Senaste nytt

Cathay Pacific börjar flyga till Köpenhamn 3 dagar i veckan från 2 maj 2018

Förlängning av denna linje till 26 oktober 2018.

Cathay Pacific extends Copenhagen seasonal service in S18

Cathay Pacific in recent schedule update extended planned Hong Kong – Copenhagen operation, previously scheduled from 02MAY18 to 12OCT18. The oneWorld member has extended this seasonal service by 2 weeks, operating until 26OCT18.

Airbus A350-900XWB aircraft operates this route 3 times a week.

CX227 HKG0110 – 0630CPH 359 135
CX246 CPH1415 – 0635+1HKG 359 135

Intressant att de ser det som primärt en leisure route.

Men, om den ska serva hela Skandinavien, vilka blir det connection med? Kommer vi de code share med sas inom Skandinavien trots fel allians? Eller finns det någon annan?
Inte helt omöjligt.
SAS samarbetar redan med Cathay Pacific när det gäller flygbiljetter till Australien / Nya Zeeland från Skandinavien, trots att de tillhör i olika allianser.

Inte helt omöjligt.
SAS samarbetar redan med Cathay Pacific när det gäller flygbiljetter till Australien / Nya Zeeland från Skandinavien, trots att de tillhör i olika allianser.
Ja det är också intressant. Frågan är vad som kan tänkas hända med det när Cathay öppnar egen direkt konkurrent till sas linje.

Å andra sidan är det väl inte helt olikt sas samarbete med American Airlines, även om de väl inte har någon direkt till Skandinavien?

Å andra sidan är det väl inte helt olikt sas samarbete med American Airlines, även om de väl inte har någon direkt till Skandinavien?
Jag tror att vissa samarbete är från den tiden allianserna inte fanns. Jag skulle tro att samarbete med American Airlines är ett sådant.

Samarbete utanför alliansens ramar är inte helt ovanligt nuförtiden.
SAS har samarbete med China Eastern, Shanghai Airlines, Cathay Paicifc och Cathay Dragon när det gäller flygbiljetter till Kina/Hong Kong.

• Gilla
Reactions: Gus
Jag tror att vissa samarbete är från den tiden allianserna inte fanns. Jag skulle tro att samarbete med American Airlines är ett sådant.

Samarbete utanför alliansens ramar är inte helt ovanligt nuförtiden.
SAS har samarbete med China Eastern, Shanghai Airlines, Cathay Paicifc och Cathay Dragon när det gäller flygbiljetter till Kina/Hong Kong.

Nej tyvärr är det ju inte helt ovanligt. Det är väl en sak när det inte finns någon partner inom alliansen att tillgå, men att tex hamna på American för att man inte varit uppmärksam i bokningen (eller för att den ges som ända alternativ trots att det finns allians partner på sträckan) är verkligen uselt för statuskunder och liknande.

Nåväl. Mer och mer off topic så det är väl dags att stänga :)

Hur många direktlinjer från Köpenhamn finns det till städer i Skandinavien förutom huvudstäderna? Göteborg vet jag, finns Linköping är den kvar? Svenska marknaden (Svealand och norrut) blir nog svår, vem vill resa Luleå-Stockholm-Köpenhamn-Hongkong när det finns Stockholm-Hongkong utan omvägen Kasstrup.

• Gilla
Reactions: Gus
Hur många direktlinjer från Köpenhamn finns det till städer i Skandinavien förutom huvudstäderna? Göteborg vet jag, finns Linköping är den kvar? Svenska marknaden (Svealand och norrut) blir nog svår, vem vill resa Luleå-Stockholm-Köpenhamn-Hongkong när det finns Stockholm-Hongkong utan omvägen Kasstrup.
Utöver dansk domestic har du ju bergen, Göteborg, Stavanger och trondhein året runt. Seasonal till ålesund och tromsö (och det var ju en leisure linje).

Toppen