Homer
Medlem
Denna är det:
Visa bifogad bild 4923
Är det vatten i blomvasen?
hoppas den sitter fast så den inte kan tippa i skrevet om det blir luftgropar,
otrevlig uppvaknande
Denna är det:
Visa bifogad bild 4923
Denna är det:
Visa bifogad bild 4923
Konstigt var att de inte kunde checka in vårt bagage hela vägen Sydney-Peking-Narita fastän vi reser på samma flygbolag. Förstår inte varför... Transferdisken var inte öppen när vi ankom så vi tog oss igenom immigration och in till T3-C för en vanlig incheckning istället. Resultatet av det blev ett väldigt glatt bemötande och nödutgångsplats.![]()
Vad märkligta att de inte kunde checka in bagaget hela vägen.
Jag bråkade med Air China om baggage-incheckning nu i veckan, jag ville ha mitt baggage incheckat hela vägen (inrikes inom Kina med CA och sedan till IST med TK) vilket inte gick. Jag fick besked om att det går i de flesta fall om det är CA hela vägen, men att det i princip aldrig går om man blandar bolag.
Att det ska funka om det är samma bolag ser jag som en självklarhet, men jag hade även förväntat mig att det skulle gå med olika bolag inom alliansen (min TK-flight var dessutom i samarbete/code share med CA).
Jag ser här ett område där Star Alliance skulle behöva bättra sig. Detta gäller f.ö. inte bara baggage utan även att kunna checka in mig som passagerare hela vägen. Resultatet nu i veckan (eftersom detta inte gick) blev ett par timmars väntan på att TKs incheckning i PEK skulle öppna (tid som skulle kunna ha spenderats i loungen istället)
Vad jag har förstått av alla mina resor till/från/inom Kina:
- intullningen sker alltid på den första internationella flygplatsen i Kina
- uttullningen sker alltid den sista internationella flygplatsen i Kina
Därför kan man inte checka in bagaget hela vägen om man flyger Kina inrikes->utrikes eller utrikes->Kina inrikes.
Detta är inte riktigt vad jag har erfarat...
T.ex. flög jag Chongqing-Peking-Seoul och där åkte bagaget hela vägen utan min hjälp.
Dock har jag alltid behövt ta ut bagaget vid första anhalt när man reser vidare i Kina - MEN, där har det nu skett ett undantag när kollegan för en tid sedan kom till Peking från Arlanda och skulle vidare till Chongqing men inte hittade sin väska på bandet. Han blev då tillsagd: Special flight, run to gate!!! Pga lång kö vid immigration så var han väldigt sen, vet inte om detta har bidragit men jag har aldrig hört detta tidigare. Faktum är dock att han flög till inrikesterminalen i Chongqing som inte har förtullning vilket pekar på att han fick specialhantering och någon bedömde hans bagage som undantaget från förtullning....![]()
10. If I am connecting flights on Air China, do I need to pick up my luggage and re-check it?
Passengers departing from domestic cities who connect through Beijing to domestic/international/regional flights are not required to pick-up their baggage in Beijing if they have checked their baggage through to the destination. This applies on routes such as SHE-PEK-CAN or SHE-PEK-SFO.
Passengers departing from overseas/regional cities who connect through Beijing to international/regional flights are not required to pick-up their baggage in Beijing if they have checked their baggage through to the destination. This applies on routes such as ICN-PEK-ARN or FRA-PEK-HKG.
Passengers departing from overseas/regional cities who connect through Beijing to domestic flights are required to pick-up their baggage and have it inspected at Customs. This applies to routes such as JFK-PEK-HET.