Jag tycker det du skriver belyser problemet på ett bra sätt, eftersom du hänvisar till forumreglarna utifrån att jag har nämnt Jonas, men jag har inte sett någon hänvisa till forumreglerna utifrån vad som skrivs om Alexis. Han är ju också forummedlem, och således så borde vi överhuvudtaget inte diskutera Chatflights VD. Jonas har ju tidigare agerat som Chatflights representant här på forumet, så utifrån det så tycker jag inte alls det är konstigt att han nämns utifrån att man diskuterar detta ämne. Bara för att någon är medlem på forumet så kan man ju inte undvika att nämna den personen om den är en del av ämnet. Annars kan vi ju med Calle Schulman bli medlem här också (eller han är kanske redan det?) och då kan vi ju inte heller diskutera hans roll i det hela. Och helt plötsligt så har ingenting hänt!
@Alexis är både VD och styrelseordförande för Chatflights och är därmed enligt aktiebolagslagen "ansvarig för företagets utveckling, både för sina egna beslut och för beslut fattade av medarbetare eller konsulter".
Dock är det möjligt att, om det Alexis skriver stämmer gällande Schulmans eget initiativ, att bolaget (och därmed forummedlemmens ansvar såsom VD) helt friskrivs. Detta då rättspraxis i marknadsföringslagen dikterar så OM sk. "medverkanansvar" kan bevisas.
Så ja, ingen av dessa två bör i nuläget pekas ut enligt forumreglerna. Enligt lag finns det därmed fog för att ifrågasätta den ena, men kanske ej den andre.
Besviken på en person måste man så klart tillåtas vara, men jag vill påvisa att vi inte vet något om denne persons inblandning. Tycker det vore olyckligt om det är så att de ekonomiska bekymren först (möjligen) leder till att personen blir av med jobbet, och sedan anklagad för något som hen inte visste pågick. OM motsatsen kan påvisas så skulle jag inte känna likadant, självfallet, men rent rättsligt så kan personen oavsett aldrig lastas (men man kan ju bli sur/besviken).
Jag upplever att din mening (kan vara fel) "Det är ju ändå lite tragiskt, och ännu mer tragiskt att en person som
@Jonas C som jag, och många med mig, har haft oerhörd respekt för när det gäller premiumflygningar, är en del av detta lurendrejeri" insinuerar att hen var medveten/delaktig.
"En del" såsom anställd/konsultad stämmer ju, men om det ska tolkas som "delaktig" så tycker jag vi passerar gränsen. Din besvikelse, samt argumentationen mot mig i senare inlägg, får mig att tro att du åsyftade det sistnämnda.
När jag skrev mitt första inlägg så menade jag att hålla med dig om att det var synd att Jonas var med i detta, men jag vill inte tillskriva honom delaktighet. Utan det kan väl teoretiskt vara synd OM honom som hamnat i detta (?)