Senaste nytt

Chansa på sista min, eller boka idag?

Brandten

Medlem
Den frågan är enkel - du har nog inte råd att flyga SAS eftersom du lär behöva chartra ett helt plan. SAS flyger, som redan påpekats, inte hela vägen.
Tittade på SAS.se idag för en egen resa till SYD nästa år och då föreslogs ARN-CPH-PEK-SYD där sista leg är med Cathay Pacific. Hurvida den blir EB-poäng grundande låter jag vara osagt men konstigt att SAS föreslår en annan allians (även om Cathay kör något slags samarbete där nere med Air New Zealand)
 

agehall

Medlem
Nu känns det lite onödigt bittert här :O Jag försöker så gott jag kan att rätta mig efter era förslag, eller har jag missat något?

Star Alliance flyger alltså inte heller resten av vägen från Hong Kong?

Snarare ironiskt. SAS flyger inga fifth-freedom-linjer men Star Alliance kan du givetvis komma vidare med. Flyger man med Cathay lär man inte få några EB-poäng för den sträckan, men det finns ju både Singapore Airlines, Thai och Air New Zealand att välja på...

Problemet är att frågeställningen är väldigt luddig fortfarande - frågorna i frågemallen är ganska väl uttänkta av @Dr. Miles för att få fram de krav som ställs på resan utan att man ska behöva gissa sig till vilka avvägningar du vill göra. Därför blir det genast svårare när det inte är tydligt vad som är viktigast för dig. I princip kan man väl säga att du har att välja på pris, upplevelse, rutt, restid och intjäning. Så, utav dessa, vad är viktigast för dig?
 

jannewa

Medlem
Du kan flyga med Turkish airlines eller Thai enkel till Bangkok, kostar 4100:-. Thai flyger direkt till bkk, med Turkish får du 8 timmar i deras nya lounge.
Thai flyger Bangkok Melbourne direkt, 3500:-

Biljetterna ger 100% miles till Eurobonus.
 
Du kan flyga med Turkish airlines eller Thai enkel till Bangkok, kostar 4100:-. Thai flyger direkt till bkk, med Turkish får du 8 timmar i deras nya lounge.
Thai flyger Bangkok Melbourne direkt, 3500:-

Biljetterna ger 100% miles till Eurobonus.
Är du verkligen säker på det? Endast bokningsklasser J, U, O, A, Y, B, H, M, S och E hos Turkish och Y, B, H, M, Q och U hos Thai ger 100% intjäning till Eurobonus. Enligt min erfarenhet är det relativt svårt (i alla fall från Köpenhamn) att hitta billiga biljetter till Bangkok som ger 100% intjäning till Eurobonus.
 

jannewa

Medlem
Yepp, E på turkish och Q på Thai.

turkish.JPG
thai.JPG
 

palmen

Moderator
Om jag till exempel flyger från ARN > CPN eller annan 'knutpunkt', kan jag hitta någon billigare SAS biljett (än 8,000:- ARN > SIN) som tar mig närmare Australien, vartifrån jag kan flyga resten av vägen med *A?

Jag är väldigt novis än sålänge på vilka städer man ska utgå ifrån i sådana här sammanhang

SAS flyger inte CPH-SIN, det du troligtvis har fått upp är codeshare där flygningen utförs av Singapore Airlines (men med SAS flightnummer).
Du hade själv tittat på Jetstar för sista flyget ner till Australien, det kanske finns Jetstar eller annat bolag från Hong Kong till Australien?
Som jag sa i mitt tidigare inlägg, om det är just SAS du vill åka med (vilket jag inte ser någon som helst anledning till) så är det bara Hong Kong, Tokyo, Shanghai och Peking som flygs med SAS plan.
Om du skulle välja en rutt till Hong Kong med SAS har du chans på deras nya kabin och splitternya plan (om de nu hinner levereras), det du då ska titta efter är att flyget utförs av en A330 och inte A340.

Vad det gäller städer du kan utgå ifrån så kan du väl i stort sätt välja vilken större flygplats som helst i Europa. Men iom att du bor i Stockholm skulle jag titta på alternativ där ifrån med max en mellanlandning i Europa innan vidare färd.
 

Kastrup

Medlem
Det känns som att det är läge för trådskaparen att bekanta sig med följande:

Codeshare
Operating carrier
Selling carrier
Star Alliance Gold Lounge
ITA Matrix
SAS linjekarta

När vederbörande bemästrar ovanstående glosor går det nog lättare att planera och diskuterat resan :)
 

palmen

Moderator
Det känns som att det är läge för trådskaparen att bekanta sig med följande:

Codeshare
Operating carrier
Selling carrier
Star Alliance Gold Lounge
ITA Matrix
SAS linjekarta

När vederbörande bemästrar ovanstående glosor går det nog lättare att planera och diskuterat resan :)
Är du inte lite väl hård nu mot en ny medlem som inte ens varit här på forumet i en vecka?
Kom ihåg att vi alla varit nybörjare någon gång på detta med att boka resor och "optimera" allt.

Där trådskaparen blandar ihop dessa uttryck är det nog bättre att gå in och förklara hur det fungerar än att säga att man ska läsa på lite glosor.
 

agehall

Medlem
Lite hårt? Kanske. Bra förslag? Ja.

Vill man få ut max av BC så behöver man investera lite tid och det enklaste är att googla och läsa på om de saker som @Kastrup listar - det bör inte ta TS mer än en halvtimme eller så och kommer att ge honom såååå mycket mer förståelse. Det är trots allt ett par ganska grundläggande koncept och viktiga verktyg som listas.
 
Toppen