Senaste nytt

Chatflights

1) Hur funkar det -- räcker det med att man bokar en betald resa för att få den rabatten på alla bonusresor? Det funkar så att alla poäng som du samlar på dig genom att boka själv - de hjälper vi dig att omvandla till bonusresor för 1 öre/st. Men alla poäng som du har samlat på dig genom bokning via oss kan omvandlas till resor för 0,5 öre/st.

Ah, OK. Så allt jag tjänat in via kreditkort, promotions, andra partners osv räknas inte. Då blir det iaf för mig (och säkert många andra) knappast 50% billigare, men visst blir det billigare :)

Nej, alla säger att boka flyg online är snabbt och enkelt men jag håller inte med, att delegera det till någon via chatt kommer att göra det mycket enklare och snabbare!

Det är väl det marknaden får avgöra :) Själv tycker jag att det kostar mycket mindre tid att själv hantera det online än att delegera det till någon, både via mail eller chat (en gång i tiden hade vi personal på jobbet som bland annat jobbade med just det för de egna anställda -- man kunde kontakta dem på internchatten och de fixade en bokning som man ville ha den direkt via sas, norwegian, sj eller whatnot). Sparat massor med tid på att göra bokningen själv direkt.

Men det finns säkert många andra som delar den uppfattningen du har i frågan. Och det är väl just hur många som gör det som kommer avgöra om er verksamhet går ihop. Det finns många företag med tjänster som inte passar mig som tjänar massor med pengar.

Jag tolkar att du inte svarade på frågan om de mer komplicerade beställningarna som inte går direkt på t.ex. sas.se som att det är en tjänst ni inte har, åtminstone inte i dagsläget.

Själv tycker jag att det kostar mycket mindre tid att själv hantera det online än att delegera det till någon

För mig tog det kanske 20-25 timmar effektiv tid att pussla ihop min första bonusresa. Men gissar att det kanske bara kommer ta 3-5 nästa gång jag ska göra det. Men det borde väl ändå gå snabbare att skriva till någon

"Jag vill åka från ARN till SYD tor och jag vill testa Lufthansa, Thai, och Asiana i First. Gärna i A380 om möjligt."

Tror Chatflight är ett jättebra tjänst för folk som reser mycket men inte är så insatta, eller orkar hålla på att leta efter awardtickets. Målgruppen är nog inte medlemmar från detta forumet vars hobby är att göra precis detta.

Jag är en typisk kund till chatflight. Jag reser mycket men varken orkar eller vill sätta mig in att boka awardticket ensam. Då låter jag hellre nån annan seriöst part ordna detta.

Jag gillar idén skarpt! :)

För mig tog det kanske 20-25 timmar effektiv tid att pussla ihop min första bonusresa. Men gissar att det kanske bara kommer ta 3-5 nästa gång jag ska göra det. Men det borde väl ändå gå snabbare att skriva till någon

"Jag vill åka från ARN till SYD tor och jag vill testa Lufthansa, Thai, och Asiana i First. Gärna i A380 om möjligt."
Skriva till någon och så är du inte nöjd med resultatet och vill ändra något datum osv, kan bli rätt mycket chat fram och tillbaka för att få ihop det.
Gör man det själv får man ju full kontroll på allt (vilket många av oss säkert uppskattar). Hur vet man att en "resebyrå" hittar bästa tänkbara alternativet utifrån ens egna preferenser? Har man dessa specifika krav som du nu skrev behöver man nästan sitta med det själv och ja det är väldigt tidskrävande. Om det räcker med att man får åka business eller first från Stockholm till Sydney utan preferenser så lär de ju kunna få fram ett bra alternativ.

För mig personligen så är inte att boka award något som jag behöver hjälp med. All info jag behöver finns antingen på BC eller på andra sidor på nätet. Är ju själv fruktansvärt petig i exakt med vad jag ska åka och hur för att optimera. Tex vilket flight ska man ta från Bangkok till Singapore för att få bäst hårdvara, finns ju risk att man får en med regional business om man inte tänker sig för noga vad de gäller val av flygplanstyp mm.
Om de där emot kan boka knepiga revenue biljetter med flertalet stopp som kräver en resebyrå för att få ihop är det helt klart intressant.
Jag skulle personligen gärna ta hjälp att boka följande biljett när sökningen gjordes för någon månad sedan. Om man på chatflights lyckas boka denna och få in First på transkontinental är det väldigt användbart helt klart
[Business class] Stockholm/Göteborg-Nordamerika T/R, oneworld JV, från 13.800 SEK inkl. skatter | Sida 16 | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor
upload_2017-10-11_13-35-2.png

1) Hur funkar det -- räcker det med att man bokar en betald resa för att få den rabatten på alla bonusresor? Det funkar så att alla poäng som du samlar på dig genom att boka själv - de hjälper vi dig att omvandla till bonusresor för 1 öre/st. Men alla poäng som du har samlat på dig genom bokning via oss kan omvandlas till resor för 0,5 öre/st.
Innebär detta att ni alltså kommer att hålla koll på hur mycket poäng alla mina bokningar kommer att generera som ni gör åt mig? Hur vet ni vilket bonusprogram jag krediterar dessa till?

Jag tycker detta är intressant och ett roligt alternativ. Jag funderar bara hur ni har gjort er målgruppsanalys? Dels så riktar ni in er på en grupp som skall slippa göra saker själva, för att de inte har tid / ork / möjlighet. Samtidigt så drar ni slutsatser om just den målgruppen genom att se hur många som har varit inne på er hemsida innan ni har lanserat skarpt (eller om det bara är appen ni inte har lanserat?). För den grupp som inte hinner / orkar / har möjlighet att göra sina egna bokningar, vad är sannolikheten att de hittar till en "obskyr" resebyråhemsida utan någon riktad reklam etc som kan hjälpa med poängbokningar?
Bra fråga! Jag håller med om att det är lite ovetenskapligt. Men vi har gjort riktad reklam innan lansering för att skapa oss en bild av målgruppen och knyta till oss en målgrupp att utgå ifrån. Vi har två typer av reklam ute, en som pratar om bonusresor där vi erbjuder kostnadsfri hjälp till och med sista oktober, och en Adwords-kampanj där vi hjälper folk som har kundtjänstfrågor till SAS beträffande ombokningar, bagage, etc. På Facebook riktar vi oss bara mot iphone-användare, men mest trafik kommer från Google, och där kan man inte välja bort folk som inte kör iphone.

Skriva till någon och så är du inte nöjd med resultatet och vill ändra något datum osv, kan bli rätt mycket chat fram och tillbaka för att få ihop det.
Gör man det själv får man ju full kontroll på allt (vilket många av oss säkert uppskattar). Hur vet man att en "resebyrå" hittar bästa tänkbara alternativet utifrån ens egna preferenser? Har man dessa specifika krav som du nu skrev behöver man nästan sitta med det själv och ja det är väldigt tidskrävande. Om det räcker med att man får åka business eller first från Stockholm till Sydney utan preferenser så lär de ju kunna få fram ett bra alternativ.

För mig personligen så är inte att boka award något som jag behöver hjälp med. All info jag behöver finns antingen på BC eller på andra sidor på nätet. Är ju själv fruktansvärt petig i exakt med vad jag ska åka och hur för att optimera. Tex vilket flight ska man ta från Bangkok till Singapore för att få bäst hårdvara, finns ju risk att man får en med regional business om man inte tänker sig för noga vad de gäller val av flygplanstyp mm.
Om de där emot kan boka knepiga revenue biljetter med flertalet stopp som kräver en resebyrå för att få ihop är det helt klart intressant.
Jag skulle personligen gärna ta hjälp att boka följande biljett när sökningen gjordes för någon månad sedan. Om man på chatflights lyckas boka denna och få in First på transkontinental är det väldigt användbart helt klart
[Business class] Stockholm/Göteborg-Nordamerika T/R, oneworld JV, från 13.800 SEK inkl. skatter | Sida 16 | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor
Visa bifogad bild 68160
Kul case! Vi ska ta en titt på denna och se vad vi kommer fram till. Det vore en ära att få avlasta en så rutinerad bokare som du @palmen , men något säger mig att du tycker så mycket om att göra det själv att du inte vill delegera den uppgiften ;)? Kanske är Chatflights inget för dig, men det får väl tiden utvisa :)

Toppen