Senaste nytt

BusinessClass.se - Är alla språk tillåtna?

Jannes

Medlem
För min del kvittar det om det är svenska eller engelska, jag byter flytande mellan båda till vardags ändå (och andra språk).
Att det kommer inspel av danska och norska finner jag både uppfriskande och bildande, känner som jag behöver öva på dem och på detta forum finns det inlägg av intresse = jag vill läsa dem.
Men för min del är tröskeln högre där än engelskan, då min läsförståelse av de språken är sämre än engelska. Så kallar mig iaf inte flytande på dk/no.
 

LPC123

Medlem
Jag tycker att det är uppfriskande med att det kommer inlägg på engelska och dom övriga nordiska språken. Jag har jobbat i Norge och jobbar idag för ett danskt bolag och har således inga problem med nordiska språken och tycker det är trevligt att det blir uppblandat lite. Vad gäller engelska så är det ett språk jag skriver och talar dagligen och har gjort i många år och kan inte se vad det skulle göra för negativt på ett reseforum med hela världen som grund? Om det kommer andra språk så får jag antingen översätta dom om det är i en tråd jag vill ha mer info i eller bara släppa det.
 
Med en utveckling mot att fler och fler inlägg slentrianmässigt helt i onödan skrivs på engelska så kommer fokus så småningom att flyttas bort från resenärer som bor i Norden, när användare utanför Norden börjar upptäcka forumet. Med engelska som primärt språk finns ju ingen anledning längre heller att dölja forumet för många andra användare på businessclass.com. Detta handlar ju inte om några gulliga inslag med främmande språk och hur duktiga folk är på läsförståelse, utan om en trend och hur önskvärd den är.
 
Last edited:

Baker421

Medlem
Jag undrar om ni som tycker det är okej att skriva på engelska gör så för att de som brukar göra det nyligen har vettiga/hjälpsamma saker att säga. Jag är amerikansk och har bott i Sverige i 15 år. Jag har studerat och lärt mig svenska ganska bra. Men det är mycket, mycket lättare och snabbare för mig att skriva på engelska. Men det här forumet är ju inte rätt plats för mig att skriva ett inlägg så här - "Hey guys, which business seats are best for a couple on Lufthansa's 380?" Då gör jag det på nåt annat forum. Men om ni som säger att det är okej med engelska, vill ni verkligen att folk som jag börja då skriva såna inlägg på engelska? Eller vill ni bara ha engelska om de inlägg är personligt hjälpsamt?
 

Hachans

Medlem
Med en utveckling mot att fler och fler inlägg slentrianmässigt helt i onödan skrivs på engelska så kommer fokus så småningom att flyttas bort från resenärer som bor i Norden, när användare utanför Norden börjar upptäcka forumet. Med engelska som primärt språk finns ju ingen anledning längre heller att dölja forumet för många andra användare på businessclass.com. Detta handlar ju inte om några gulliga inslag med främmande språk och hur duktiga folk är på läsförståelse, utan om en trend och hur önskvärd den är.

Det tror jag däremot inte. Finns redan andra större forum.

Ingen är intresserad av att diskutera svenska småflygplatser eller om Hilton har en lounge vid Slussen på stora internationella forum.

Forumet lever ju på undantag dessutom enligt ägaren. Businessclass är ju värderar till flera miljarder enligt dem själva så de har inte tid att fixa med forum.

Jag undrar om ni som tycker det är okej att skriva på engelska gör så för att de som brukar göra det nyligen har vettiga/hjälpsamma saker att säga. Jag är amerikansk och har bott i Sverige i 15 år. Jag har studerat och lärt mig svenska ganska bra. Men det är mycket, mycket lättare och snabbare för mig att skriva på engelska. Men det här forumet är ju inte rätt plats för mig att skriva ett inlägg så här - "Hey guys, which business seats are best for a couple on Lufthansa's 380?" Då gör jag det på nåt annat forum. Men om ni som säger att det är okej med engelska, vill ni verkligen att folk som jag börja då skriva såna inlägg på engelska? Eller vill ni bara ha engelska om de inlägg är personligt hjälpsamt?

Folk kan skriva på vilket språk de vill. De allra flesta är bekväma med att förstå engelska. Några vill svara på engelska.

Jag tror man får mest gensvar om man skriver på svenska, något mindre om man skriver på engelska. Och om man skriver på engelska och folk svarar på svenska får man vara beredd på det.

Tycker det hela är en icke-fråga.
 

ante_77

Medlem
De flesta skriver på svenska här men engelska, danska och norska förekommer ofta, ibland blandas det i samma tråd. Jag sökte men fann inget om det finns några regler kring språk, skulle det vara OK att skriva på franska, spanska, mandarin om jag kände för det?

Man får väl skriva på vilket språk man önskar.
Man får även stava dåligt och skriva med fel meningsuppbyggnad och till och med syftningsfel.
Om man vill ha svar så är det däremot enklast att skriva på ett språk där de flesta förstår.

Jag kan säkert kladda ner något på meänkieli eller nordsamiska, men då har jag inga större förväntningar att få något vidare många svar.
 

ante_77

Medlem
Jag undrar om ni som tycker det är okej att skriva på engelska gör så för att de som brukar göra det nyligen har vettiga/hjälpsamma saker att säga. Jag är amerikansk och har bott i Sverige i 15 år. Jag har studerat och lärt mig svenska ganska bra. Men det är mycket, mycket lättare och snabbare för mig att skriva på engelska. Men det här forumet är ju inte rätt plats för mig att skriva ett inlägg så här - "Hey guys, which business seats are best for a couple on Lufthansa's 380?" Då gör jag det på nåt annat forum. Men om ni som säger att det är okej med engelska, vill ni verkligen att folk som jag börja då skriva såna inlägg på engelska? Eller vill ni bara ha engelska om de inlägg är personligt hjälpsamt?

För de flesta spelar det ingen större roll.
Om jag har ett vettigt svar så kanske jag avstår från att svara (mest troligen inte), så det är inte läsaren som eventuellt är ”förloraren”, utan frågeställaren.
Man kan gärna blanda språk om man känner för det. Ibland blandar jag svenska, norska och engelska, allt beroende på vad som är enklast eller mest ”spot on”.
 

SK989

Medlem
Många svenskar överskattar sin förmåga i engelska språket. Jag hör ofta vänner och bekanta som säger att de "i princip" är lika bra på engelska som svenska eller t.o.m. att de har lättare att uttrycka sig på engelska än sitt eget modersmål (svenska). Det har hänt flera gånger att jag i dylika fall tagit med personen till köket hemma och tagit fram typ en stekspade, en tårtspade, ett durkslag, ett decilitermått och en sil för te och sagt "Vad heter de här sakerna på svenska och engelska?". Är man svensk kan man ju förstås vad sakerna heter på svenska men det blir ofta "öh, hm, uh" på en så pass vanlig sak som en stekspade från den som sade sig kunna engelska minst lika bra som svenska, för att inte tala om en tårtspade... Svenskar i allmänhet vet förstås vad fågel och hund heter på engelska men går i de flesta fall bet på vad skata eller schäfer heter, osv..

I det här forumet diskuteras väl inte så mycket tårtspadar och schäfrar och många termer i resebranschen är ju engelska, även på svenska. Tiden då man sa embarkeringskort istället för boardingkort eller utgång istället för gate är sedan länge förbi. Jag kan i och för sig tycka att det blir lite löjligt ibland när svenskar som pratar på svenska säger "customs" eller "security" istället för tull eller säkerhetskontroll men det kanske är en generationsfråga. Som andra har sagt här så är det väl snarare den som ställer frågor på ett annat språk än svenska som löper risken att färre läser inlägget eller besvarar det. Det viktiga är väl att ingen bör känna sig tvingad att svara på engelska även om inlägget är på engelska - själv svarar jag på svenska och det verkar funka bra för de som själva skriver på engelska ,som t.ex. @guwonder .
 
Toppen