Senaste nytt

CES 2020 - Vi som åker dit och hur vi gör det!

@Sager hur går det där borta?
Jag är inkommande.
6bb71c5058be1687c19b32ba826a58bd.jpg
 
Hur många pax är ni i affärsklass?

Hoppas du njuter!!
Kl0945: Lämnade loungen.
Kl0948: Passkontrollen och killen frågade om jag skulle till CES? Han hade tydligen haft många pax med samma rutt varav en större grupp ryssar.
Kl0953: Passkontroll #2 / gate.

Boarding kunde inte börja i tid då personalen felsöker något problem nere vid bryggan så nu står vi här och väntar medan värdefulla fikaminuter försvinner.
eedbfa521398d5b43a51769ecb3022ee.jpg


Kl1005: Sitter på min plats 8A.
97ab79df21638e1ca789e6f23eb6032b.jpg


Dagens uppgraderingspriser som låg framme (den översta lappen). Högst oklart vilken som gäller dock då killen i servicecenter slängde fram allihop när jag frågade om jag fick ta en bild.
eca3428705890d92dd2d1c523523a2c6.jpg


Ett glas Gosset Grande Reserve serverades efter några minuter. Riktigt god! Tyvärr såg jag efteråt att nötter var på förfrågan. WTF?!
12a4f362c9200c39cf16c99f945648ea.jpg


8h 50min flygtid och nordlig rutt meddelade kapten nyss.

Kl1022: Boarding completed!
 
Hur många pax är ni i affärsklass?
Pratade med purser efter ankomst och hon hade under alla år i luften inte sett så mycket folk ombord till Chicago i januari.

Blir rörigt att under samma flyg köra flera tidszoner så vi håller oss för enkelhetens skull till Svenska tider.


Sträcka: Arlanda (ARN) Chicago (ORD)
Bolag: SAS
Flight: SK945
Flygplanstyp: A330
Registrering: LN-RKM
Plats: 8A
Avgångstid (beräknad): kl1020
Avgångstid (faktisk): kl1042
Ankomsttid (beräknad): kl1935
Ankomsttid (faktisk): kl1935


Resan hit gick utan bekymmer, faktum är att det nog var den bästa flighten jag haft med SAS på long haul. Var lite skakigt första 20 min så det dröjde lite innan menyer kunder delas ut men kl1120 delades de ut iallafall.
20200107_112239.jpg 20200107_112247.jpg 20200107_112256.jpg 20200107_112306.jpg 20200107_112317.jpg 20200107_112329.jpg 20200107_112337.jpg


Kl1215 landade förrätten på min bricka.
- Mixed salad with olive oil and balsamic vinaigrette. Samt smoked reindeer steak and reindeer salami, pickled shimeji mushrooms, matured Västerbotten cheese, lingonberries and ryebread crumble.
20200107_121601.jpg


Innan huvudrätten serverades passade jag på att testa lite Stockholms Bränneri Dry Gin. Gaska tam i smaken jämfört med Harahorn som serverades innan förrätten.
20200107_123910.jpg


Kl1245 var det dags för huvudrätt.
- Turkey with horseradish sauce, mashed potato, fried union, cabbage palm, cranberries and chestnuts.
20200107_124513.jpg


Kl1314 dök efterrätten upp.
- Brownie with blueberry créme, pear tosca, lingonberrie ice cream from Österhagen.
20200107_131422.jpg


Liten mellanmåltids-fika. Pink Gin från menyn.
20200107_135210.jpg


Kl1807 (fortfarande på Svensk tid) serverades en mycket god pre landing smörgås.
- A traditional Scandinavian open-faced sandwich. Chicken curry with coriander mayonnaise, apple, shallots and bacon crumble.
Fresh fruits and handmade pralines from Hedh Escalante. Kaffe, GT's av olika slag och en cappuccino till efterrätten!
20200107_180747.jpg


Nya (för mig) smaker i chokladlådan. Alla tre var riktigt goda!
20200107_181833.jpg


Blev ingen sömn då jag åt och kollade film hela vägen.
Ca 60 min innan landning började man sjunka från 33000 fot och det var bara moln och snö i sikte.
20200107_183947.jpg


Chicago närmar sig.
20200107_192318.jpg


Visste väl att det var bra att sitta på vänster sida. ;)
20200107_192458.jpg 20200107_192703.jpg 20200107_192944.jpg


Kl1945 släcktes skylten med säkerhetsbälte och vi kunde gå av.
20200107_194110.jpg


Kl1955 knackade jag in mina uppgifter i CBP maskinen och 5 min senare var jag igenom.
Bagaget kom efter ytterligare några minuter och eftersom vi ankom terminal 5 så blev det till att ta transferbussen till terminal 1, en resa på 10 minuter. Ankomst terminal 1 kl2015 och eftersom jag redan hade boardingkort kunde jag snabbt komma igenom säkerhetskontrollen.

Kl2027 kände jag igen mig från förra gången, då jag gick åt andra hållet efter några timmar i United Polaris Loungen för att hinna med Austrian hem.
20200107_132745.jpg
20200107_132842.jpg

Försökte mig på att komma in i Polaris Loungen nu men blev hänvisad till United Club där jag nu suttit och knåpat ihop detta.
Riktig klassisk United Club matutbud, men utsikten funkar ju! :)
20200107_133721.jpg 20200107_142338.jpg


Nästa flyg avgår från Gate 29 kl2242 (kl1542 lokal tid) så bara några minuters promenad dit.
Frågade om möjlighet för uppgradering (för poäng, miles, cash) men flyget var helt fullt till Las Vegas så gick inte. Börjar känna mig lite trött så kommer nog somna gott bak i bussen.....
 
Last edited:
Sträcka: Chicago (ORD) - Las Vegas (LAS)
Bolag: UNited
Flight: UA541
Flygplanstyp: B737-800
Registrering: N14240
Plats: 29A
Avgångstid (beräknad): kl1542 (Chicago tid)
Avgångstid (faktisk): kl1551 (Chicago tid)
Ankomsttid (beräknad): kl1750 (Las Vegas tid)
Ankomsttid (faktisk): kl1729 (Las Vegas tid)

Tog bara 5 minuter att promenera från United Club Lounge vid gate C16 till kvällens flyg som flög från G29.
Väl vid gate fanns det bara boarding group 1 & 2 på tavlan.... jag hade Z0 (?!?) vilket personalen inte riktigt förstod. Killen såg dog *AG (Star Alliance Gold) på boardingkortet så jag fick grupp 1 och kom relativt snabbt ombord efter prioboarding som i sann United-anda bestod av:
- Familjer med barn
- Militärpersonal
- Handikappade
- Folk med någon speciell tröja på sig (Red Eagle eller något åt det hållet)
- Något annan grupp
- First
- United Miles program Gold eller högre
- Grupp 1
- Grupp 2
- Standby listan


Plats 29A skulle jag sitta nerstoppad i under 3h 38min. Fick 2h sömn ändå i lite olika positioner i den extremt trånga stolen.
1.jpg

2.jpg

3.jpg


Närmar oss Vegas.
5.jpg


Fin utsikt under hela inflygningen.Tyvärr landade vi på bana 25L vilket inte ger lika bra utsikt som när man landar 01L/R.
6.jpg


Den obligatoriska välkommen till Vegas-bilden som passerades 20 min efter landning.
7.jpg


Ner för rulltrappan till Red Line transfer till Terminal 3 för upphämtning av bagage.
8.jpg


CES Badge pickup kön.
9.jpg


För några dagar sedan hade jag fått min biljett i form av QR kod som låg i Google Pay appen och jag behövde bara visa den för att få ut min badge som blivit mycket större i år och såg riktigt flummig ut när man hängde den runt halsen. Nedan alltså ren skrämselpropaganda! :)
10.jpg


Glömde bort att boka Lyft medan jag hade WiFi i terminalen och har inte fixat datapaket ännu så klev in i första bästa taxin för att ta mig till hotellet.
Pga vägarbete sa chauffören (yeah right...) så fick vi ta en liten omväg kvällen till ära....
Taxiidiot.png


Taxametern stannade till slut på 46USD.
34USD + något + 2USD + 20% tips som var den enda knappen man kunde trycka på innan grön för att komma till betalning. Insåg också att Roaming visst hade varit på då jag fick kostnadskontroll SMS ungefär den här tiden... är 100% på att jag stängde av hemma men har haft problemet förut på någon resa också att Samsung har någon bra funktion som hjälper till att aktivera sånt här för att alltid vara online... tack för det.
11.jpg


Blev lite nostalgisk när vi körde förbi Luxor då jag och FruBrandten bodde där första gången jag/vi var på CES.
12.jpg


Här ska jag bo torsdag till fredag.
13.jpg


Framme! Väldigt trevlig personal, skön säng och snabbt WiFi. Vad mer kan man begära för 2350kr/natt?! :D
14.jpg

15.jpg


Fick ju ingen mat ombord på United så gick iväg några hundra meter till Steak n Shake och tog en riktigt bra cheeseburgare!
På vägen dit passerade jag sista nattens boende fredag till lördag.
16.jpg


Kanske skulle köra pannkaksbuffe någon dag?...
17.jpg


...eller varför inte en 7x7 cheeseburgare?
18.jpg


Drog i mig burgaren, gick till hotellet och somnade. Vaknade 5h senare av att någon ute på parkeringen testar sitt nya avgassystem på sin JÄTTEstora bil med JÄTTEstora motorn som låter JÄTTEmycket! :mad:

Så nu kollar jag CES highlights och TechTalks innan det är dags för Sweden@CES2020 Breakfast Meeting kl0900 i LVCC (Las Vegas Convention Center).
 
Last edited:
Toppen