Senaste nytt

Bye bye Star Alliance - RTW med fina flyg (och mestadels inte lika fina hotell)

b5d2f3c17b8e0677983880a3f5ec2f7f.jpg

Det blev bussgate och narrowbody på dagens sista flyg.

c3ec4e1b2909204d13791abb06748c23.jpg


Flighten är bara ca 1 1/2 timme, så det ska man väl klara. Helt ok servering den korta sträckan till trots.

a08cdcd491afa160499bbe8ef5f6cd6e.jpg

07e32a62a434f270a214556b1a579a19.jpg


Vi fick en riktigt fin inflygning med toppenutsikt över både Hong Kong island och Kowloon. Bilden nedan gör det inte riktigt rättvisa, ska se om jag lyckas lägfa upp videon sen, där ser man bland annat (tror jag) ljusshowen som de kör varje kväll.

6e2486ab91aab7eab15dbd6bc6520721.jpg


Har nu ett (ur awardbokningsperspektiv perfekt) stopp här på 23h55min. Nu ska jag sova en natt på mitt sunkhotell (efter att ha undersökt noggrant med mobilens ficklampa och letat spår av bed bugs...) - men det var billigt och jag ska bara sova och sen ut i stan tills det är dags för nästa flyg. Imorgon kommer vi fram till "destinationen", eller åtminstone slutet på utrrsan av denna open jaw.
The end of the beginning!
 

Thornado

Medlem
Vaknade hyfsat tidig, checkade ut och lämnade väskan i väskförvaring vid Hong Kong station nära Airport Express.
Tog Star Ferry över till Kowloon-sidan och tillbringade lite tid längs med Avenue of the Stars innan jag begav mig längs med Nathan Road. Hade inga större planer (förutom att försöka få mig en egg waffle till frukost). Till slut hamnade jag i närheten av Tim Ho Wan, ofta känd som "världens billigaste Michellinstjärna". Till skillnad från många andra så är inte Michellin-restauranger något jag ofta går på (detta är nog enda jag besökt), så får ta chansen när den ges. Jag var där ganska tidigt, så ingen kö och åt en rejäl lunch (beställde nog lite för mycket) för 149 HKD.
(Nevermind, nu berättade @RobHK just att den visst inte har en stjärna längre. https://www.businessclass.com/forum...aurang-i-hong-kong.105346/page-2#post-1070549 )

IMG_7742 Medium.jpeg

Efter lunchen promenerade jag omkring i Mong Kok och tittade in i diverse butiker. Hade inte fått någon egg waffle till frukost, så fick bli en sådan till eftermiddagsfika istället.

IMG_7747 Medium.jpeg

Så småningom var jag tillbaka vid TST och tog Star Ferry över till Hong Kong-ön igen.
Mycket av denna resa har ju gått i flygets tecken, så la därefter lite tid på ett mer jordnära (eller vattennära) ämne och besökte Hong Kong Maritime Museum. Inget jättestort museum, men ändå lite intressant om man gillar historisk sjöfart.
Givet min begränsade tid i HK så kan man ju tycka att jag borde maximerat min tid där och hittat på mer aktiviteter, men vid det här laget började både ben och huvud vara trötta (och visste att jag hade ett möte jag behövde ansluta till om ett par timmar) så jag hämtade upp min väska och tog sen Airport Express till flygplatsen (var väldigt nära att hamna på AsiaWorld Expo som är stationen efter flygplatsen, men vaknade som tur var till när alla andra började gå av tåget). Snabbt igenom säkerhetskontrollen trots ingen fast track och sen först Silverkris-loungen för lite mat och 90 minuter Zoom-möte. Därefter lite loungehoppande med Centurion, Plaza Premium, och Sapphire Chase by the Club. Ingen av dem imponerade särskilt mycket och jag reflekterade över hur pass bra vi har det med en Amex-lounge på Arlanda med så bra mat i förhållande till många andra runt om i världen.

Dagens carrier var Thai, och då är ju alltså destinationen Bangkok.
IMG_7753 Medium.jpeg IMG_7754 Medium.jpeg IMG_7756 Medium.jpeg

Ankomst till Bangkok kring 22.30. Snabbt genom immigration och sedan en Grab till mitt hotell vid Sukhumvit. Även här hade jag valt ett lite billigare hotell första natten eftersom jag anlände så sent. Nästa dag medför resan höjdpunkt vad gäller hotell. Som tur är så fixade jag lite kontanter (till dålig kurs) på flygplatsen, för när jag väl satt i bilen mot stan så insåg jag att Grab var inställd på att betala kontant istället för med kort och det gick inte att ändra när resan väl hade påbörjats, så hade kunnat bli lite jobbigt om jag inte haft kontanter.
 

Thornado

Medlem
Idag var det då dags för resans höjdpunkt vad gäller hotell. Checkade ut från mitt första hotell och tog tunnelbanan bort till Lumphini och promenerade några hundra meter till Sofitel SO/ Bangkok. Har bott här två gånger tidigare, första gången för ca 9 år sen och sen ytterligare en gång för kanske 6-7 år sen. Det har helt klart varit några av mina bästa hotellupplevelser och väldigt skön säng.

IMG_7771 Medium.jpeg

Vid tidigare besök här har jag varit Platinum hos Accor, vilket ger garanterad loungetillgång (vilken är en stor anledning till att jag vill bo här), men nu är jag sedan många år mer eller mindre statuslös (silver) hos Accor, så denna gång fick jag betala mer och boka ett Club-rum med loungetillgång inkluderat. När man har det så eskorteras man direkt från det man kommer in i hotellet upp till loungen och får slå sig ner där och lämna över passet till någon som hanterar alla incheckningsdetaljer medan man får deras signaturvälkomstdrink. Den är alkoholfri och består av olika fruktjuicer där en del redan är i glaset och sen häller de något från två olika (provrör) och då ändrar allting färg till denna lila. God och uppfriskande.

IMG_7759 Medium.jpeg

Mitt rum var redo, så när incheckningsproceduren var klar så eskorterades jag dit (lite onödigt kan man tycka, jag tror jag hade hittat dit för egen maskin, men ändå lite trevlig service). Fint rum och en lite svamp-display av kakor och lite frukt som välkomstgåva.

IMG_7764 Medium.jpeg

IMG_7765 Medium.jpeg IMG_7766 Medium.jpeg IMG_7769 Medium.jpeg

Gick ut för dagens löprunda i Lumphini park på andra sidan vägen (man svettas rätt så mycket när det är 35 grader eller mer ute). Därefter dags för Afternoon Tea i loungen som serveras 13.30-15.30.

IMG_7772 Medium.jpeg IMG_7773 Medium.jpeg

Loungen har även en trevlig liten uteplats/terass.
IMG_7775 Medium.jpeg
 

Thornado

Medlem
Det största problemet med hotellet är att det är risk att man inte tar sig ut och ser och gör så mycket i stan....

Även om jag fått i mig rätt så mycket mat så kände jag att jag nog ändå behövde ta mig utanför hotellet en sväng. Begav mig till vad som kanske får anses vara lite av en turistfälla, men de restaurang som "uppfann" pad thai och var först med att börja servera det på 30-talet.



IMG_7784 Medium.jpeg IMG_7786 Medium.jpeg

Egentligen ska man väl beställa den med räkor och helst den variant som är inlindat i ett tunt ägg-lager, men då jag inte är någon skaldjursfantast så tog jag en kycklingversion istället. Gott, men kan inte säga att jag kände någon större skillnad mot den som serveras av godtycklig thaikiosk hemma.
 

Thornado

Medlem
När man kommer tillbaka till rummet på kvällen har det varit turndown service. Återigen en tjänst som jag egentligen inte känner är jätteviktig (jag brukar klara av att ta mig ned under täcket även om de inte viker undan ett hörn), men likafullt lite småtrevligt. Dock föredrar jag när man får en chokladbit istället för en blomma på kudden.

IMG_7780 Medium.jpeg IMG_7781 Medium.jpeg IMG_7782 Medium.jpeg
 

Thornado

Medlem
Det är som sagt var lite svårt att ta sig iväg och se alltför mycket av Bangkok bär hotellet är alltför trevligt, men jag behövde vila ut lite också.
Efter två nätter på SO/ med mycket loungehäng, god frukost, slappande vid poolen, och väldigt varma löprundor i parken bredvid så är jag nu på BKK för resans nästa del.

e22b3d6827c6e3517d7087809a488f80.jpg

b0af175a3cb0b7aa304e7463e7cae92d.jpg

ad41f74827eb7e49f0bbd99fd6af1010.jpg

80d2b1ce6df7c088827f84205f694be1.jpg

2884a88a1387e4ab0ed9efd60d83a9aa.jpg

f0a306eb06ba6ea179918d034c01990c.jpg



Fick late checkout till kl 15 och sen fick jg hänga kvar i loungen så länge jag ville, så jobbade lite och fick både afternoon tea och evening cocktails även idag.

Nu som sagt var på flygplatsen för resans mest oglamorösa flygresa. Awardresan var ju en open jaw, så nu kommer första av två hopp för att koppla ihop benen.
Air China...
I economy...
På en red eye...

Åker härifrån 01.30 och landar i Beijing 07.00. Vid något tillfälle tänkte jag att det var en bra idé då jag både skulle få maximera tiden i båda städerna och spara in på en hotellnatt. Jag hoppas jag får mitt rum tidigt imorgon.
Nu visar det sig dessutom att Air China förstås inte öppnar check in förrän 3h före avgång, så nu sitter jag här landside och väntar på det i ungefär en timme. Tur att jag åtminstone inte åkte till flygplatsen tidigare.


Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper
 

Thornado

Medlem
Till slut så öppnade incheckningen (och vid det laget var kön till economy LÅNG, så tacksam att fortfarande ha *G för kortare kö. Smidig fast track genom security och immigration också. Vid incheckningen tog det ett litet tag för agenten (inklusive att till slut kalla på en supervisor) innan de kände sig säkra på att min rutt var ok för visumfri transfer.

Väl genom security hade jag fortfarande lite tid för loungehoppande. Började hos Turkish som hade både turkisk och thaimat.

c080264ed9ca36e62fd1bd6c78e69418.jpg

e8b783f1fe6b13efd97961ff33cabe1d.jpg


Vidare till EVA Air för efterrätt och glass.

6388f5c730c4bcf6bc17252520c05aa4.jpg


Hade hört att SQ skulle vara bra, men de hade tyvärr redan stängt för dagen, så blev Thai därnäst.

8e3f83c0e0e7584b86a8261b74933c58.jpg

3df51e306fd9b26c007e788b8acb999e.jpg
f002d9fa8c935dbb05916876a20d186f.jpg

7d7363bb7e0e873f001307555a95309e.jpg

d37315d25872a74b5b3c6477817d7d0e.jpg


Föga förvånande en väldigt stor lounge (det är ju ändå deras huvudhub) med hyfsat bra utbud.

Flighten var ungefär så kul som.man kunde förvänta sig. Avgång 01.30, ankomst ca 7. Jag ville ju vara försöka sova så mycket som.möjligt, men trots att det var en nattflight med dessa tider så körde de full servering utan någon sorts tanke på att göra det snabbt eller diskret....

Vi landade mer eller mindre enligt tidtabell och efter diverse köande (först till TWOV-disken och sen till vanlig immigration) så kom jag in i landet och tog Airport express in mot stan. Mitt tunnelbanekort hade fått någon form av time out, men när jag laddade det med mer pengar så funkade det igen, och de pengar jag hade där sen tidigare fanns också kvar.

Hotellvalet i Beijing var självklart - jag skulle bo på Xin Qiao vid Chongwenmen station (tidigare var de ett Novotel, men de har lämnat Accor nu). Det är verkligen inget superfancy hotell, men jag har mycket känslor kopplat till det och det känns lite som "hemma" för mig. Under andra halvan av 10-talet så hade vi många projekt med kinesiska universitet så under några år tillbringade jag uppemot två månader per år i Kina, mestadels i Beijing, och då bodde jag (och min kollega) alltid på Xin Qiao. Det blev som ett andra hem, och inte minst blev loungen vårt vardagsrum där vi hängde många kvällar. Lärde känna personalen där väldigt väl också.
Därav fick jag en smärre chock när jag kom fram till hotellet, tog hissen upp till våning 12 som jag gjort så många gånger förut, svängde vänster för att checka in i loungen och då möttes av denna skylt:

48baa030bdc007455ac8be29d0dc6b5d.jpg



Gick ner till receptionen för att checka in där istället och fick veta att loungen är stängd för renovering. Suck, hade verkligen sett fram emot att sitta där igen. Hade ändå bokat samma hotell även om jag visste detta (fortfarande nostalgi och dessutom har det väldigt bra läge), men hade ju inte behövt lägga extra pengar på att boka executive floor. Jag fick åtminstone rummet direkt så jag kunde få en tupplur efter flighten.

Nu sitter jag i Air China-loungen på PEK efter ca två dagar i Beijing. Inget speciellt i aktivitets äg att rapportera. Mycket att gå omkring i mina gamla kvarter. Mer haidilao förstås, shoppa i kinesisk mataffär (alltid en upplevelse), löpning i Temple of Heaven park (och till och med lite styrketräning så att @jerixon blir nöjd ).

e1d65f6a1b9fded287b7773918ef1b17.jpg

30f726fca504bbc7847a3ac7dfb158cf.jpg

1e1b11000b6ea0088fb8c48aea7a490b.jpg


Nu snart dags för boarding för nästa leg, även det air China economy, men efter det så kommer vi fortsätta awardresandet i stil.
 
Toppen