Utbudet av halvflaskor är inte alltid så kul så skulle nog rekommendera att köra på helflaskor och införskaffa en "champagne stopper", t ex den Systembolaget säljer, se länk (den längst ned på sidan). Då kan ni helt klart öppna en flaska en kväll och sen dricka upp den dagen efter (eller t o m 2 dagar senare). Prismässigt så är det oftast ganska dyrt med halvflaskor, kolla t ex Bollinger Special Cuvée där halvflaska ligger på 279 SEK medan helflaska ligger på 489 SEK.Nu har jag gått igenom alla inläggen i denna fantastiska tråd och insett att champagne är något jag verkligen kan tänka mig att fördjupa mig i.
Jag kickade igång min tänkta mini-samling med två flaskor Comtes 2007 som inhandlades på SB igår. Som total nybörjare skulle jag vilja få tips om halvflaskor (helst tillgängliga via SB) som är bra att konsumera för att förkovra mig i champagnens värld, så att jag kan lära mig om skillnaderna mellan de olika druvblandningarna och hitta mina smakpreferenser.
Vi är bara två i hushållet och ingen av oss dricker särskilt mycket, därför siktar vi gärna in oss på halvflaskor. Plus rent ekonomiskt kan jag då prova (nästan) dubbelt så många varianter jämfört med helflaskor. Ser fram emot era tips.
Prova prova prova, ända sättet att lära sig.Nu har jag gått igenom alla inläggen i denna fantastiska tråd och insett att champagne är något jag verkligen kan tänka mig att fördjupa mig i.
Jag kickade igång min tänkta mini-samling med två flaskor Comtes 2007 som inhandlades på SB igår. Som total nybörjare skulle jag vilja få tips om halvflaskor (helst tillgängliga via SB) som är bra att konsumera för att förkovra mig i champagnens värld, så att jag kan lära mig om skillnaderna mellan de olika druvblandningarna och hitta mina smakpreferenser.
Vi är bara två i hushållet och ingen av oss dricker särskilt mycket, därför siktar vi gärna in oss på halvflaskor. Plus rent ekonomiskt kan jag då prova (nästan) dubbelt så många varianter jämfört med helflaskor. Ser fram emot era tips.
Kunde inte sagt det bättre själv. Kul att du börjat intressera dig för drycken @KevinatorProva prova prova, ända sättet att lära sig.
Prova Blanc de Blancs, Blanc de Noirs, blends, och olika producenter så du lär dig att hitta stilar du gillar. Börja småskaligt med någon/ några flaskor i taget.
Kan inte svara när det är bäst tyvärr. Alla gånger jag varit där har varit under juni-juli. Då har det varit fintNär är det enligt er experter bäst att besöka Reims/Epernay? Hänsyn tagen till pris på boende, väder, evenemang samt öppenhet av restauranger och guidade turer? Planerar en tur med bilen så att jag kan ta hem lite godsaker . Det är ju förstås inte i första hand turistorter men viss variation torde ju föreligga?