Senaste nytt

Chatflights

Fast nu är det ju rätt många just på det här forumet som ber om hjälp med just detta.

Jag tror man ska se det som att det här forumet är till för människor som vill bättra sig själva, lära sig mer och successivt klara svårare uppgifter. Men ingen går från en total nybörjare till superproffs på en gång.

För att ta mig själv som exempel, jag har rätt bra koll på intjäning av poäng nu, och det skulle aldrig falla mig in att betala någon annan för att boka en SAS-resa eller bonusresa på deras hemsida. Men, när det kommer till komplicerade bonusresor med flera bolag i First, med sökningar på andra bolags hemsidor, hålla reda på vilka bokningsklasser som funkar, hur man kan routa, och slutligen sitta i telefon med Tallin för att boka; det känns just nu överväldigande för mig. Någon gång i framtiden hoppas jag kunna fixa det själv, men skulle jag idag försöka få till en sådan semester så kan jag definitivt tänka mig att betala en del till en professionell tjänst som kan avlasta mig.

Att få hjälpsamma tips och råd från kunniga forummedlemmar kan ju trots allt inte riktigt jämföras med en tjänsteleverantör som man bara kan säga "lös problemet" till...

Tror Chatflight är ett jättebra tjänst för folk som reser mycket men inte är så insatta, eller orkar hålla på att leta efter awardtickets. Målgruppen är nog inte medlemmar från detta forumet vars hobby är att göra precis detta.
Håller helt med!
Halva nöjet med att samla poäng är väl att lägga oändliga timmar på United, ExpertFlyer samt på BC för att hitta roliga/kreativa routings man kan boka med sina poäng :)

Men om du bokar via oss får du halva priset på att få hjälp av bonusexperter för att omvandla poäng till resor, vilket väger upp.
Du menar att om jag bokar mina vanliga (betalda) resor via er, så blir det 50% rabatt på tjänsten att hjäpa till med att boka bonusresor? Hur funkar det -- räcker det med att man bokar en betald resa för att få den rabatten på alla bonusresor?

En annan fråga på den delen av tjänsten -- att t.ex. boka en t/r Berlin som i ditt exempel finns det ju ingen som helst anledning att behöva hjälp med, det gör man snabbt och effektivt själv. Däremot när det är lite mer komplicerade bokningar kan det ju definitivt vara intressant. Bokar ni bara de resor som finns att tillgå på bolagens hemsidor, eller har ni även sammarbete med någon resebyrå om man behöver boka något mer komplicerat? Sådant som inte dyker upp på vanliga hemsidan, men som fortfarande finns bokningsbart i systemen?

Jag skulle helt klart kunna tänka mig att betala för en sådan här tjänst men måste då förvissa mig om att det inte är ett gäng skojare bakom och att det går att ställa folk till ansvar. Samt att saker och ting hanteras korrekt.
Förstår verkligen det. Vi jobbar nu hårt på att få in recensioner på vår Facebooksida så att folk kan känna tillit, se Chatflights - Anmeldelser | Facebook Om ni är nyfikna på mig kan ni kolla min profil på LinkedIn https://www.linkedin.com/in/alexisbarnekow/sv. Om ni har fler tips på vad man kan göra för att bevisa att man är hederlig så tas dessa tacksamt emot!

Förstår verkligen det. Vi jobbar nu hårt på att få in recensioner på vår Facebooksida så att folk kan känna tillit, se Chatflights - Anmeldelser | Facebook Om ni är nyfikna på mig kan ni kolla min profil på LinkedIn https://www.linkedin.com/in/alexisbarnekow/sv. Om ni har fler tips på vad man kan göra för att bevisa att man är hederlig så tas dessa tacksamt emot!
Hur länge har ni varit igång? Finns ju reviews från början på året men ni har ännu inte lanserat appen?

Om jag lämnar över en ITA Matrix routing till er, fixar ni att ställa ut en sådan biljett till mig, dvs att ni agerar resebyrå och verkligen förstår vad det är man är ute efter? En "vanlig" resebyrå levererar ju ofta ett goddag yxskaft svar och säger att så kan man inte göra.

Vad har ni för fördelar jämfört med era konkurrenter, tex Propeller Travel som redan är etablerade och erkänt väldigt duktiga och kan hjälpa till med det mesta?

Du menar att om jag bokar mina vanliga (betalda) resor via er, så blir det 50% rabatt på tjänsten att hjäpa till med att boka bonusresor? Hur funkar det -- räcker det med att man bokar en betald resa för att få den rabatten på alla bonusresor?

En annan fråga på den delen av tjänsten -- att t.ex. boka en t/r Berlin som i ditt exempel finns det ju ingen som helst anledning att behöva hjälp med, det gör man snabbt och effektivt själv. Däremot när det är lite mer komplicerade bokningar kan det ju definitivt vara intressant. Bokar ni bara de resor som finns att tillgå på bolagens hemsidor, eller har ni även sammarbete med någon resebyrå om man behöver boka något mer komplicerat? Sådant som inte dyker upp på vanliga hemsidan, men som fortfarande finns bokningsbart i systemen?
1) Hur funkar det -- räcker det med att man bokar en betald resa för att få den rabatten på alla bonusresor? Det funkar så att alla poäng som du samlar på dig genom att boka själv - de hjälper vi dig att omvandla till bonusresor för 1 öre/st. Men alla poäng som du har samlat på dig genom bokning via oss kan omvandlas till resor för 0,5 öre/st.

2) Att t.ex. boka en t/r Berlin som i ditt exempel finns det ju ingen som helst anledning att behöva hjälp med. Här kommer vi till pudelns kärna :). Innan jag började planera Chatflights, för ett år sen, var jag en "vanlig" flygresenär som reste i jobbet inom Europa en gång i månaden och 2-3 semestrar per år. Och jag minns tydligt att jag gärna hade velat ha hjälp även med dessa enkla resor till Berlin som du nämner. Att bläddra mellan SAS, Norwegian och Air Berlins appar och sajter för att hitta rätt, eller att börja på en meta som skickar en till bokningssidor man aldrig har hört talas om och som vill sälja på en hyrbilar är både tidsödande och stressigt. Jag reste ofta till London, och att jämföra SAS, Norwegian och BA och boka krävde alltid 15 minuter oavbruten datortid, och jag blev gång på gång avbruten av ringande telefoner eller kollegor som hade frågor. Så jag sköt på bokningen istället, och det slutade ofta med att jag bokade sent till onödigt höga priser. Att göra det på språng, t.ex. i en taxi, var för pilligt, det är svårt att kolla kalendern och ha översikt över olika bokningsalternativ med den lilla skärmen. Nej, alla säger att boka flyg online är snabbt och enkelt men jag håller inte med, att delegera det till någon via chatt kommer att göra det mycket enklare och snabbare!

• Gilla
Reactions: Gus

Förlåt men kunde inte undgå att notera att du är en friherre. Innebär det några trevliga "perks" i Stockholm/Sverige 2017? Också släkt med legenden Christoffer Barnekow då antar jag? Lite häftigt! :)

Men i vår målgrupp ser det annorlunda ut. 85% av besökarna till vår hemsida kör iPhone.

Men Chatflights är inte för alla utan för såna som hellre betalar en rimlig peng och kan avstå lite poäng för att slippa göra det själv, så att man kan ägna sig åt annat i livet
Jag tycker detta är intressant och ett roligt alternativ. Jag funderar bara hur ni har gjort er målgruppsanalys? Dels så riktar ni in er på en grupp som skall slippa göra saker själva, för att de inte har tid / ork / möjlighet. Samtidigt så drar ni slutsatser om just den målgruppen genom att se hur många som har varit inne på er hemsida innan ni har lanserat skarpt (eller om det bara är appen ni inte har lanserat?). För den grupp som inte hinner / orkar / har möjlighet att göra sina egna bokningar, vad är sannolikheten att de hittar till en "obskyr" resebyråhemsida utan någon riktad reklam etc som kan hjälpa med poängbokningar?

Toppen