Senaste nytt

Chicago säkerhet?

GOTBound

Medlem
Jag har bott en massa år i Chicago, några år sedan jag flyttade hem nu men det har inte förändrats mycket sedan dess.
Undvik the Loop nattetid (finns ändå inget att göra där då).
Söderut ska ni inte åka.
Vissa områden österut är ok så länge ni håller er intill the El.
Norrut är det helt ok men blir gradvist tuffare innan det blir bättre igen.

Mitt tips är att ni håller er runt River North, Mag. Mile och Gold Coast.
Ang the Loop, i februari åker jag till Chicago för första gången, ett av vår huvudalternativ är Homewood Suites Chicago Downtown South Loop, bör vi tänka om map. området?
 
  • Gilla
Reactions: CJR

JET

Medlem
Ang the Loop, i februari åker jag till Chicago för första gången, ett av vår huvudalternativ är Homewood Suites Chicago Downtown South Loop, bör vi tänka om map. området?
Det beror väl lite på vad ni är ute efter. Själv tycker jag det är en lite tråkig del av Chicago. Men det är ju nära till museum och akvariet. Själv hade jag nog valt ett annat alternativ med tanke på att det är så jävla kallt i februari och inte finns så mycket runt knuten så att säga.
 

Erik M

Medlem
Jag var där för några veckor sen med frun.
Blandade områden dagtid. I riktigt turistiga områden kan du vara både full och hög utan några konstigheter, även i trängsel.
Kvällstid cyklade vi genom parker, rökte på, badade, gick på baseboll (Wrigley Field) ... superlugnt.

För några år sen irrade jag in på en dodgy bensinmack nära Guaranteed Rate Field. Det kändes lite skakigt.
 

JKS

Medlem
Tillbringade en fantastisk vecka där i mars och skulle gärna åka tillbaka. Hade med mina grabbar, 13 o 15 år över helgen, och vi rörde oss över flera stadsdelar med utgångspunkt från tips/walks i "The Monocle Travel Guide". Bodde på Michigan Av, nära Millenium Park/Bönan och stötte inte på några "hemskheter" mer än en polispatrull som var vid hotellet en tidig morgon - oklart varför.

Men å andra sidan rapporterade SvD nyligen en annan vinkel:

https://www.svd.se/a/9K5nrW/chicagopolisen-de-kriminella-bara-skrattar-at-oss
 
  • Gilla
Reactions: CJR

mha321

Medlem
Tillbringade en fantastisk vecka där i mars och skulle gärna åka tillbaka. Hade med mina grabbar, 13 o 15 år över helgen, och vi rörde oss över flera stadsdelar med utgångspunkt från tips/walks i "The Monocle Travel Guide". Bodde på Michigan Av, nära Millenium Park/Bönan och stötte inte på några "hemskheter" mer än en polispatrull som var vid hotellet en tidig morgon - oklart varför.

Men å andra sidan rapporterade SvD nyligen en annan vinkel:

https://www.svd.se/a/9K5nrW/chicagopolisen-de-kriminella-bara-skrattar-at-oss

Man ska nog ha åtanke att den bygger på en partsinlaga. Det behöver inte betyda att den är fel, men det är inte nödvändigtvis så.

Vore man rädd i Stockholm? Väljer man ut enstaka händelser så är det ju osäkert även I "downtown" där, men precis som i Chicago tar man borde den största delen av risken med att undvika vissa utsatta områden. Betyder det att det är livsfarligt i dessa områden? Nej, varken I Stockholm eller Chicago, men risken är högre. Och risken I just de områdena är större i Chicago. Men i downtown och turist områdena är det ingen gigantisk skillnad.
 

CJR

Medlem
Tack för input i denna fråga! Känns bättre inför resan dit. Sist tog jag tåget (Blue Line) till/från flygplatsen. Inga problem 2018, så det ska nog gå bra även nu.
 

011430121

Medlem
Måste erkänna att jag tycket rubriken kändes lite konstigt, det är väl att alla storstäder har vissa områden som skall undvika, när jag läser inläggen in ser jag att Chicago har nog större problem än andra städer i USA, har inte noterat det vid mina besök i staden.
Idag har Svenska Dagbladet 4 sidor om våldet i staden
Förmodligen bakom betal vägg

 
Toppen