Senaste nytt

Cathay Pacific börjar flyga till Köpenhamn 3 dagar i veckan från 2 maj 2018

Det var fullt i business både till HKG och hem.
Dock verkade som att ett par pax skulle till HEL när vi åkte hem så jag vet inte om Finnar maskinen haft problem.
Gällande ekonomi så gick jag inte dit och tittade.
Tack! Ska bli intressant att följa denna rutt fram till SAS börjar flyga.

...
Dock verkade som att ett par pax skulle till HEL när vi åkte hem så jag vet inte om Finnar maskinen haft problem.
...
AY100 (HKG-HEL) är mycket sällan försenad/inställd. Det är HEL-HKG (AY99) som är sen extremt ofta och extremt länge.

(Hela grejen med att försena den utgående maskinen är för att den är schemalagd med 8-9 timmar på marken i HKG. Därför kan Finnair försena den utgående flygningen med upp till 9 timmar utan att det påverkar några andra avgångar i hela widebody flottan)

Det är säkert så att HEL-CPH-HKG är billigare än HEL-HKG, på samma sätt som ARN-CPH-TYO är billigare än CPH-TYO.

Check-in.dk rapporterar att denna rutt tagits emot väl.

"“Cathay Pacific introducerede nye ruter til Bruxelles i marts, til Dublin i juni og en sæsonrute til København i maj. Disse ruter er blevet godt modtaget og har styrket forbindelserne fra Hong Kong International Airport,” skriver Cathay Pacific i det netop offentliggjorte regnskab for første halvår af 2018."

Cathay-rute til CPH godt modtaget - CHECK-IN.dk

Fint för CPH.
Underlaget kommer inte hålla för två bolag dock.
Det skulle vara intressant att se andra siffror, Load factor är ju bevisligen inte ett mått på framgång. Det kan man se på Arn-Hkg, Load factor på c:a 75% och ändå så har de ”kämpat med lönsamheten” på linjen.

Fint för CPH.
Underlaget kommer inte hålla för två bolag dock.
Det skulle vara intressant att se andra siffror, Load factor är ju bevisligen inte ett mått på framgång. Det kan man se på Arn-Hkg, Load factor på c:a 75% och ändå så har de ”kämpat med lönsamheten” på linjen.
Precis, det gäller också ha marginaler och förstås kan man tjäna pengar på frakt.
SAS ser denna linje som en helårslinje men Cathay ser det kanske som en sommarlinje.
Sedan kan det spela in att start/landnings tiderna från ARN/HKG inte var optimala vilket nu SAS ändrar på när de flyttar linjen till CPH.
Jag gillade Cathay när jag flög den för några veckor sedan CPH-HKG-DPS som t ex gav mig 560TP i BAEC förutom en bra service.:)

• Gilla
Reactions: pep
Det ser inte direkt lovande ut för framtiden här.

Cathay Pacific S19 Copenhagen inventory changes as of 10SEP18

Cathay Pacific in recent inventory update made additional adjustment Hong Kong – Copenhagen route, in summer 2019 season. Latest adjustment, as of 10SEP18, sees following status.

03MAY19 – 31MAY19 Reservation closed since July 2018
01JUN19 – 25OCT19 Reservation is only available in full-fare J / W / Y class, reflected in recent weeks

CX227 HKG0110 – 0630CPH 359 135
CX246 CPH1415 – 0635+1HKG 359 135

Cathay Pacific S19 Copenhagen inventory changes as of 10SEP18 :: Routesonline

Toppen