GOTBound
Medlem
Kolsyrad äpple MER...Ge dem inga idéer nu att börja med "skandinavisk" champagne.
Kolsyrad äpple MER...Ge dem inga idéer nu att börja med "skandinavisk" champagne.
Hur stor rabatten är lär inte vara samma bland alla producenter.
Det är lite som systembolaget som köper i stort sätt hela produktionen av vin från vissa gårdar och då får ett riktigt bra pris.
Skulle mycket möjligt kunna vara samma här att sas köper en större del av produktionen och därmed säkrar fortsatt existens för denna gård. Det behöver dock inte betyda att rabatten är densamma som för ett gigantiskt hus (i jämförelse) som Charles Heidsieck.
Man kan ta mycket av marknadsföringsbudgeten för att synas på rätt marknader, och på så vis pressa priserna under produktionskostnad.
Vi får helt klart vänta och se hur denna champagne smakar. Men bytet behöver inte vara för att spara pengar och ta något billigare, kan lika väl vara så att priserna på nuvarande champagne gått upp så att man inte får in det i budgeten längre och därmed behöver hitta något annat.
SAS har en budget för vad en business servering får kosta totalt. Om någon leverantör höjer priserna så kanske man inte har något val än att byta ut den leverantören. Om det är vad som hänt här eller inte har vi självklart inte koll på.Nu blir det semantik. Men att inse att något inte får plats i budgete pga prisökningar och därför byta till något som får det är i mina ögon detsamma som att spara pengar.
Nu väljer du nog medvetet att missförstå delar av diskussionen.Det irriterar mig lite att ni alla är så fixerade vid att diskutera priset på Champagnen och SAS eventuella behov av att spara pengar.
Det kan ju också vara så att man faktiskt vill byta märke, för att kunna erbjuda en annan "upplevelse". Man byter ju faktiskt meny då och då, både avseende mat och dryck. Champagne är inget statiskt, som bara uppskattas på grund av sitt varumärke eller sin prislapp. Många av de stora Champagnehusen har haft sina upp- och nedgångar. Trenden nu går mer och mer mot "odlarchampagner" och det är nog också där man kan hitta de större variationerna och utvecklingspotentialerna.
SAS har under de senaste åren använt sig av Henriot, Charles Heidsieck, Gosset och "Special Club"-sortimentet, som tyvärr lite grand försvann på grund av pandemin.
Nu ser vi fram emot att få prova Arlaux och hoppas på ännu en god Champagne-upplevelse.
Som du så riktigt sa tidigare så har du inte på fötterna. Då är ett tips är att läsa på litet i stället för att bara gissa. Att tro att man får 25% rabatt på en vara bara för att man får 25 % rabatt på en annan vara är minst sagt naivt.Ja, jag hoppas du har rätt och att det är en kanonchampagne de hittat. Jag tror på det när jag ser det (vilket nog dröjer eftersom jag inte flyger SAS frivilligt längre).
Javisst, lika lite som de betalar listpris för den här nya. Men relationen mellan den är densamma. Får de 25% rabatt på listpriset på den ena så får de säkert det på den andra också. De hade ju inte bytt om de inte haft något att tjäna på det.
Jag gissar att dessa inte serveras hos SAS?En annan kuriosa är att de är en få som fortfarande har pre phyloxera stockar.