidga...
Det är inte heller någonförmånsbeskattning om din anställde får en måltiddär det framgår att måltiden kommer från någonsom saknar samband med dig som arbetsgivare ochdet inte finns några krav på motprestation.Klicka för att utvidga...
Ja.Cristoffer Cedergren skrev:Finns väl bara två Comfort i Danmark, Vesterbro och CPH.Klicka för att utvidga...
Comfort CPH (flygplats):Fredrik Staxäng skrev:Vilket comfort var det? Betala extra för vattenkokare känns ju lite Ryanair.Klicka för att utvidga...
Thats a great offer on a airport hotel were you 50% of the times stay there because you have to wake up very early and don't want breakfast, or eat in the lounge.guwonder skrev:Comfort CPH (flygplats):“Web Price Flex without breakfast(Without breakfast)”“Web Price Flex” = +170 DKK (med frukost)Klicka för att utvidga...
Cristoffer Cedergren skrev:Thats a great offer on a airport hotel were you 50% of the times stay there because you have to wake up very early and don't want breakfast, or eat in the lounge.Klicka för att utvidga...
Precis.guwonder skrev:Breakfast not included for all guests was the primary reason I have so little use for Radisson in Scandinavia. When Strawberry goes down the route of excluding complimentary breakfast at too many properties, Strawberry hotels will have to compete more on rates against all other hotels in close proximity and I will get more familiar with non-Strawberry hotels....Klicka för att utvidga...