Byte av gate, missade flyget

linuxsam

New member
Har kopierat från en väns Facebook uppdatering... Hon var inte så nöjd...



"#SAS #staralliance kan ju byta namn till Aeroflot tycker jag. Vår flight sk408 skulle gå till Stockholm från gate 8 kl 16.15. Vi går dit i god tid. Medan vi sitter där byter de till Gate 6 för vår flight (gaten bredvid). Från Gate 8 går nu sk 1408, även den till Stockholm. Den fick vi inte gå ombord på. Enligt SAS är det helt vårt eget fel att vi inte märkte detta. Ett annat par råkade ut för exakt samma sak. Då #CPH är en "silent airport" ropades vi inte upp. Vi hade dock ett sms om ett missat samtal från danskt nr. Det hade alltså inte ens kopplats fram. Vi måste nu själva fixa och betala nya biljetter hem för SAS har minsann inte gjort fel alls. Snyggt att byta gate så snart innan avgång och med bara en siffra som skiljer och till samma ort, och i gaten bredvid."



Själv lovar jag att vara extremt uppmärksam när jag flyger via CPH men det här måste väl vara maximal oflax...



/LinuxSam
 
Det är 50 minuter mellan 408 och 1408. Var 408 försenad? För annars tycker inte jag att det så kul att sätta i någon av Kastrups pirar att 50 min bara flyger förbi.



Med det sagt, så är det så klart jäkligt tråkigt när det händer.
 
Den hade jag aldrig missat. Håller alltid koll på skärmarna vid gaten, plus att SAS brukar vara preussiska med att sända ut sms vid gatebyten. Om det var nära inpå avgång bör folk förflyttat sig till granngaten, märkte hon inte det? Tog hon ingen notis om den förmodade förseningen? Jag håller med om att hon haft en bra dos otur, mtp det snarlika flightnumret. Men min teori är att hon ouppmärksamt suttit och såsat vid den tidigare gaten, förmodligen insjunken i mobilen/paddan (hörlurar...?) och helt enkelt inte haft koll på läget.



Och hur i hela friden kom Aeroflot in i bilden?!?
 
Din vän borde göra några flygningar via Manila flygplats. Där kan en gate byte ske helt utan utrop, terminalbyte 10 min före boarding och det är 30 min i taxi till terminal 4... Helvetet är ALLTID värre någonannanstans... Manila är jordens r-vh-l när det gäller logistik
 
Martin Andersson skrev:Den hade jag aldrig missat. Håller alltid koll på skärmarna vid gatenKlicka för att utvidga...
Jag tror att jag hyfsat lätt kunnat göra samma sak om flighterna avgår nära varandra (säg att den första var 20-30 minuter sen). Man tittar upp då och då på skylten vid gaten, ser att den fortfarande visar Stockholm, men folk går inte direkt på. Om det dessutom bara ändrades från 408 till 1408 så förstår jag det ännu mer, så även om man har okej koll på sitt flightnummer så måste man kolla ganska noggrant för att se att det ändras



Sen tror jag det snarare är ett problem att de var vid gaten i god tid. Det var helt enkelt inte så många som var vid gaten när den blev utbytt mot en annan, så inte så många som flyttade på sig till en annan gate. Inte tillräckligt många så att man märker det om man är insjunken i något annat.
 
In_Sweden skrev:Jag tror att jag hyfsat lätt kunnat göra samma sak om flighterna avgår nära varandra (säg att den första var 20-30 minuter sen). Man tittar upp då och då på skylten vid gaten, ser att den fortfarande visar Stockholm, men folk går inte direkt på. Om det dessutom bara ändrades från 408 till 1408 så förstår jag det ännu mer, så även om man har okej koll på sitt flightnummer så måste man kolla ganska noggrant för att se att det ändrasSen tror jag det snarare är ett problem att de var vid gaten i god tid. Det var helt enkelt inte så många som var vid gaten när den blev utbytt mot en annan, så inte så många som flyttade på sig till en annan gate. Inte tillräckligt många så att man märker det om man är insjunken i något annat.Klicka för att utvidga...


Det är dock inte 20 min mellan flighterna, det är 50 min.



Jag har dessutom alltid fått ett SMS och en appnotifikation när SAS byter gate.



SK408 landade 1755 igår och SK1408 1821. Det betyder så rimligen att båda två var försenade eftersom det bara borde ta 1h10min enligt schemat, men SK408 var alltså 30 min sen och SK1408 5min sen, så det borde varit ungefär 25min mellan.



Enligt statistiken

May 17 11:25 13:25 13:25 Gate Adjustment Departure Gate Changed From B4 To B8

May 17 14:26 16:26 16:26 Gate Adjustment Departure Gate Changed From B8 To B6



De bytte alltså gate 10 min efter att planet skulle ha flugit iväg.
 
Kan väl säga att det var ett dåligt slut på en resa där SAS började med att tappa bort deras bagage (på väg till SFO)... Så därav utbrottet...



/LinuxSam
 
Gratis


LinuxSam skrev:Kan väl säga att det var ett dåligt slut på en resa där SAS började med att tappa bort deras bagage (på väg till SFO)... Så därav utbrottet.../LinuxSamKlicka för att utvidga...
Gratis shopping!!



Trots att man är på Kastrup ibland så har jag aldrig tänkt att det är en tyst flygplats. Jag har till och med trott att jag har hört utrop.
 
LinuxSam skrev:Kan väl säga att det var ett dåligt slut på en resa där SAS började med att tappa bort deras bagage (på väg till SFO)... Så därav utbrottet.../LinuxSamKlicka för att utvidga...


Låter som en typisk SAS resa i mina öron, men det kanske bara är jag som är bitter... Jag har inte förlorat bagaget ännu, men det är bara 20 personer som checkar in en väska på ARN-CPH som jag oftast flyger nu så det kanske inte är något att skriva hem om.




Agö skrev:Ja, det sker utrop. Det är ingen tyst flygplats.Klicka för att utvidga...


CPH är en tyst flygplats, men det betyder bara att de inte gör onödiga utrop. De säger, flera gånger, att folk ska ta sig till gaten nu för att boarda.
 
thh skrev:CPH är en tyst flygplats, men det betyder bara att de inte gör onödiga utrop. De säger, flera gånger, att folk ska ta sig till gaten nu för att boarda.Klicka för att utvidga...
Ja, och inte endast i gatesystemet (om man kan kalla det för det) utan i allra högsta grad i det allmänna systemet och det ofta. Vad är då definitionen på en "tyst" flygplats?
 
Agö skrev:Ja, och inte endast i gatesystemet (om man kan kalla det för det) utan i allra högsta grad i det allmänna systemet och det ofta. Vad är då definitionen på en "tyst" flygplats?Klicka för att utvidga...
Gardemoen är väll "riktigt tyst" om man säger så?

Tror de enda utrop jag hört har varit precis vid gaten, alltså inga flygplatsvida utrop.

Inte ens vid irrops när jag varit där vid snöoväder. Men jag kan missminna mig.
 
Tycker det har verkar handla om ouppmarksamhet och att hon sakerligen far skylla sig sjalv. Var jag an flyger ifran sa har jag full koll pa gater och byten, det handlar om flygplatser och dom andrar saker snabbt. Just runt boarding sa ar det fullt fokus som galler, annars kan man latt missa nagot. Jag misstanker att tjejen har suttit djupt forsjunken i sin telefon och inte haft koll pa omgivningen overhuvudtaget.
 
I Kina händer det ofta och det har hänt att destination (och flightnummer) har ändrats plötsligt utan något utrop.



En annan händelse var,

Säg att jag skulle flyga till Dalian med CAxxx som skulle avgå kl. 18:00 och när klockan blev 17:30 stod det Dalian fortfarande.

Vid kl. 18:00 stod det fortfarande Dalian och ingen information om försening.

Efter några minuter försvann CAxxx till Dalian från skylten vid gaten och det ändrades till MUxxx till Chongqing istället.

Jag gick till ut och kollade flygplatsens stora informationstavlan. Där stod det att gaten för CAxxx till Dalian ändrades till annan gate.



Jag har varit uppmärksam hela processen men ändå kan det hända sånt här.
 
trekker skrev:Tycker det har verkar handla om ouppmarksamhet och att hon sakerligen far skylla sig sjalv. Var jag an flyger ifran sa har jag full koll pa gater och byten, det handlar om flygplatser och dom andrar saker snabbt. Just runt boarding sa ar det fullt fokus som galler, annars kan man latt missa nagot. Jag misstanker att tjejen har suttit djupt forsjunken i sin telefon och inte haft koll pa omgivningen overhuvudtaget.Klicka för att utvidga...


Jag håller verkligen inte med. SAS måste insett att risken för missförstånd var enorm här (väldigt likt flightnummer, samma destination, samma gate) och då får man var extra tydlig. Enbart ett utrop är exempelvis inte nog - jag vet inte hur många gånger jag hört GA mumla något i PA:t som inte går att höra.



Alla är inte nördar som vi, de flesta vet inte att det går många flighter mellan CPH och ARN med korta mellanrum och snarlika flightnummer. Och det tycker jag inte att de ska behöva ha koll på heller. Personligen tycker jag att man bör kunna sitta försjunken i sin telefon (eller bok, eller powerpointpresentation) vid en gate utan att ha full koll på exakt allt.
 
nollbit skrev:Jag håller verkligen inte med. SAS måste insett att risken för missförstånd var enorm här (väldigt likt flightnummer, samma destination, samma gate) och då får man var extra tydlig. Enbart ett utrop är exempelvis inte nog - jag vet inte hur många gånger jag hört GA mumla något i PA:t som inte går att höra.Alla är inte nördar som vi, de flesta vet inte att det går många flighter mellan CPH och ARN med korta mellanrum och snarlika flightnummer. Och det tycker jag inte att de ska behöva ha koll på heller. Personligen tycker jag att man bör kunna sitta försjunken i sin telefon (eller bok, eller powerpointpresentation) vid en gate utan att ha full koll på exakt allt.Klicka för att utvidga...
Visst SAS hade sakert kunnat skott det snyggare, men man maste val anda ta lite ansvar sjalv?
 
nollbit skrev:Jag håller verkligen inte med. SAS måste insett att risken för missförstånd var enorm här (väldigt likt flightnummer, samma destination, samma gate) och då får man var extra tydlig. Enbart ett utrop är exempelvis inte nog - jag vet inte hur många gånger jag hört GA mumla något i PA:t som inte går att höra.Alla är inte nördar som vi, de flesta vet inte att det går många flighter mellan CPH och ARN med korta mellanrum och snarlika flightnummer. Och det tycker jag inte att de ska behöva ha koll på heller. Personligen tycker jag att man bör kunna sitta försjunken i sin telefon (eller bok, eller powerpointpresentation) vid en gate utan att ha full koll på exakt allt.Klicka för att utvidga...
Klart man får sitta försjunken och koncentrerad på annat, men då bör man vara beredd på att också ta konsekvenserna, precis som om man sover på tåget. Personligt ansvar verkar underskattas och det är lätt att skylla ifrån sig.
 
trekker skrev:Visst SAS hade sakert kunnat skott det snyggare, men man maste val anda ta lite ansvar sjalv?Klicka för att utvidga...


Där håller jag med dig. Men jag tycker bara att inte finns något som pekar på att personen i fråga inte tagit det ansvaret.




pswe skrev:Klart man får sitta försjunken och koncentrerad på annat, men då bör man vara beredd på att också ta konsekvenserna, precis som om man sover på tåget. Personligt ansvar verkar underskattas och det är lätt att skylla ifrån sig.Klicka för att utvidga...


Det går inte att jämföra att sova med att sitta försjunken i en bok.
 
nollbit skrev:Där håller jag med dig. Men jag tycker bara att inte finns något som pekar på att personen i fråga inte tagit det ansvaret.Klicka för att utvidga...
Att personen missade flighten och att den knappast flög tom tyder väl på just det...
 
trekker skrev:Visst SAS hade sakert kunnat skott det snyggare, men man maste val anda ta lite ansvar sjalv?Klicka för att utvidga...


Det tycker jag också. Hur mycket daltande kan man förvänta sig egentligen? Självklart så måste man ju ha ett eget ansvar att hålla koll. Det är väl inte rimligt att man förväntar sig att flygbolagen i princip ska gå och hämta mig. Jag skulle vilja påstå att om man sjunker in så djupt in i en mobiltelefon så är man snudd på en fara för sig själv och andra. Jag har dessutom alltid fått SMS från SAS vid förändringar, t o m när man förväntar sig en försening på bara 10 minuter.



Jag har dessutom flera gånger hört på CPH att man ropar på personer som är sena med uppmaningen att skynda sig då de är "delaying the flight". Det har faktiskt även hänt mig en gång.



En annan fråga, det faktum att gaten ändrades, hur mycket påverkan har flygbolaget på det? Är det inte trafikkontrollen (eller liknande) som bestämmer sådant?
 
Back
Top