Senaste nytt

Champagnetråden

Dbodenfo

Medlem
Och två veckor efter dotras bröllop blir fru Valley 50.
Är det Bollinger då med. Eller???

Kolla vad som finns i magnum utbudet eller ännu större. Ger alltid det lilla extra att lägga till en stor flaska bubbel.

Bollinger Special Cuvée Brut | Systembolaget
De har 11st i onlinelager. 16,5 liter är kanske i underkant för ett bröllop men ändå!

Annars är jag en sucker för Fleur De Passion
Diebolt-Vallois Fleur de Passion - VINGRUPPEN I NORDEN
 
Last edited:

GOTBound

Medlem
Visa bifogad bild 118411
Vadin-Plateau 'Renaissance' 1er Cru Champagne Extra Brut NV.
Även idag en bättre fem rätters, men på Frammät [än en gång tack @MTheC]
Trevligt vin med blodapelsin/citrusdoft vilket avspeglade sig även i smaken, gräddig eftersmak. Gifte sig bra med maten.
688C15BB-EA3F-419A-852D-9D7DAAB3FCFE.jpeg

Vadin-Plateau 'Renaissance' 1er Cru Champagne Extra Brut NV


En ny höjdarupplevelse på Främmat, menyn uppdaterad sen vårt besök i maj.
Kul att servitören kände igen oss sedan sist och kom ihåg vad vi drack till aperitif [Mrs.GOTBound är ingen GT eller Dry Martini virtuos men Främmat kan modifiera en GT så den även passar Mrs.GOTBound].
 

GOTBound

Medlem
DB97DF5F-410B-44F5-B31F-28D87A5F11C6.jpeg

Bollinger Special Cuvée Brut

En trevlig inledning på kvällens hos AG.
GOTBound Jr. åt upp sina pommes frites men orkade inte hela sin japanska waguy [ingen Kobe på menyn ikväll men från granndistriktet], det är vid sådana här tillfällen jag undrar om han är adopterad ;).
[Master GOTBound som skymtar mellan glasen på bilden].
 

Dbodenfo

Medlem
Stiftade två nya bekantskaper igår.

1. Vineriet - en 10 månader gammal krog på Roslagsgatan som var riktigt trevlig. Schysst vinbar med gott käk!

2. för 145kr får du 1 glas champagne av Yann Alexandre Brut Noir. En champagne gjord på meunier. Ett glas med toner i smörj kola och gröna äpplen.
Riktigt gott!

2e047586-0a7d-44f3-ad68-e1594fdf7c8b-jpeg.119994
 

Attachments

  • 2E047586-0A7D-44F3-AD68-E1594FDF7C8B.jpeg
    2E047586-0A7D-44F3-AD68-E1594FDF7C8B.jpeg
    67,9 KB · Visningar: 687

GOTBound

Medlem
20C7EFA6-A1EF-457F-AB14-4324BFF0A382.jpeg

Emile Leclère Les Longues Sentes

Butelj nr 962.
Doft av gröna äpplen och smak av mogna äpplen, väldigt ung och mjuk smak. Jag matchade detta vin helt fel, som aperitif är detta med all säkerhet ett väldigt bra vin. Till grillad hummer med pommes och en brynt hollandaisesås var det för klent, normalt föredrar jag roséchampagne till grillade skaldjur men tog en chansning idag som inte betalade sig.

@011430121, det blev småskaligt
non vintage [även om det de facto är en 2017] från en småodlare om än deras prestigechampagne.
 
Visa bifogad bild 120186
Emile Leclère Les Longues Sentes

Butelj nr 962.
Doft av gröna äpplen och smak av mogna äpplen, väldigt ung och mjuk smak. Jag matchade detta vin helt fel, som aperitif är detta med all säkerhet ett väldigt bra vin. Till grillad hummer med pommes och en brynt hollandaisesås var det för klent, normalt föredrar jag roséchampagne till grillade skaldjur men tog en chansning idag som inte betalade sig.

@011430121, det blev småskaligt
non vintage [även om det de facto är en 2017] från en småodlare om än deras prestigechampagne.
Du får ta någon Bollinger nästa gång.
 
Toppen