Senaste nytt

Champagnetråden

5D7E27E4-D911-4B50-A4F8-5D9297404619.jpeg Finns även en flaska sånt här i byggnaden som inte är planerat ikväll

Kördes miniprovning av en för mig ny producent igår: Valentin Laflaive. Det är ett samarbete mellan Erik de Sousa och Olivier Leflaive, de kör väldigt transparent information på flaskan och namnen anger ursprung, basårgång och dosage så den som heter CA 15 40 BdB är från Cramant och Avize, basårgång 2015 och 4.0 gram dosage. Testade utöver det även GR 14 45 BdB (Graves, 2014 4.5 gram dosage) och BA 14 70 Rosé (Bouzy & Ambonnay, 2014 och 7.0 gram dosage).

IMG_20200201_150314.jpg

Jag gillar ansatsen och konceptet men tyvärr så är vinerna inte i klass med prisnivån. Rosén var för mycket "jordgubbssaft" för mig, dominerades av röda bär och saknade balans. De två BdBs har potential, GR 14 45 skulle dock må bra av mer tid då syran nu var för skarp. Den andra, CA 15 40, öppnade upp sig fint och visade ganska god balans. Prismässigt ligger de dock på 619 SEK (på Systembolaget, GR finns inne nu men ersätts sen av CA - vad jag förstod på samma artikelnummer, underligt då de skiljer sig rejält i stil men uppfattade det som att importören ser det som nästa årgång av samma vin) vilket gör det väldigt dyrt för vad det är. Skulle vara ok värde för pengarna kring om det var 200-250 billigare per flaska.

Hej,
Jag och min sambo ska försöka få till en 1st klass med Lufthansa till usa under året. Jag är helt okunnig när det gäller champagne! Därför har jag två frågor:
- vad ska man försöka passa på att dricka för champagne på Lufthansa 1st klass?
- vad är den mest, enl er, prisvärda champagnen på systemet?

tack!

Hej,
Jag och min sambo ska försöka få till en 1st klass med Lufthansa till usa under året. Jag är helt okunnig när det gäller champagne! Därför har jag två frågor:

tack!
Beror väl på vad man tycker är gott?

Hej,

tack!
Roligt att du intresserar dig för champagne. :) Gällande Lufthansa så är det omöjligt att säga för dem har ingen "fast" på menyn utan byter väldigt ofta. Ibland har dem några tråkiga Taittinger i 400kr klassen, och ibland (mer ofta faktiskt) Pommery Louise och Laurrent Perrier Grand Siecle´. Dessa ligger i 1500kr klassen. Är du osäker så kan du googla och ta den dyrare... I loungen har dem ibland Louise men den står inte framme, och sen har dem bl.a Bollinger och Ruinart. Båda är bra. Men jag skulle spara mig till jag är ombord såtillvida Louise inte finns... Finns många prisvärda. Se tråden för inspiration och tips!

Hej,

tack!
Varierar som sagt vad som finns i loungerna, senaste gångerna jag flugit så har det funnits 4 olika att välja på och den jag föredragit har samtliga tillfällen varit Pommery Cuvee Louise 2004 men passa på att smaka. Ombord har det varit Cuvee Louise och/eller Laurent Perrier Grand Siecle, båda trevliga.

Varierar som sagt vad som finns i loungerna, senaste gångerna jag flugit så har det funnits 4 olika att välja på och den jag föredragit har samtliga tillfällen varit Pommery Cuvee Louise 2004 men passa på att smaka. Ombord har det varit Cuvee Louise och/eller Laurent Perrier Grand Siecle, båda trevliga.
Var jag tvungen att välja så hade jag utan tvekan valt LPGS.

Jag försöker greppa champagne-smakerna, och då lite mer kategoriskt än ”gott” och ”jättegott”. Ifall vi tar ändpunkterna Bollinger (mörk, mustig, cigarrdoftande, brödig) respektive Pol Roger blanc de blancs (lätt, charmfull, elegant, stilig, uppfriskande, mineralisk), var hamnar då de andra husen på skalan?

Toppen