Senaste nytt

Champagne i SAS Business long haul

Hachans

Medlem
Hur stor rabatten är lär inte vara samma bland alla producenter.
Det är lite som systembolaget som köper i stort sätt hela produktionen av vin från vissa gårdar och då får ett riktigt bra pris.
Skulle mycket möjligt kunna vara samma här att sas köper en större del av produktionen och därmed säkrar fortsatt existens för denna gård. Det behöver dock inte betyda att rabatten är densamma som för ett gigantiskt hus (i jämförelse) som Charles Heidsieck.

Man kan ta mycket av marknadsföringsbudgeten för att synas på rätt marknader, och på så vis pressa priserna under produktionskostnad.

Vi får helt klart vänta och se hur denna champagne smakar. Men bytet behöver inte vara för att spara pengar och ta något billigare, kan lika väl vara så att priserna på nuvarande champagne gått upp så att man inte får in det i budgeten längre och därmed behöver hitta något annat.

Nu blir det semantik. Men att inse att något inte får plats i budgete pga prisökningar och därför byta till något som får det är i mina ögon detsamma som att spara pengar.
 

palmen

Moderator
Nu blir det semantik. Men att inse att något inte får plats i budgete pga prisökningar och därför byta till något som får det är i mina ögon detsamma som att spara pengar.
SAS har en budget för vad en business servering får kosta totalt. Om någon leverantör höjer priserna så kanske man inte har något val än att byta ut den leverantören. Om det är vad som hänt här eller inte har vi självklart inte koll på.

Så länge sas inte sänker budgeten så har de inte gjort detta för att spara pengar. Om det är så att de behöver ta en "billigare" champagne (vilket vi inte vet om det är fallet) för att priser på andra saker i serveringen gått upp så är det ju en prioritering man valt att göra för att helheten ska vara så bra som möjligt.
 

KalleSus

Medlem
Det irriterar mig lite att ni alla är så fixerade vid att diskutera priset på Champagnen och SAS eventuella behov av att spara pengar.

Det kan ju också vara så att man faktiskt vill byta märke, för att kunna erbjuda en annan "upplevelse". Man byter ju faktiskt meny då och då, både avseende mat och dryck. Champagne är inget statiskt, som bara uppskattas på grund av sitt varumärke eller sin prislapp. Många av de stora Champagnehusen har haft sina upp- och nedgångar. Trenden nu går mer och mer mot "odlarchampagner" och det är nog också där man kan hitta de större variationerna och utvecklingspotentialerna.

SAS har under de senaste åren använt sig av Henriot, Charles Heidsieck, Gosset och "Special Club"-sortimentet, som tyvärr lite grand försvann på grund av pandemin.
Nu ser vi fram emot att få prova Arlaux och hoppas på ännu en god Champagne-upplevelse.
 

GOTBound

Medlem
Det irriterar mig lite att ni alla är så fixerade vid att diskutera priset på Champagnen och SAS eventuella behov av att spara pengar.

Det kan ju också vara så att man faktiskt vill byta märke, för att kunna erbjuda en annan "upplevelse". Man byter ju faktiskt meny då och då, både avseende mat och dryck. Champagne är inget statiskt, som bara uppskattas på grund av sitt varumärke eller sin prislapp. Många av de stora Champagnehusen har haft sina upp- och nedgångar. Trenden nu går mer och mer mot "odlarchampagner" och det är nog också där man kan hitta de större variationerna och utvecklingspotentialerna.

SAS har under de senaste åren använt sig av Henriot, Charles Heidsieck, Gosset och "Special Club"-sortimentet, som tyvärr lite grand försvann på grund av pandemin.
Nu ser vi fram emot att få prova Arlaux och hoppas på ännu en god Champagne-upplevelse.
Nu väljer du nog medvetet att missförstå delar av diskussionen.

Grower champagne har ju trendat i flera år och just Special Club är ju att ta Grower konceptet till nästa nivå, därav min kritiska fråga som jag upprepar, vad hände med SAS och Special Club…

Hade SAS kört Moët och sen slutat med just det märket hade jag köpt ditt resonemang mot belackarna i tråden rakt av men nu byter SAS från Charles Heidsieck och Special Club, i vilka SAS gentemot andra flygbolag redan gjort ett mer medvetet val av champagne i business med dessa två och Special Club i synnerhet, byter nu SAS till något mer, även för mig, okänt märke, då blir det en reaktion.

Rent krasst, hade SAS istället valt Palmer, Andre Clouet eller Launois istället hade vi inte ens haft denna diskussionen överhuvudtaget.
 
En liten reflektion/tankeställare kopplad till ämnet:
Hade ett större gäng hemma på nyårsmingel, alla var med i diverse vinklubbar och ansåg sig vara riktiga experter. Bjöd på champagne som alla var lyriska över, etikett och flaska fotades och drycken bedömdes och åsattes högsta betyg.
Inköpt på Aldi i Hamburg för 12,50 euro flaskan…..
 
Ja, jag hoppas du har rätt och att det är en kanonchampagne de hittat. Jag tror på det när jag ser det (vilket nog dröjer eftersom jag inte flyger SAS frivilligt längre).


Javisst, lika lite som de betalar listpris för den här nya. Men relationen mellan den är densamma. Får de 25% rabatt på listpriset på den ena så får de säkert det på den andra också. De hade ju inte bytt om de inte haft något att tjäna på det.
Som du så riktigt sa tidigare så har du inte på fötterna. Då är ett tips är att läsa på litet i stället för att bara gissa. Att tro att man får 25% rabatt på en vara bara för att man får 25 % rabatt på en annan vara är minst sagt naivt.
 

JohanLG

Medlem
Eftersom jag är ansvarig för sortiment av vin och sprit på SAS så kan jag bidra med lite mer info på just detta ämne :)
Arlaux är en liten odlare som har ett högt renommé, men mer i gastronomi kretsar då de nästan enbart vänder sig till restauranger och besvärligt att hitta som privatperson. Champagnen är rätt kraftig men ändå en elegant champagne som är passar väldigt bra till mat. En annan kuriosa är att de är en få som fortfarande har pre phyloxera stockar.


Det stämmer bra som någon tidigare skrev att de större husen har marknadsföringsbudgetar som kan användas till att ge flygbolagen bättre priser. Så listpriser och inköpspriser är helt olika. Dessa små odlare har ju inte budgetar som husen men de har heller inte samma kostnader. Så med goda kunskaper och bra relationer så kan man hitta guldkorn där ute. Men sen är det omöjligt för ett bolag som SAS att enbart köpa från en odlare då volymerna är för stora.



Special Club satsningen blev inte av med anledning av C19 och efter det så fick många odlare volym problem när man hade en 20% mindre skörd 2020. Men Arlaux är helt klart en odlare som håller samma höga klass
 
Last edited:
Toppen