Senaste nytt

Champagnetråden

Helgen bjöd på R. Dumont 2008.
4484C129-9C05-453B-B1F3-6457DB2CA1C5.jpeg


Var dessvärre en riktig besvikelse. Den hade någon knepig ton i sig som jag inte riktigt kan placera. En sorts söt svett-aktighet som inte alls var angenäm. Har känt den lite mindre tidigare i en André Clouet och (tror jag) i en H. Goutorbe. Vet inte riktigt vad det är.
Vidare var det konstigt nog inte så mycket bubblor kvar. Tror dock inte det var relaterat.
 

GOTBound

Medlem
Helgen bjöd på R. Dumont 2008.
Visa bifogad bild 120195

Var dessvärre en riktig besvikelse. Den hade någon knepig ton i sig som jag inte riktigt kan placera. En sorts söt svett-aktighet som inte alls var angenäm. Har känt den lite mindre tidigare i en André Clouet och (tror jag) i en H. Goutorbe. Vet inte riktigt vad det är.
Vidare var det konstigt nog inte så mycket bubblor kvar. Tror dock inte det var relaterat.

Hur var korken [skick och lukt]?
 

Dbodenfo

Medlem
Visa bifogad bild 120032
Laurent-Perrier Millésimé Brut, 2008

När ett vin plockas fram från långtidslagringen känns det helt rätt att plocka fram en -08 som fortfarande går att fylla på med. En typiskt win-win situation.

Beställd och hämtad ska bli kul att testa.

Visa bifogad bild 120186
Emile Leclère Les Longues Sentes

Butelj nr 962.
Doft av gröna äpplen och smak av mogna äpplen, väldigt ung och mjuk smak. Jag matchade detta vin helt fel, som aperitif är detta med all säkerhet ett väldigt bra vin. Till grillad hummer med pommes och en brynt hollandaisesås var det för klent, normalt föredrar jag roséchampagne till grillade skaldjur men tog en chansning idag som inte betalade sig.

@011430121, det blev småskaligt
non vintage [även om det de facto är en 2017] från en småodlare om än deras prestigechampagne.

Så om jag läser det rätt @GOTBound ett ok/bra vin som dock inte stod pall på matchningen. Jag tänkte låta den ligga lite då jag tror att den kan vinna på det.
 

MTheC

Medlem
Firade inledning av semestern för några dagar sedan med toppklass champagne, bland det bästa jag någonsin druckit (96 av samma champagne och clos de mesnil är nog snäppet bättre). Otroligt djup och fantastisk längd, kanske lite för ung men närmar sig fönstret för att dricka och helt klart en fantastisk champagne.
3C47699B-8C8D-4146-923B-8EAE587558B0.jpeg
 
Toppen