Senaste nytt

Champagnetråden

851FB376-AE4F-4576-A4B5-80F1A601ABC6.jpeg

Tack alla för snabba svar och bra tips! Det gäller att passa på när jag har 2,5 semesterdagar kvar innan allvaret börjar igen nästa vecka. En tur till närmaste Systembolaget resulterade i två champagneflaskor att börja förkovra mig i, samt champagnestoppern som @MTheC tipsade om. Nu blir det en trevlig kväll att se fram emot.

Visa bifogad bild 95129
Tack alla för snabba svar och bra tips! Det gäller att passa på när jag har 2,5 semesterdagar kvar innan allvaret börjar igen nästa vecka. En tur till närmaste Systembolaget resulterade i två champagneflaskor att börja förkovra mig i, samt champagnestoppern som @MTheC tipsade om. Nu blir det en trevlig kväll att se fram emot.
A Viot helt ok, Diebolt mycket bra! Återkom med tasting-notes :) Edit: För 199kr är den som sagt helt ok, jag har gillat den tidigare. Sista jag drack för några veckor sedan var dock väldigt saft-smakande. Hoppas inte din är det :)

Last edited:
När är det enligt er experter bäst att besöka Reims/Epernay? Hänsyn tagen till pris på boende, väder, evenemang samt öppenhet av restauranger och guidade turer? Planerar en tur med bilen så att jag kan ta hem lite godsaker . Det är ju förstås inte i första hand turistorter men viss variation torde ju föreligga?
Jag har varit där allt från Januari - sen höst. Personligen tycker jag våren, april-juni är bra. Är man där September-oktober är det skörd och producenterna har fullt upp. Reims är en större stad så dit kan du åka året om, Epernay är litet och inte så mycket utbud av restauranger etc.

Jag har varit där allt från Januari - sen höst. Personligen tycker jag våren, april-juni är bra. Är man där September-oktober är det skörd och producenterna har fullt upp. Reims är en större stad så dit kan du åka året om, Epernay är litet och inte så mycket utbud av restauranger etc.

Våren är ju alltid en trevlig årstid även för större städer :) En bra tanke, jag får undersöka när på våren allt står i blom! Champagne efter en grå vinter i södra Sverige kan ju inte bli fel.

A Viot helt ok, Diebolt mycket bra! Återkom med tasting-notes :)
Håller med om att Dieblot var ett mycket bra val!

Visa bifogad bild 95129
Kul! Ser fram emot att höra vad du tycker också.

Du verkar ju också vara Stockholmsbaserad så om du vill testa olika intressanta producenter så kan jag tipsa om att besöka Folii på fredagar. De har ofta väldigt bra champagne på glas och roterar i princip varje vecka. De kör också då och då (ofta med irriterande kort framförhållning) intressanta producenter på besök.

När är det enligt er experter bäst att besöka Reims/Epernay? Hänsyn tagen till pris på boende, väder, evenemang samt öppenhet av restauranger och guidade turer? Planerar en tur med bilen så att jag kan ta hem lite godsaker . Det är ju förstås inte i första hand turistorter men viss variation torde ju föreligga?
Svårt att säga när som är bästa tiden, jag har varit där i april, maj, juni och december. Våren kan vara trevlig beroende på väder (har varit lite kallt i april något år) och december var bra för det var lugnt och boendet billigare men däremot inte så kul väder. Det enda jag skulle rekommendera att undvika är kanske skördesäsongen då många mindre producenter inte vill/kan ta emot besök då. Om du vill besöka mindre hus och vinmakarna så undvik även att åka dit under ProWein (tror det är 15-17 mars 2020) då nästan alla är i Düsseldorf då.

Reims är en storstad om man gillar det, och har Taittanger med en rätt bra tur. Epernay är mindre och där ligger Moet och Mercier (som har ett tåg :)) men för att handla och prova Champagne skulle jag rekommendera byarna, t.ex Ay, Bouzy och Ambonnay, där några av mina favoriter ligger. Och kanske kolla in Hautvilliers där Dom Pierre Perignon satte igång allting. Eller bara åka runt på måfå och se vad man hittar ;)
I Augusti/September har de oftast mycket att göra, lite beroende på när skörden drar igång.

PM’a om du vill ha ett mail med vad jag gjort och vad jag tycker.

Du verkar ju också vara Stockholmsbaserad så om du vill testa olika intressanta producenter så kan jag tipsa om att besöka Folii på fredagar. De har ofta väldigt bra champagne på glas och roterar i princip varje vecka. De kör också då och då (ofta med irriterande kort framförhållning) intressanta producenter på besök.
Vi kanske ska köra en inofficiell BC champagneträff i höst på Folii eller någon annanstans.

A Viot helt ok, Diebolt mycket bra! Återkom med tasting-notes :) Edit: För 199kr är den som sagt helt ok, jag har gillat den tidigare. Sista jag drack för några veckor sedan var dock väldigt saft-smakande. Hoppas inte din är det :)
Min flaska A Viot var helt ok, påminde inte om saft. Ganska friskt men jag saknade lite spets i smaken, i brist på bättre ord att förklara mitt intryck. Får se hur Diebolten smakar när jag provar den om några dagar.

Tack för tipset om Folii! Ska besökas vid tillfälle.

Toppen