Senaste nytt

Champagnetråden

4B3EFAFD-A590-4B94-903F-2033FD60990E.jpeg
Kan vara den äckligaste Champagne jag har druckit, var verkligen inte i min smak, luktar t.o.m lite konstigt enligt mig!
Men vafan, när man har städat och fixat behövde jag fira för att ha varit så duktig!

Senaste veckan har bjudit på en del champagne.

Först ut var faktiskt förra helgen då vi testade en del från Roederer (var på en annan provning av kanske världens bästa riesling från Egon Muller men de hade också en del champagne tillgänglig), blev provsmakning av följande:
NV Brut Premier
2013 Brut
2014 Rosé
2011 Blanc de Blancs
IMG_20200509_144029.jpg

Standardcuvéen är inte dålig, den har härlig fräschör och citrus och stenfrukter dominerar även om man märker av lite röda bär från pinot. Av de andra så var 2013 något av en besvikelse, men som vanligt levererar deras vintage rose. Är en av mina favoriter vad gäller roséchampagne. 2011 var trevlig,tyckte mig snappa upp att deras BdB buteljeras med lite lägre tryck.

Först ut denna veckan var annars en klassiker, Bereche Brut Reserve, some vi brukade köra som huschampagne innan den blev så trendig (och därmed dyrare). Woodstockholm kör den på glas nu, det är en väldigt trevlig instegschampagne.
IMG_20200512_171701.jpg

Har även hunnit med lite R.Pouillon Réserve. Denna dracks över 2 dagar, med en märkbar förbättring dag 2. Väldigt fin färg men dag 1 så tyckte jag att den drog lite mot naturvinshållet med en lite funky ton i doften. Smakade ok men bestämde oss för att bara dricka ett halvt glas och låta den stå en dag. Helt rätt beslut, dag 2 var doften fortfarande floral men torkad frukt och brioche kompletterad den. Riktigt trevlig munkänsla (mjuk, silkeslen) och härlig mix av röd frukt som balanserades väldigt väl med apple och citrustoner. Bra längd och imponerad över komplexiteten för en instegschampagne.
IMG_20200513_212810.jpg

Toppen