Senaste nytt

Chansa på sista min, eller boka idag?

Det känns som att det är läge för trådskaparen att bekanta sig med följande:

Codeshare
Operating carrier
Selling carrier
Star Alliance Gold Lounge
ITA Matrix
SAS linjekarta

När vederbörande bemästrar ovanstående glosor går det nog lättare att planera och diskuterat resan :)
Mission impossible.
Ta bort ITA Matrix, tror ingen på detta forum bemästrar den. Däremot enklare sökningar räcker långt. :)

Mission impossible.
Ta bort ITA Matrix, tror ingen på detta forum bemästrar den. Däremot enklare sökningar räcker långt. :)

Skulle nog säga att rätt många bemästrar ITA Matrix av de som hänger här. Men även om man inte kan allt om den är den ett bra verktyg att söka med.

Skulle nog säga att rätt många bemästrar ITA Matrix av de som hänger här. Men även om man inte kan allt om den är den ett bra verktyg att söka med.
Det finns så många kodningar och alternativ för att söka så om många här bemästrar det så är jag imponerad.
Min poäng var dock att man inte behöver bemästra den för att ha nytta av den, några enkla sökningar med hjälp av den mycket enkla guide som finns på sidan räcker oftast.
Tonen mot oss nya här är ibland ganska hård och en del nya kanske inte ens vet vad ITA Matrix är?

Tonen mot oss nya här är ibland ganska hård och en del nya kanske inte ens vet vad ITA Matrix är?

Tolka det inte så - se det som tips på vad man ska läsa på om/titta på. Om man söker efter de termer som föreslås bör man få mängder med träffar som innehåller bra information.

Just ITA Matrix tar rätt lång tid att lära sig till fullo, men grunderna ska inte ta mer än några minuter - det är ju som vilken söksida som helst.

Yepp, E på turkish och Q på Thai.

Jag har noterat detta också, vid resor som börjar i Thailand så är det ofta i klasser som ger 100% till EuroBonus =}

För lite mer OT, om slutdestination är Sydostasien så verkar Air China ge mest EB per krona, med flyg via Peking. Nackdelen är lite långa bytestider i Peking, men å andra sidan kan man smita in till byn en sväng nuförtiden så det kan vara en fördel. Air China ger 50% även i lägsta ekonomiklass, vilket är "top of the line" nu när United inte längre ger 100%.

Tolka det inte så - se det som tips på vad man ska läsa på om/titta på. Om man söker efter de termer som föreslås bör man få mängder med träffar som innehåller bra information.

Precis. Nu misstänker jag att @agehall och jag förstår varandra ganska väl med tanke på vår tekniska bakgrund, och det sätt tekniker / ingenjörer kommunicerar på - kort och mycket precist. Om jag kommer till en ny organisation i någon form uppskattar jag alltid en lista på relevanta termer och koncept som jag kan börja med att studera, för att sedan ta mig vidare själv.

Lite hårt? Kanske. Bra förslag? Ja.

Vill man få ut max av BC så behöver man investera lite tid och det enklaste är att googla och läsa på om de saker som @Kastrup listar - det bör inte ta TS mer än en halvtimme eller så och kommer att ge honom såååå mycket mer förståelse. Det är trots allt ett par ganska grundläggande koncept och viktiga verktyg som listas.

Tanken är att man ska känna sig välkommen till forumet, att då få kastat på sig att innan du frågar mer så bör du titta upp följande saker skulle inte få mig att känna mig välkommen i alla fall. För mycket nya saker på en och samma gång får många att tappa intresse.
Självklart är det bra om man får koll på dessa begrepp, och det kommer trådskaparen också få när han kommer in mer i detta, men fram till dess så är det bra om vi alla hjälps åt att svara på frågor även om de för många är väldigt enkla.

Kan bara dra en parallell till ett ölforum som jag signade upp på (och många av er vet att jag gillar öl). Tror jag spenderade uppåt 2 timmar innan jag la ner det helt och hållet. Allt bestod av konstiga termer och förkortningar och det var "omöjligt" för en ölkunnig person att förstå vad man pratade om och vad allt betydde även fast man försökte läsa på vad alla förkortningar stod för.

Det känns som att det är läge för trådskaparen att bekanta sig med följande:

Codeshare
Operating carrier
Selling carrier
Star Alliance Gold Lounge
ITA Matrix
SAS linjekarta

När vederbörande bemästrar ovanstående glosor går det nog lättare att planera och diskuterat resan :)

Det vore önskvärt om vi som varit här i detta forum hjälpte nya medlemmar föstå dessa 'glosor' - inte kräva förståelse. Alla har varit nybörjare en gång i tiden.
//Moderator

1. Läge att införa en tydlig (synlig) rubrik/forumdel "Börja här" (eller liknande) just för att man som nybörjare ska kunna börja med lite kunskaper?

A. Kort ton är ofta tydlig men kan uppfattas stel och ohövlig, ordrikedom tvärtom. Mitt personliga överlevnadsmantra är att inte ta åt mig "på nätet" någonsin och att granska det jag själv skriver innan jag sänder för att se om det faktiskt kan tillför något positivt. En eller flera gånger.

*. För att återgå till ämnet: SAS flyger till Hong Kong. Därifrån kan du flyga till VÄLDIGT många destinationer i Sydostasien/Australien/Nya Zealand. Alternativt flyger du med ett av många andra Star Alliance-bolag till någon av många destinationer och sedan eventuellt vidare till målet.
Som Agehall framförde blir det tyvärr väldigt, väldigt svårt att hjälpa utan "riktlinjer" för vad du tycker är viktigt (restid, pris, EB-poäng, lounge, specifika datum etc) och helst ett begränsat urval av åtminstone slutdestinationer.

Hoppas du och andra fortsätter titta in och delta, snart nog är du en "ringräv" som tycker att allt är självklart! :confused:

Toppen