Senaste nytt

Champagnetråden

GOTBound

Medlem
Visa bifogad bild 120186
Emile Leclère Les Longues Sentes

Butelj nr 962.
Doft av gröna äpplen och smak av mogna äpplen, väldigt ung och mjuk smak. Jag matchade detta vin helt fel, som aperitif är detta med all säkerhet ett väldigt bra vin. Till grillad hummer med pommes och en brynt hollandaisesås var det för klent, normalt föredrar jag roséchampagne till grillade skaldjur men tog en chansning idag som inte betalade sig.

@011430121, det blev småskaligt
non vintage [även om det de facto är en 2017] från en småodlare om än deras prestigechampagne.
DAD2D3F4-1B40-4D35-8491-DD65AFEC4526.jpeg

Emile Leclère Les Longues Sentes
Butelj nr 926.
Doft av jäst, gröna äpplen och en hint av vitpeppar ned en smak av gröna äpplen som gick över till rabarber och grapefrukt, en viss marsipan-nyans i eftersmaken.

Efter sedvanliga 10-15 minuter i rumstemperatur när kylan avtar så tillkommer en viss alkoholsmak/ spritighet i smakpaletten.
Vinet är aggressiv i bubblorna.

Ikväll avnjöts vinet som aperitif innan middagen, vilket är vinets rätta element. Jag kan tänka mig att detta vin passar bra som en introduktion till champagnvärlden. Ett bra aperitif-vin helt enkelt.
 

Dbodenfo

Medlem
Min semester bjöd inte på många franska bubblor men instället på en drös italienska - alla vägar leder till Rom sägs det och det var precis vad sommarens slutstation blev.

Började dock med en nedsläpp i Milano där det avnjöts mycket goda Franciacorta av olika slag. Sen fick Sixt låna mig en A6:a och färden gick ner till Saturnia i Toskana och där vi träffade vinet som fick följa med hem. Ett vin från producenten Montauto som gör ett bubbel på 100% Sangiovese som resulterar i ett mycket bra vin för den lilla peng som det kostar.

Vi körde upp till norr igen - till Treviso regionen och landade på ett litet SLH-hotel som heter Villa Soligo. Där hade de Proscecco festival för de lokala producenterna i området och vi provade oss igenom en drös. Det slutade med att vi "gillade" ett vin från Toffoli - men vi är mer för de södra varianterna där vi kom ifrån. Här skulle det varit hemresa med en extra dag i Milano - men istället för att göra så blev det 300 km/h i ett tåg till Rom.

Väl i Rom vad det problem med hotell och annat men vi hittade till Piere Lugi som är en institution.

Där avnjöts fisk och skaldjur med en flaska 744 av Jacquesson - ett mycket trevligt champagne som hade små fina bubblor och en lätt bördighet på doften. Det var en behaglig syra men mycket gröna äpplen och lätt omogen persika. Ska försöka köpa några buteljer av detta bubbel för att ha för både Fredag, Lördag och Söndags konsumtionen.

IMG_4449.jpg
 
Last edited:

MTheC

Medlem
Så, om vi nu skall testa lite skumpa. Som omväxling till Draja å GT

Vad har ni för förslag vi börjar med?
Är ju en ganska öppen fråga. Har du några tankar kring prisnivå, stil etc? Finns ju ganska många tips i tråden men Bollinger går man sällan fel med och finns god tillgång på.
 

Valley

Medlem
Är ju en ganska öppen fråga. Har du några tankar kring prisnivå, stil etc? Finns ju ganska många tips i tråden men Bollinger går man sällan fel med och finns god tillgång på.
Inte den blekaste.
Prisvärt att börja med. Vad det innebär är väl ganska fluktuerande då även 10.000 kronors pavor kan vara prisvärda.
Men säg mam börjar kring en halvsläng/flaskan
 

GOTBound

Medlem
Är ju en ganska öppen fråga. Har du några tankar kring prisnivå, stil etc? Finns ju ganska många tips i tråden men Bollinger går man sällan fel med och finns god tillgång på.

Inte den blekaste.
Prisvärt att börja med. Vad det innebär är väl ganska fluktuerande då även 10.000 kronors pavor kan vara prisvärda.
Men säg mam börjar kring en halvsläng/flaskan

Instämmer ang. Bollinger:
Bollinger Special Cuvée Brut | Systembolaget

Även Pol Roger i samma prisklass:
Pol Roger Brut Réserve | Systembolaget

Om du vill går lite utanför the beaten path så är denna en favorit prisklassen:
Champagne de Saint-Gall Blanc de Blancs Grand Cru Extra Brut | Systembolaget
 
Toppen