Hur många pax är ni i affärsklass?
Pratade med purser efter ankomst och hon hade under alla år i luften inte sett så mycket folk ombord till Chicago i januari.
Blir rörigt att under samma flyg köra flera tidszoner så vi håller oss för enkelhetens skull till Svenska tider.
Sträcka: Arlanda (ARN) Chicago (ORD)
Bolag: SAS
Flight: SK945
Flygplanstyp: A330
Registrering: LN-RKM
Plats: 8A
Avgångstid (beräknad): kl1020
Avgångstid (faktisk): kl1042
Ankomsttid (beräknad): kl1935
Ankomsttid (faktisk): kl1935
Resan hit gick utan bekymmer, faktum är att det nog var den bästa flighten jag haft med SAS på long haul. Var lite skakigt första 20 min så det dröjde lite innan menyer kunder delas ut men kl1120 delades de ut iallafall.
Kl1215 landade förrätten på min bricka.
- Mixed salad with olive oil and balsamic vinaigrette. Samt smoked reindeer steak and reindeer salami, pickled shimeji mushrooms, matured Västerbotten cheese, lingonberries and ryebread crumble.
Innan huvudrätten serverades passade jag på att testa lite Stockholms Bränneri Dry Gin. Gaska tam i smaken jämfört med Harahorn som serverades innan förrätten.
Kl1245 var det dags för huvudrätt.
- Turkey with horseradish sauce, mashed potato, fried union, cabbage palm, cranberries and chestnuts.
Kl1314 dök efterrätten upp.
- Brownie with blueberry créme, pear tosca, lingonberrie ice cream from Österhagen.
Liten mellanmåltids-fika. Pink Gin från menyn.
Kl1807 (fortfarande på Svensk tid) serverades en mycket god pre landing smörgås.
- A traditional Scandinavian open-faced sandwich. Chicken curry with coriander mayonnaise, apple, shallots and bacon crumble.
Fresh fruits and handmade pralines from Hedh Escalante. Kaffe, GT's av olika slag och en cappuccino till efterrätten!
Nya (för mig) smaker i chokladlådan. Alla tre var riktigt goda!
Blev ingen sömn då jag åt och kollade film hela vägen.
Ca 60 min innan landning började man sjunka från 33000 fot och det var bara moln och snö i sikte.
Chicago närmar sig.
Visste väl att det var bra att sitta på vänster sida.
Kl1945 släcktes skylten med säkerhetsbälte och vi kunde gå av.
Kl1955 knackade jag in mina uppgifter i CBP maskinen och 5 min senare var jag igenom.
Bagaget kom efter ytterligare några minuter och eftersom vi ankom terminal 5 så blev det till att ta transferbussen till terminal 1, en resa på 10 minuter. Ankomst terminal 1 kl2015 och eftersom jag redan hade boardingkort kunde jag snabbt komma igenom säkerhetskontrollen.
Kl2027 kände jag igen mig från förra gången, då jag gick åt andra hållet efter några timmar i United Polaris Loungen för att
hinna med Austrian hem.
Försökte mig på att komma in i Polaris Loungen nu men blev hänvisad till United Club där jag nu suttit och knåpat ihop detta.
Riktig klassisk United Club matutbud, men utsikten funkar ju!
Nästa flyg avgår från Gate 29 kl2242 (kl1542 lokal tid) så bara några minuters promenad dit.
Frågade om möjlighet för uppgradering (för poäng, miles, cash) men flyget var helt fullt till Las Vegas så gick inte. Börjar känna mig lite trött så kommer nog somna gott bak i bussen.....