Senaste nytt

Comfort tillval

OK, jag har då levt under villfarelsen att hotellfrukost och frukpost på flyget hade samma regler. oops! :)

Är skatteverket nitiskt kanske man anser att din gratis-frukost-pga-status är beskattningsbart, om du tex uppnått denna förmån tack vare vistelser betalda av arbetsgivaren.
Skatteverket har någon kryptisk skrivning om att bjud-grejer är skattefria bara om det går att påvisa att koppling saknas till arbetsgivaren eller motprestation.
Indeed. En bra anledning att se till att man drar in åtminstone en signifikant del av statusen på stays som inte kommer via arbetsgivaren.

Det började i Danmark långt innan det började i Stockholm i min erfarenhet. Det är väl 10-15 år sedan åtminstone. Även i Norge, men Danmark var först.

When I lived in the Grand Hotel in Stockholm around 14 summers ago, the Grand Hotel charged separately for daily breakfast. I think every Scandic and Nordic Choice brand hotel in Scandinavia at the time included breakfast for all; but Radisson in Scandinavia had already hit me with breakfast charges in Oslo about 19-20 years ago (at OSL flygplats) and maybe in Copenhagen 24-25 years ago.
Då ska de till att börja med se om du tagit emot en gratisfrukost eller inte. Gissar att det är en uppgift som inte står på kvittot, eftersom den är gratis.

Min Hyatt Globalist frukost på Hôtel Reisen finns inte på mitt kvitto/folio vid utcheckning, men hotellet skickar min frukost avgift till Hyatt.

Då ska de till att börja med se om du tagit emot en gratisfrukost eller inte. Gissar att det är en uppgift som inte står på kvittot, eftersom den är gratis.
Det brukar ofta explicit stå "Room only" eller "endast rum" när man bokar på Radisson tex. I länder utanför norden är det väl typiskt tvärt om att det står ingenting om man inte har frukost och breakfast included om man har. Men jag tror aldrig jag varit med om att den visat det om det är statusen frukost som levererats.

Nja, frukost har varit inkluderad som standard i de nordiska länderna länge och bottnar i skatteskäl. Det har varit den enda maten som kunnat ingå utan att man blir förmånsbeskattad, därför har det blivit en de facto standard att det ingår. Behöver man betala extra för det ska det dock förmånsbeskattas om jag inte är helt fel på det.

Sen började vissa Radissonhotell i Stockholm med mestadels internationella gäster ta betalt för frukosten eftersom många av de internationella gästerna inte visste bättre och det verkar ha spridit sig som en Ryanairsjuka.

Att det utanför Norden varit så länge är sant, men det har inte varit gängse form här.

Finns väl en anledning att At Six inte inkluderar frukost. Majoritet av utländska besökare när jag varit där och med tanke på hur fullt det brukar vara vid frukosten så är det inget problem att betala för den tydligen. Även om de vill att vi ska tro att den är "storslagen" så är det ju heller ingen stor skillnad mot en frukost på ett vanligt Clarion.

Just nu verkar det som att det går att sälja hotellrum just i Stockholm med vilka villkor som helst. När clarion C kan ta 3000 kr för sina värsta rum och ändå bli slutsålda så lär inte en frukost för ett antal hundralappar göra varken från eller till.

En förstärkning av kronan med 25-30% hade inte suttit fel...

Finns väl en anledning att At Six inte inkluderar frukost. Majoritet av utländska besökare när jag varit där och med tanke på hur fullt det brukar vara vid frukosten så är det inget problem att betala för den tydligen. Även om de vill att vi ska tro att den är "storslagen" så är det ju heller ingen stor skillnad mot en frukost på ett vanligt Clarion.

Amex FHR @ At Six = med frukost.

Det finns andra bokningsagenter som frukost ingår.

Toppen