BakPackarn
Medlem
Du kan flyga med Turkish airlines eller Thai enkel till Bangkok, kostar 4100:-. Thai flyger direkt till bkk, med Turkish får du 8 timmar i deras nya lounge.
Thai flyger Bangkok Melbourne direkt, 3500:-
Biljetterna ger 100% miles till Eurobonus.
Oj, detta lät ju som ett riktigt bra alternativ, då kan vi stanna i BKK ett tag med lite leisure time innan vi flyger vidare till aus
Med 100% 'miles', menar du Eurobonus poäng, eller har jag missat nåt?
Har försökt läsa runt och sätta mig in i aegan, miles & more m.fl, program men inte lyckats greppa dessa helt ännu.
Läser runt för fullt om dagarna, men jobbar 4-skift och tränar dessutom intensivt vilket gör det svårt rent allmänt för mig just nu att hitta trådar och sidor med propert samlad/destillerad information
SAS flyger inte CPH-SIN, det du troligtvis har fått upp är codeshare där flygningen utförs av Singapore Airlines (men med SAS flightnummer).
Som jag sa i mitt tidigare inlägg, om det är just SAS du vill åka med (vilket jag inte ser någon som helst anledning till) så är det bara Hong Kong, Tokyo, Shanghai och Peking som flygs med SAS plan.
Om du skulle välja en rutt till Hong Kong med SAS har du chans på deras nya kabin och splitternya plan (om de nu hinner levereras), det du då ska titta efter är att flyget utförs av en A330 och inte A340.
Anledningen att jag ville åka med just SAS om det fanns billigt, var dels lounge access och dels att jag hade uppfattat det som att flyg med just SAS gav 30 EB-poäng per 100 kr, men kollade upp nu och såg att det gällde för "När du köper flygbiljetter på sas.se"
Alltså blir det mindre yeild om man bokar flyg inom *A med sitt SAS EB Elite-kort via en annan hemsida?
@Jannewas förslag ovan, utfördes av bland annat en 'airbus A330' via turkish airlines, är detta samma som du menar ovan?
Det känns som att det är läge för trådskaparen att bekanta sig med följande:
Codeshare
Operating carrier
Selling carrier
Star Alliance Gold Lounge
ITA Matrix
SAS linjekarta
När vederbörande bemästrar ovanstående glosor går det nog lättare att planera och diskuterat resan![]()
Här satte du huvudet på spiken, du har helt rätt!
För det första tackar jag för att du fokuserar in på relevanta termer, det behövs kan jag säga. Känns rätt svårt att gissa sig till vad jag behöver läsa mer om nu när jag aldrig sysslat med detta tidigare.
Så ett par frågor om dessa:
Hur undviker jag att boka codeshare flights? Står det i bokningen specifikt att den listats med hjälp av codeshare?
Gällande operating carrier och selling carrier blir jag ganska snurrig när jag läser på wikipedia, just eftersom jag ännu inte blivit familjär med så många av dessa termer som kastas runt @ Codeshare agreement - Wikipedia, the free encyclopedia
Hade missuppfattat SAS lounge, förstod inte att de bara fanns i skandinavien >_<
Jobbar för fullt på att lära mig ITA och SAS linjekarta, men har bara hunnit leka runt med dessa i ett par 2-3 dagar nu.
Lite hårt? Kanske. Bra förslag? Ja.
Vill man få ut max av BC så behöver man investera lite tid och det enklaste är att googla och läsa på om de saker som @Kastrup listar - det bör inte ta TS mer än en halvtimme eller så och kommer att ge honom såååå mycket mer förståelse. Det är trots allt ett par ganska grundläggande koncept och viktiga verktyg som listas.
1. Läge att införa en tydlig (synlig) rubrik/forumdel "Börja här" (eller liknande) just för att man som nybörjare ska kunna börja med lite kunskaper?
Jag blir nästan lite rörd av all den hjälp jag redan får, jag förstår att det inte är alla som uppskattar att man frågar om "saker som vore så lätta att googla".
Däremot blir det lite problematiskt när man inte riktigt har koll på vad man behöver googla, för att sedan mötas av en djungel av ytterligare termer och glosor, och sen bli näst intill dumförklarad för att man inte förstår.
Hursomhelst är jag ytterst tacksam för all hjälp hitills, ni är underbara! Jag är glad att jag gick till handling och skapade konto här, för jag vet att jag kommer få mycket nytta av detta forum under kommande år
<3