Senaste nytt

Champagnetråden

I Reims är det Tattinger, Veuve Clicquot, Pommery och Mumm i den ordningen - Tattinger är bäst tycker jag, och i Epernay har ni Moet, Mercier och Castellane, där Mercier har ett tåg - Mercier finns inte i Sverige och är ett stort hus (volymmässigt) men de säljer mest till den inhemska marknaden. I utkanten av Epernay finns även Leclerc Briant http://leclercbriant.fr/uk/ som behöver bokas.

Enjoy!
Tack för alla tips! Har veuve clicquot inbokat imorgon. Är det värt att besöka både epernay och reims under en dag, eller blir det för mycket?

Tack för alla tips! Har veuve clicquot inbokat imorgon. Är det värt att besöka både epernay och reims under en dag, eller blir det för mycket?
Det klart det går om man har koll på vad man vill göra, med det kan gå en dryg timme eller två på att ta sig runt, om man nu inte åker taxi förstås. Men att börja i Epernay, kolla in Moet, åka tåg hos Mercier och ta en lunch eller alternativt picnic med Champagne, och sedan åka till Reims och checka in hos Gula änkan och gå över till Taittinger (ligger rätt nära) innan det är dags för middag funkar ju. I alla fall om man spottar ut större delen, eller dricker vatten till lunch ;)

Det klart det går om man har koll på vad man vill göra, med det kan gå en dryg timme eller två på att ta sig runt, om man nu inte åker taxi förstås. Men att börja i Epernay, kolla in Moet, åka tåg hos Mercier och ta en lunch eller alternativt picnic med Champagne, och sedan åka till Reims och checka in hos Gula änkan och gå över till Taittinger (ligger rätt nära) innan det är dags för middag funkar ju. I alla fall om man spottar ut större delen, eller dricker vatten till lunch ;)
Låter bra, får se hur vi gör. Vet du någon schysst lunch restaurang? Gärna någon man kan sitta ute med fina miljöer.

Uppladdning inför dagens semifinaler i Franska Öppna.
Skål på er!

Attachments

• 20230609_125749.jpg
    20230609_125749.jpg
    {memory} MB · Visningar: 145
På en vin mässa här i Stockholm för ca 8 år sedan tror det var barnbarnsbarn till företagsgrundaren nöjet att träffa mig, mannen ifråga var mycket trevlig och driver företaget nu om jag förstår det hela.
En kollega till mig som är kunnig i bubblornas värd gjorde ett gott intryck på honom så det blev många provsmakningar utan kuponger.
Han berättade att Sverige var en mycket viktig marknad för dem, och med god marknadsandel.
Personligen har jag aldrig testat rosen, @Karlssonskan ge ett omdöme.

Toppen