Till slut så öppnade incheckningen (och vid det laget var kön till economy LÅNG, så tacksam att fortfarande ha *G för kortare kö. Smidig fast track genom security och immigration också. Vid incheckningen tog det ett litet tag för agenten (inklusive att till slut kalla på en supervisor) innan de kände sig säkra på att min rutt var ok för visumfri transfer.
Väl genom security hade jag fortfarande lite tid för loungehoppande. Började hos Turkish som hade både turkisk och thaimat.
Vidare till EVA Air för efterrätt och glass.
Hade hört att SQ skulle vara bra, men de hade tyvärr redan stängt för dagen, så blev Thai därnäst.
Föga förvånande en väldigt stor lounge (det är ju ändå deras huvudhub) med hyfsat bra utbud.
Flighten var ungefär så kul som.man kunde förvänta sig. Avgång 01.30, ankomst ca 7. Jag ville ju vara försöka sova så mycket som.möjligt, men trots att det var en nattflight med dessa tider så körde de full servering utan någon sorts tanke på att göra det snabbt eller diskret....
Vi landade mer eller mindre enligt tidtabell och efter diverse köande (först till TWOV-disken och sen till vanlig immigration) så kom jag in i landet och tog Airport express in mot stan. Mitt tunnelbanekort hade fått någon form av time out, men när jag laddade det med mer pengar så funkade det igen, och de pengar jag hade där sen tidigare fanns också kvar.
Hotellvalet i Beijing var självklart - jag skulle bo på Xin Qiao vid Chongwenmen station (tidigare var de ett Novotel, men de har lämnat Accor nu). Det är verkligen inget superfancy hotell, men jag har mycket känslor kopplat till det och det känns lite som "hemma" för mig. Under andra halvan av 10-talet så hade vi många projekt med kinesiska universitet så under några år tillbringade jag uppemot två månader per år i Kina, mestadels i Beijing, och då bodde jag (och min kollega) alltid på Xin Qiao. Det blev som ett andra hem, och inte minst blev loungen vårt vardagsrum där vi hängde många kvällar. Lärde känna personalen där väldigt väl också.
Därav fick jag en smärre chock när jag kom fram till hotellet, tog hissen upp till våning 12 som jag gjort så många gånger förut, svängde vänster för att checka in i loungen och då möttes av denna skylt:
Gick ner till receptionen för att checka in där istället och fick veta att loungen är stängd för renovering. Suck, hade verkligen sett fram emot att sitta där igen. Hade ändå bokat samma hotell även om jag visste detta (fortfarande nostalgi och dessutom har det väldigt bra läge), men hade ju inte behövt lägga extra pengar på att boka executive floor. Jag fick åtminstone rummet direkt så jag kunde få en tupplur efter flighten.
Nu sitter jag i Air China-loungen på PEK efter ca två dagar i Beijing. Inget speciellt i aktivitets äg att rapportera. Mycket att gå omkring i mina gamla kvarter. Mer haidilao förstås, shoppa i kinesisk mataffär (alltid en upplevelse), löpning i Temple of Heaven park (och till och med lite styrketräning så att
@jerixon blir nöjd

).
Nu snart dags för boarding för nästa leg, även det air China economy, men efter det så kommer vi fortsätta awardresandet i stil.