Senaste nytt

Champagnetråden

Buffy

Medlem
F7A02D59-3924-45D8-8A30-87F1D666CEA7.jpeg

Idag firar vi att min fru fått ett jobb hon gärna ville ha.
Härlig stor doft av exotiska frukter, ananas, autolys, brioche. Smaken har toner av mogna äpplen, citrusbett (tänk mandarin/klementin) och och fortfarande snygg syra.
Riktigt bra! Buffys smak :) trist att jag inte har fler.
 

Buffy

Medlem
Visa bifogad bild 109475
Idag firar vi att min fru fått ett jobb hon gärna ville ha.
Härlig stor doft av exotiska frukter, ananas, autolys, brioche. Smaken har toner av mogna äpplen, citrusbett (tänk mandarin/klementin) och och fortfarande snygg syra.
Riktigt bra! Buffys smak :) trist att jag inte har fler.
Denna var ju fatlagrad (Fût de Chêne) och jag tycker faten Märks i en rund aningen hint av vanilj. Som sagt en riktigt trevlig flaska!
 

MTheC

Medlem
Gårdagen körde vi besök på Aira, fantastisk upplevelse med toppklass på mat, service och bra vin. Vi körde deras vinpaket och kul nog så var det 2 champagner med.
Första var Olivier Horiot Seve, perfekt pairing med makrill med rabarber.
IMG_20200521_175941.jpg

IMG_20200521_175712_1.jpg

Som vin nummer 2 var det Krug Grand Cuvée som serverades till en mini-dumpling i dashibuljong.
IMG_20200521_181321.jpg
IMG_20200521_181155.jpg
 

MTheC

Medlem
Har inte valt någon champagne för ikväll än men tidigare i veckan så var jag på en provning från en importör. De bjöd då på Charles Heidsieck Blanc des Millénaires 2004. Visst är det en väldigt fin champagne men i den prisklassen finns det andra jag hellre dricker.
IMG_20200519_165649.jpg
 

Kevinator

Medlem
Gårdagen körde vi besök på Aira, fantastisk upplevelse med toppklass på mat, service och bra vin. Vi körde deras vinpaket och kul nog så var det 2 champagner med.
Första var Olivier Horiot Seve, perfekt pairing med makrill med rabarber.
Visa bifogad bild 109487
Visa bifogad bild 109490
Som vin nummer 2 var det Krug Grand Cuvée som serverades till en mini-dumpling i dashibuljong.
Visa bifogad bild 109489 Visa bifogad bild 109488
Maten var riktigt bra men känner ändå att Frantzén är ännu vassare.

Ett tips för någon annan som äter där i närtid. Vi tog det mixade paketet (alkohol och alkoholfria) och då ingick det inte någon av champagnerna du listade. Är man ute efter dem ska man alltså välja det fullständiga alkoholpaketet. För den lilla prisskillnaden och med de champagerna är det definivt värt det. Vi valde det mixade paketet då vi åt lunch där och ville inte dricka alltför mycket mitt på dagen. Ett misstag alltså :D
 

zippan

Medlem
Gårdagen körde vi besök på Aira, fantastisk upplevelse med toppklass på mat, service och bra vin. Vi körde deras vinpaket och kul nog så var det 2 champagner med.
Första var Olivier Horiot Seve, perfekt pairing med makrill med rabarber.
Visa bifogad bild 109487
Visa bifogad bild 109490
Som vin nummer 2 var det Krug Grand Cuvée som serverades till en mini-dumpling i dashibuljong.
Visa bifogad bild 109489 Visa bifogad bild 109488
Vad fick man hosta upp för vinpaketet?
Imponerande vinlista.

Fel tråd men. Maten, hur var den?
Om du jämför med stjärnkrogar, vilket verkar vara målet för den gode Myllimäki.
 

MTheC

Medlem
Vad fick man hosta upp för vinpaketet?
Imponerande vinlista.

Fel tråd men. Maten, hur var den?
Om du jämför med stjärnkrogar, vilket verkar vara målet för den gode Myllimäki.
Tänkte dra en utförlig beskrivning i en annan tråd (den om Michelin-restauranger - även om de inte har en stjärna nu så kommer minst en) men det som verkligen imponerad på mig var kvalitén rakt igenom, ingen rätt hade några brister. Visst var set några man gillade bättre än andra men utförandet var 100 på allt - jmfr t ex Frantzén så hade de några högre toppar men också en (de ggr jag varit där) några plumpar som man inte var i närheten av här.
 

zippan

Medlem
Tänkte dra en utförlig beskrivning i en annan tråd (den om Michelin-restauranger - även om de inte har en stjärna nu så kommer minst en) men det som verkligen imponerad på mig var kvalitén rakt igenom, ingen rätt hade några brister. Visst var set några man gillade bättre än andra men utförandet var 100 på allt - jmfr t ex Frantzén så hade de några högre toppar men också en (de ggr jag varit där) några plumpar som man inte var i närheten av här.
Ser fram emot inlägget. Tack!
 

MTheC

Medlem
Kvällens champagne, har haft en flaska liggande i några år. Gonets 3210 är fortfarande knastertorr men syran är mer nedtonad efter 5-6 år i källaren. Väldigt trevlig, namnet 3210 ska spegla 3 års lagring, 2 terriors (Le Mesnil och Montgueux), 1 druva (Chardonnay) och 0 står för zero dosage.
IMG_20200523_184117.jpg
 
Toppen