Senaste nytt

Byte av gate, missade flyget

CPH är en tyst flygplats, men det betyder bara att de inte gör onödiga utrop. De säger, flera gånger, att folk ska ta sig till gaten nu för att boarda.
Ja, och inte endast i gatesystemet (om man kan kalla det för det) utan i allra högsta grad i det allmänna systemet och det ofta. Vad är då definitionen på en "tyst" flygplats?

Ja, och inte endast i gatesystemet (om man kan kalla det för det) utan i allra högsta grad i det allmänna systemet och det ofta. Vad är då definitionen på en "tyst" flygplats?
Gardemoen är väll "riktigt tyst" om man säger så?
Tror de enda utrop jag hört har varit precis vid gaten, alltså inga flygplatsvida utrop.
Inte ens vid irrops när jag varit där vid snöoväder. Men jag kan missminna mig.

Tycker det har verkar handla om ouppmarksamhet och att hon sakerligen far skylla sig sjalv. Var jag an flyger ifran sa har jag full koll pa gater och byten, det handlar om flygplatser och dom andrar saker snabbt. Just runt boarding sa ar det fullt fokus som galler, annars kan man latt missa nagot. Jag misstanker att tjejen har suttit djupt forsjunken i sin telefon och inte haft koll pa omgivningen overhuvudtaget.

I Kina händer det ofta och det har hänt att destination (och flightnummer) har ändrats plötsligt utan något utrop.

En annan händelse var,
Säg att jag skulle flyga till Dalian med CAxxx som skulle avgå kl. 18:00 och när klockan blev 17:30 stod det Dalian fortfarande.
Vid kl. 18:00 stod det fortfarande Dalian och ingen information om försening.
Efter några minuter försvann CAxxx till Dalian från skylten vid gaten och det ändrades till MUxxx till Chongqing istället.
Jag gick till ut och kollade flygplatsens stora informationstavlan. Där stod det att gaten för CAxxx till Dalian ändrades till annan gate.

Jag har varit uppmärksam hela processen men ändå kan det hända sånt här.

Tycker det har verkar handla om ouppmarksamhet och att hon sakerligen far skylla sig sjalv. Var jag an flyger ifran sa har jag full koll pa gater och byten, det handlar om flygplatser och dom andrar saker snabbt. Just runt boarding sa ar det fullt fokus som galler, annars kan man latt missa nagot. Jag misstanker att tjejen har suttit djupt forsjunken i sin telefon och inte haft koll pa omgivningen overhuvudtaget.

Jag håller verkligen inte med. SAS måste insett att risken för missförstånd var enorm här (väldigt likt flightnummer, samma destination, samma gate) och då får man var extra tydlig. Enbart ett utrop är exempelvis inte nog - jag vet inte hur många gånger jag hört GA mumla något i PA:t som inte går att höra.

Alla är inte nördar som vi, de flesta vet inte att det går många flighter mellan CPH och ARN med korta mellanrum och snarlika flightnummer. Och det tycker jag inte att de ska behöva ha koll på heller. Personligen tycker jag att man bör kunna sitta försjunken i sin telefon (eller bok, eller powerpointpresentation) vid en gate utan att ha full koll på exakt allt.

Jag håller verkligen inte med. SAS måste insett att risken för missförstånd var enorm här (väldigt likt flightnummer, samma destination, samma gate) och då får man var extra tydlig. Enbart ett utrop är exempelvis inte nog - jag vet inte hur många gånger jag hört GA mumla något i PA:t som inte går att höra.

Alla är inte nördar som vi, de flesta vet inte att det går många flighter mellan CPH och ARN med korta mellanrum och snarlika flightnummer. Och det tycker jag inte att de ska behöva ha koll på heller. Personligen tycker jag att man bör kunna sitta försjunken i sin telefon (eller bok, eller powerpointpresentation) vid en gate utan att ha full koll på exakt allt.
Visst SAS hade sakert kunnat skott det snyggare, men man maste val anda ta lite ansvar sjalv?

Klart man får sitta försjunken och koncentrerad på annat, men då bör man vara beredd på att också ta konsekvenserna, precis som om man sover på tåget. Personligt ansvar verkar underskattas och det är lätt att skylla ifrån sig.

Visst SAS hade sakert kunnat skott det snyggare, men man maste val anda ta lite ansvar sjalv?

Där håller jag med dig. Men jag tycker bara att inte finns något som pekar på att personen i fråga inte tagit det ansvaret.

Klart man får sitta försjunken och koncentrerad på annat, men då bör man vara beredd på att också ta konsekvenserna, precis som om man sover på tåget. Personligt ansvar verkar underskattas och det är lätt att skylla ifrån sig.

Det går inte att jämföra att sova med att sitta försjunken i en bok.

Last edited by a moderator:

Det tycker jag också. Hur mycket daltande kan man förvänta sig egentligen? Självklart så måste man ju ha ett eget ansvar att hålla koll. Det är väl inte rimligt att man förväntar sig att flygbolagen i princip ska gå och hämta mig. Jag skulle vilja påstå att om man sjunker in så djupt in i en mobiltelefon så är man snudd på en fara för sig själv och andra. Jag har dessutom alltid fått SMS från SAS vid förändringar, t o m när man förväntar sig en försening på bara 10 minuter.

Jag har dessutom flera gånger hört på CPH att man ropar på personer som är sena med uppmaningen att skynda sig då de är "delaying the flight". Det har faktiskt även hänt mig en gång.

En annan fråga, det faktum att gaten ändrades, hur mycket påverkan har flygbolaget på det? Är det inte trafikkontrollen (eller liknande) som bestämmer sådant?

Toppen