Senaste nytt

Bye bye Star Alliance - RTW med fina flyg (och mestadels inte lika fina hotell)

Thornado

Medlem
Precis som för många andra så kom det som en smärre chock när jag i höstas fick höra att SAS skulle byta allians. Till skillnad från en del andra så kände jag inget behov av att direkt tömma mitt Eurobonuskonto, men samtidigt blev jag inspirerad att försöka få till en (kanske) sista resa inom Star Alliance med så bra "bang for the buck" som möjligt - några favoriter i repris och några nya saker att bocka av på bucket list.
Så började leta (mestadels med hjälp av awardfares) och ett par veckor efter att nyheten gjorts publik så hade jag en resa som jag kände mig rätt så nöjd med. Till viss del inspirerad av min Asienresa förra våren, men även nya inslag där jag tagit inspiration av andras bokningar jag sett under året, och ett litet hål i mitten av resan som jag inte hade bestämt hur jag skulle fylla än.
Tyvärr krockade denna bokning med en SAS Plus F&F-bokning som jag redan hade till SFO, men det var svårt att hitta andra datum, så det får man leva med (den biljetten finns fortfarande tillgänglig för den som vill ha en långhelg/MR i Kalifornien: https://www.businessclass.com/forum...ockholm-san-francisco-13-17-mars-2024.105241/ ).

Tidigt imorgon bitti (avgång 06.35) så bär det då äntligen av från Arlanda. Ska försöka posta någorlunda löpande, åtminstone bilder, men förhoppningsvis en del text också. Under alla dessa år på BC så har jag ju många gånger tänkt att jag ska posta en reserapport, men det har aldrig blivit av. Nu har jag åtminstone skapat en tråd, så då får vi hoppas det kommer lite innehåll också.

Det blir olika grader av finflyg (med ett par ben halvfult flyg i mitten) och många korta eller halvkorta stopp i olika städer. Hotellen kommer förutom i ett fall vara av mer budgetalternativ, och i sann @jerixon-anda så försöker jag för en gångs skulle resa med rätt så lätt packning och har till och med investerad i en Peak Design 45l Travel Backpack för one bag travel.

IMG_7591.jpg

En liten varning för känsliga läsare så att de inte chockas i onödan: Det kommer vara skrämmande avsaknad av Krug, Dom, Hibiki, och andra liknande drycker i denna rapport. Det starkaste blir Cola Zero, eller eventuellt någon dryck som till och med innehåller socker om jag känner mig på riktigt festligt humör. ;)
 

Thornado

Medlem
Dagen började med en kort och alldeles för tidig löptur för att hålla min runstreak vid liv, och sen en Uber till Arlanda. Nu frukost 1 i SAS Gold lounge (där jag hade vissa problem att komma in med det pappersboardingkort jag skrivit ut på flygplatsen - på det elektroniska jag har i telefonen så syns dock min status, så får väl se om det funkar på kommande legs).

IMG_7593 Medium.jpeg

Leg 1:

Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper
Trevlig tur!
Blir roligt att följa =)
Jag behöver nog ta en kurs i one bag travel från dig. Väskan är redan rätt så tung och väldigt full, så får väl se hur länge det dröjer innan jag går runt med en extra liten väska eller påse i handen. Kommer ju åtminstone att få två uppsättningar amenity kits och pyjamas på resan, och det kan ju hända att man vill köpa något mer också.
 

Gnopps

Medlem
Ska bli kul att läsa! Går en 45l väska att ha som handbagage? Min är expanderbar till 35l och det är redan på gränsen tycker jag.
 

Thornado

Medlem
IMG_7594 Medium.jpeg

Dagens första carrier blev Austrian (kanske föga förvånande med tanke på destinationen). Precis samma start som förra vårens awardresa.

IMG_7595 Medium.jpeg

Dagens andra frukost. Omelett, jordgubbsyoghurt, och lite bröd. Jag är varken någon ägg- eller yoghurtperson när det kommer till frukost så åt lite av omeletten och lät yoghurten vara. Två rader framför gardinen och uppmärksam och trevlig service.
En sak som jag reflekterade över före start var att de hade en av de mest ingående och detaljerade säkerhetsgenomgångar jag sett på länge, med väldigt tydliga och välkoreograferade rörelser till allt. Brukar det alltid vara så hos Austrian?

IMG_7596 Medium.jpeg

Bussgate vid ankomst, och sen ytterligare en buss mot D-gates.

IMG_7597 Medium.jpeg

Nu parkerad i Vienna Lounge, väldigt stor och luftig lounge med mycket fönster och utsikt mot plattan. Avsevärt bättre än Austrians egna lounger här.

IMG_7601 Medium.jpeg IMG_7602 Medium.jpeg IMG_7603 Medium.jpeg

Ganska stort frukostutbud, inklusive potatisbullar - det tror jag inte att jag har ätit sen skolmaten på högstadiet...

IMG_7598 Medium.jpeg IMG_7599 Medium.jpeg

Dagens tredje frukost. Är man i Österrike så får man även äta apfelstrudel till frukost.

Ska bli kul att läsa! Går en 45l väska att ha som handbagage? Min är expanderbar till 35l och det är redan på gränsen tycker jag.

Det blir ungefär samma storlek som en någorlunda normal rullkabinväska. Har inte mätt, och flyger man något bolag som är lite mer kinkigt med måtten så bör man väl dubbelkolla, men för de flesta "icke-lågprisbolag" ska det nog gå bra. Denna resa åker jag främst i premiumkabiner så där räknar jag med att det definitivt inte är något problem, och även de två ben i economy som dyker upp i mitten bör funka (fanns ett billigare alternativ där, men då var jag lite mer tveksam till just detta, så höll mig inom *A även där).
 

Attachments

  • IMG_7600 Medium.jpeg
    IMG_7600 Medium.jpeg
    96,1 KB · Visningar: 89

jerixon

Medlem
Nyckeln är att packa hälften av vad man tror går åt typ....

Mer styrketräning och mindre run streak hjälper även det med vikten :eek: :p
Jag behöver nog ta en kurs i one bag travel från dig. Väskan är redan rätt så tung och väldigt full, så får väl se hur länge det dröjer innan jag går runt med en extra liten väska eller påse i handen. Kommer ju åtminstone att få två uppsättningar amenity kits och pyjamas på resan, och det kan ju hända att man vill köpa något mer också.
 

Thornado

Medlem
Nyckeln är att packa hälften av vad man tror går åt typ....

Mer styrketräning och mindre run streak hjälper även det med vikten :eek: :p

Jo, jag försökte vara konservativ i det jag packade,men tror ändå det blev för mycket.

Efter ett kort stopp på Austrians lounge non-Schengen (inte värd en bild) så är jag nog vid gaten.

d8487419527ba66ddd735408eb23b0ae.jpg


Dagens andra carrier (tyvärr svårt att få bra bild). Ser fram emot nästan tolv timmar i vad som måste anses vara så nära First man kan komma utan att flyga First. Hade väldigt bra upplevelse av Eva förra året och hoppas det motsvarar förväntningarna även idag.

Precis som tidigare så dög inte mitt boardingkort som jag skrivit ut på Arlanda utan fick gå till en separat disk för att få ett Eva-BP utskrivet. Fick även boardingkort för de kommande två flighterna, den sista med avgång om drygt två dygn.

Nästa leg:


Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper
 

Thornado

Medlem
a64162033fe894feb001188e8ad0152e.jpg


Lite Valrhonachoklad och en dikt om resande för att påbörja resan.

75eb93e6dfc9580db5d16de1a0be0062.jpg

8129d11d8b3c5efc37692a0a42aaf79f.jpg

2b95112d8adfef83deb4a21078000781.jpg


Tyvärr har jag ens stol som är närmare gången än fönstret och lite längre bak i kabinen (6K), så inte optimalt från ett privacy-perspektiv, men jag ska nog kunna trivas här ändå.
 
Toppen