Champagne i SAS Business long haul

Lustigt detta... Jag flög med United i GlobalFirst och fick en äcklig Cava innan take-off. Löjligt hur de snålar med tanke på att biljetten inte var direkt billig. Jag gick tillbaka med glaset och sa tack, men denna gick inte att dricka. Blir ju lite fånigt hur man sparar på småsaker. Bra att SAS ändrar detta.

Inte för att jag MÅSTE ha ett glas skumpa, men va fasen, det är ju ändå premiumpris man betalar...

Flög ORD-ARN igår i C och ingen skumpa innan take off. Vart vanlig juice eller cranberry. Tycker maten var riktigt bra tillsammans med vinutbudet, jämfört med lufthansa business class jag flög förra veckan FRA-MIA i en A380. Hade trott jag skulle bli besviken på SAS business class men tvärtom, riktigt bra värdinnor och service!

Fick reda på idag att SAS byter Champagne från 1 dec.

Ny Champagne är Arlaux dock kommer Charles H vara kvar som pre-departure tills den är slut.

Ricci skrev:Fick reda på idag att SAS byter Champagne från 1 dec.Ny Champagne är Arlaux dock kommer Charles H vara kvar som pre-departure tills den är slut.Klicka för att utvidga...
Vad hände med Special Club?

Ricci skrev:Fick reda på idag att SAS byter Champagne från 1 dec.Ny Champagne är Arlaux dock kommer Charles H vara kvar som pre-departure tills den är slut.Klicka för att utvidga...
Ja, det ska sparas. Den kostar 369kr hos importören jämfört med Heidsieck som kostar minst 500.

Aldrig hört talas om den... Behöver dock inte vara negativt. Småodlare är alltid trevligt. (Inte läst på om den ska sägas så vet inte om det är en småodlare).

Remington Steele skrev:Aldrig hört talas om den... Behöver dock inte vara negativt. Småodlare är alltid trevligt. (Inte läst på om den ska sägas så vet inte om det är en småodlare).Klicka för att utvidga...

De omnämns knappt någonstans och deras bilder består av stockbilder. De har knappt några följare på Facebook, inga på Twitter och på Instagram postas det mest reklambilder. De har enstaka omdömen på Google skriva av konton som inte har gjort så många andra omdömen.

De enda som verkar importera deras champagne är ett bolag som ägs av giganten Royal Unibrew som äger Faxe etc.

Nu har jag inte på fötterna och kan ha fullständigt fel. Men det känns som att detta mest är ett spökmärke producerat enbart för denna gigant.

Det kan såklart vara bra ändå. Men det är nog mest en prisfråga. Och jag anar (återigen utan att ha på fötterna) att SAS cateringleverantör har kontrakt med Unibrew och därför byter man.

Hachans skrev:De omnämns knappt någonstans och deras bilder består av stockbilder. De har knappt några följare på Facebook, inga på Twitter och på Instagram postas det mest reklambilder. De har enstaka omdömen på Google skriva av konton som inte har gjort så många andra omdömen.De enda som verkar importera deras champagne är ett bolag som ägs av giganten Royal Unibrew som äger Faxe etc.Nu har jag inte på fötterna och kan ha fullständigt fel. Men det känns som att detta mest är ett spökmärke producerat enbart för denna gigant.Det kan såklart vara bra ändå. Men det är nog mest en prisfråga. Och jag anar (återigen utan att ha på fötterna) att SAS cateringleverantör har kontrakt med Unibrew och därför byter man.Klicka för att utvidga...
Tror absolut inte att detta är ett "spökmärke". Firman grundades 1826!

Möjligen något billigare för SAS, men kvalitet är ju inte alltid synonymt med höga priser.

Läs gärna mitt inlägg i "Champagnetråden" under Övrigt här på BC

KalleSus skrev:Tror absolut inte att detta är ett "spökmärke". Firman grundades 1826!Möjligen något billigare för SAS, men kvalitet är ju inte alltid synonymt med höga priser.Läs gärna mitt inlägg i "Champagnetråden" underÖvrigthär på BCKlicka för att utvidga...

Nja, namnet har kanske funnits sen dess. Men namnrättigheter går ju att sälja.

Jag är ute på djupt vatten såklart för champagne är inte mitt gebit. Bara känns lite knasigt. Men det är kanske legio i branschen med noll närvaro och knappt synas online utan så mycket som en wikisida.

Har bara svårt att se att SAS som har så ont om pengar plötsligt skulle satsa på en småskalig champagnegård.

Hachans skrev:Nja, namnet har kanske funnits sen dess. Men namnrättigheter går ju att sälja.Jag är ute på djupt vatten såklart för champagne är inte mitt gebit. Bara känns lite knasigt. Men det är kanske legio i branschen med noll närvaro och knappt synas online utan så mycket som en wikisida.Har bara svårt att se att SAS som har så ont om pengar plötsligt skulle satsa på en småskalig champagnegård.Klicka för att utvidga...
Jag förstår inte hur du söker. De har en utmärkt hemsida

Home - Arlaux Champagne

With thin bubbles and delicate aromas, Arlaux Champagnes are unique since 1826.

cropped-Blason-Arlaux-180E06-mobile-32x32.png

arlaux.com

Dessutom hyfsat bra omdömen på Vivino

N.V. Arlaux Grande Cuvée Brut Champagne Premier Cru | Vivino

Och, som jag skrev i den andra tråden, goda ord av Richard Juhlin

Hachans skrev:Nja, namnet har kanske funnits sen dess. Men namnrättigheter går ju att sälja.Jag är ute på djupt vatten såklart för champagne är inte mitt gebit. Bara känns lite knasigt. Men det är kanske legio i branschen med noll närvaro och knappt synas online utan så mycket som en wikisida.Har bara svårt att se att SAS som har så ont om pengar plötsligt skulle satsa på en småskalig champagnegård.Klicka för att utvidga...
Det finns rätt många producenter som inte marknadsför sig alls, speciellt inte utanför Frankrike. Och när du knackar på så kommer ägaren i overall och gummistövlar och pratar med dig på franska utan att kunna ett ord engelska. De producenterna har sällan några egna hemsidor eller marknadsföringsmaterial. Och ofta en rätt begränsad produktion, men eftersom de kan göra rätt bra vin till ett rätt bra pris är det intressant att hitta dem. Vilket är en av orsakerna till att så många åker runt och besöker dem i Champagne. Om nu de som föreslagit SAS Arlaux har rätt eller inte vet man ju bara om man smakar på det.

Hachans skrev:Ja, det ska sparas. Den kostar 369kr hos importören jämfört med Heidsieck som kostar minst 500.Klicka för att utvidga...
Vi kan nog vara rätt säkra på att SAS inte betalar några listpriser för drycken de köper in och serverar.

Att Charles Heidsieck kostar 499 på bolaget har väldigt lite med sas pris på inköp att göra.

Christiansson skrev:Det finns rätt många producenter som inte marknadsför sig alls, speciellt inte utanför Frankrike. Och när du knackar på så kommer ägaren i overall och gummistövlar och pratar med dig på franska utan att kunna ett ord engelska. De producenterna har sällan några egna hemsidor eller marknadsföringsmaterial. Och ofta en rätt begränsad produktion, men eftersom de kan göra rätt bra vin till ett rätt bra pris är det intressant att hitta dem. Vilket är en av orsakerna till att så många åker runt och besöker dem i Champagne. Om nu de som föreslagit SAS Arlaux har rätt eller inte vet man ju bara om man smakar på det.Klicka för att utvidga...

Ja, jag hoppas du har rätt och att det är en kanonchampagne de hittat. Jag tror på det när jag ser det (vilket nog dröjer eftersom jag inte flyger SAS frivilligt längre).

palmen skrev:Vi kan nog vara rätt säkra på att SAS inte betalar några listpriser för drycken de köper in och serverar.Att Charles Heidsieck kostar 499 på bolaget har väldigt lite med sas pris på inköp att göra.Klicka för att utvidga...
Javisst, lika lite som de betalar listpris för den här nya. Men relationen mellan den är densamma. Får de 25% rabatt på listpriset på den ena så får de säkert det på den andra också. De hade ju inte bytt om de inte haft något att tjäna på det.

Hachans skrev:Javisst, lika lite som de betalar listpris för den här nya. Men relationen mellan den är densamma. Får de 25% rabatt på listpriset på den ena så får de säkert det på den andra också.Klicka för att utvidga...
Det är jag inte så säker på. De stora champagnehusen har mer "uppumpade" priser på många produkter men å andra sidan större marknadsföringsbudgetar (även som % av omsättningen), vilket gör att de kan tänka sig att ge rabatter i sammanhang där de vill synas. (Om nu SAS är ett sådant sammanhang låter jag vara osagt.)

T.ex. finns det ett känt champagnehus med en bra prestigechampagne som förr såldes tydligt dyrare i Sverige än på kontinenten (idag ligger Sverige på samma nivå och jag är rätt säker på att de bytt importör). De erbjöd på den tiden utvalda krogar att köpa denna champagne till ungefär halva priset jämfört med Bolis, förutsatt att de erbjöd denna champagne per glas.

Förutsättningarna för riktigt stora rabatter från en mindre producent är nog sämre.

Hachans skrev:Javisst, lika lite som de betalar listpris för den här nya. Men relationen mellan den är densamma. Får de 25% rabatt på listpriset på den ena så får de säkert det på den andra också. De hade ju inte bytt om de inte haft något att tjäna på det.Klicka för att utvidga...
Hur stor rabatten är lär inte vara samma bland alla producenter.

Det är lite som systembolaget som köper i stort sätt hela produktionen av vin från vissa gårdar och då får ett riktigt bra pris.

Skulle mycket möjligt kunna vara samma här att sas köper en större del av produktionen och därmed säkrar fortsatt existens för denna gård. Det behöver dock inte betyda att rabatten är densamma som för ett gigantiskt hus (i jämförelse) som Charles Heidsieck.

Man kan ta mycket av marknadsföringsbudgeten för att synas på rätt marknader, och på så vis pressa priserna under produktionskostnad.

Vi får helt klart vänta och se hur denna champagne smakar. Men bytet behöver inte vara för att spara pengar och ta något billigare, kan lika väl vara så att priserna på nuvarande champagne gått upp så att man inte får in det i budgeten längre och därmed behöver hitta något annat.

Det hade varit uppskattat om SAS ex. under ett DIamond-event bjudit in till champagneprovning, typ blindtest av ett antal kandidater.

Fortfarande höjd i dunkel vad som hände med den stora satsningen med Special Club, där finns en synergieffekt för båda parter gällande en upphandling och varumärken, samt att hela Special Club upplägget är skandinaviskt i sig självt.

Är det inte så också att en del champagne hus har ganska lite kvar i lager? Kan också vara en anledning till att man måste kolla av mindre leverantörer

GOTBound skrev:Det hade varit uppskattat om SAS ex. under ett DIamond-event bjudit in till champagneprovning, typ blindtest av ett antal kandidater.Fortfarande höjd i dunkel vad som hände med denstora satsningen med Special Club, där finns en synergieffekt för båda parter gällande en upphandling och varumärken, samt att hela Special Club upplägget ärskandinaviskt i sig självt.Klicka för att utvidga...
Ge dem inga idéer nu att börja med "skandinavisk" champagne.

Back