Senaste nytt

Champagne i SAS Business long haul

Eftersom jag är ansvarig för sortiment av vin och sprit på SAS så kan jag bidra med lite mer info på just detta ämne :)
Arlaux är en liten odlare som har ett högt renommé, men mer i gastronomi kretsar då de nästan enbart vänder sig till restauranger och besvärligt att hitta som privatperson. Champagnen är rätt kraftig men ändå en elegant champagne som är passar väldigt bra till mat. En annan kuriosa är att de är en få som fortfarande har pre phyloxera stockar.


Det stämmer bra som någon tidigare skrev att de större husen har marknadsföringsbudgetar som kan användas till att ge flygbolagen bättre priser. Så listpriser och inköpspriser är helt olika. Dessa små odlare har ju inte budgetar som husen men de har heller inte samma kostnader. Så med goda kunskaper och bra relationer så kan man hitta guldkorn där ute. Men sen är det omöjligt för ett bolag som SAS att enbart köpa från en odlare då volymerna är för stora.



Special Club satsningen blev inte av med anledning av C19 och efter det så fick många odlare volym problem när man hade en 20% mindre skörd 2020. Men Arlaux är helt klart en odlare som håller samma höga klass

Tack för bra svar Johan! Ser fram emot att pröva Arlaux. Kan tänka mig att den passar utmärkt i luften om den är lite kraftigare.

Tänkte passa på att fråga när vi ändå har dig på tråden. Vill/kan du dela något om era planer för vinerna ombord på kort/medel?

Kan sakna den tiden då det gick välja ett lite bättre vin och där bubbelvinet var franskt.
 

JohanLG

Medlem
Röda och vita kommer vi fortsätta med att ha en av varje tillsvidare. Var inte nöjd med differensen på vinerna när vi hade 2, så den får marinera lite mer.

Mousserande så tycker jag personligen att cavan vi har nu är bättre än Philip Dublanc som vi hade innan.

Men en av de saker som jobbas på och är så pass nära att jag kan nämna den iaf är att det ser ut som man kommer kunna beställa champagne som pre order på short haul. Det kommer vara en högklassig 375ml champagne
 
Röda och vita kommer vi fortsätta med att ha en av varje tillsvidare. Var inte nöjd med differensen på vinerna när vi hade 2, så den får marinera lite mer.

Mousserande så tycker jag personligen att cavan vi har nu är bättre än Philip Dublanc som vi hade innan.

Men en av de saker som jobbas på och är så pass nära att jag kan nämna den iaf är att det ser ut som man kommer kunna beställa champagne som pre order på short haul. Det kommer vara en högklassig 375ml champagne
Äntligen! :) Får hoppas den serveras i glas-glas och inte plastmugg dock...;)
 

pswe

Medlem
Mousserande så tycker jag personligen att cavan vi har nu är bättre än Philip Dublanc som vi hade innan.

Men en av de saker som jobbas på och är så pass nära att jag kan nämna den iaf är att det ser ut som man kommer kunna beställa champagne som pre order på short haul. Det kommer vara en högklassig 375ml champagne
Helt överens kring Cavan!

Champagne låter trevligt, här ser jag en god möjlighet att även differentiera mellan guld och diamant i plus ;)

Lite avlägset, men till sommaren hade en fransk rosé blivit ett härligt komplement.
 

Hafermann

Medlem
Jag har I dagarna gjort två ben i longhaul med SK. Heideseck serverades pre. Under flighten serverades Arlaux. En trevlig bekantskap som (precis som ovan nämnt) har en något kraftigare smak än t.ex Heideseck.

Jag är en resenär som gärna dricker champagne till förrätt, huvudrätt samt till ost/efterrätt. Min åsikt är att Arlaux gjorde sig utmärkt till samtliga delar av måltiden.
 

Hafermann

Medlem
Jag har I dagarna gjort två ben i longhaul med SK. Heideseck serverades pre. Under flighten serverades Arlaux. En trevlig bekantskap som (precis som ovan nämnt) har en något kraftigare smak än t.ex Heideseck.

Jag är en resenär som gärna dricker champagne till förrätt, huvudrätt samt till ost/efterrätt. Min åsikt är att Arlaux gjorde sig utmärkt till samtliga delar av måltiden.
Naturligtvis ska det vara Heidsieck. Stavningsprogrammet som skojar med mig.
 
Toppen