Senaste nytt

BusinessClass.se - Är alla språk tillåtna?

SimonXYZ

Medlem
Själv uppskattar jag att vi har forummedlemmar från våra skandinaviska grannar som skriver på sitt språk. Jag tycker att det är en tråkig utveckling att vi förstår varandra sämre. När jag var barn hände det aldrig att en dansk pratade engelska med en svensk, t.ex, nu händer det mig ofta - och då förstår jag danska ganska bra. Sedan tycker jag att det är intressant att se norska i skrift. Jag tillbringade mycket tid i Norge som barn hos släkt på loven, men läste aldrig på norska, och jag blir förvånad när jag ser hur orden faktiskt stavas.
 

Mangostan

Medlem
Jag anser att det är en olycklig utveckling om fler börjar skriva på engelska här. Om man förstår så mycket svenska att man kan svara på inlägg, bör man också svara på svenska. Själv har jag alltid skrollat vidare och ignorerat inlägg som skrivs på danska för att jag varken har tid eller lust att sitta och försöka förstå vad som egentligen sägs. Har även börjat göra det med engelska inlägg nu, i takt med att de ökar i antal. Det blir inte samma sak att läsa och skriva på ett annat språk, även om man anser sig vara flytande.
 
Till saken hör att forumet bara syns om man har valt Sverige, Norge eller Danmark i businessclass.com och forumreglerna är på svenska oavsett. Jag har inga problem med danska eller norska men att blanda in engelska i vartannat inlägg i en tråd blir väldigt rörigt. Jag kan engelska flytande men bläddrar förbi engelska inlägg som består av mer än någon enstaka mening. De blir helt enkelt för jobbiga att skumma igenom.
 
Engelska inlägg skrivna av engelsktalande är ju inga problem. Däremot så blir det genast jobbigt om svensktalande utifrån någon slags missriktad hänsyn (personen som börjar skriva på engelska svarar ofta på svenskt inlägg och har visat att hen förstår svenska) börjar skriva på engelska. Även om vi svenskar är relativt bra på basic engelska så är inte alla tillräckligt bra för att föra en diskussion på engelska…
 

TP12

Medlem
Engelska inlägg skrivna av engelsktalande är ju inga problem. Däremot så blir det genast jobbigt om svensktalande utifrån någon slags missriktad hänsyn (personen som börjar skriva på engelska svarar ofta på svenskt inlägg och har visat att hen förstår svenska) börjar skriva på engelska. Även om vi svenskar är relativt bra på basic engelska så är inte alla tillräckligt bra för att föra en diskussion på engelska…
Agreed :)

Om någon har engelska som första språk och är mer bekväm/bättre att utrycka sig på det så är det väl inga problem speciellt om vederbörande förstår svenska svar. Bara kul att det finns personer som skriver på danska/norska med.
 
Jag personligen har lättare att förstå (välskriven) engelska än norska eller danska, även om jag för det mesta kan tillgodogöra mig det huvudsakliga innehållet även på dessa språk. Jag har med andra ord inga problem med att den som känner att de kan uttrycka sig med mer språklig säkerhet och klarhet på något annat språk än svenska, skriver på det viset.

Dock tycker jag att forumets huvudspråk är svenska, och att det finns en tydlig fördel med detta (det finns många andra forum på engelska). Så att själv svara på engelska (vilket jag gjort några gånger) är nog, som @Golfkillen skriver, onödigt och aningen negativt.
 

mrestes

Medlem
Jag skriver själv på svenska även om engelska är modersmålet. Men om någon har bett om råd på engelska brukar jag svara på engelska eftersom så den person kan ta till sig svaret till 100%
 

char

Medlem
Hänger så klart på massa engelska forum men tycker det är jobbigt med engelska inlägg här. Måste ha något att göra med blandningen och att hjärnan är inställd på svenska.
 

jsn

Medlem
Det blir väl självjusterande över tid? Andemeningen med ett forum är att kommunicera och diskutera runt intressanta saker, då blir det kontraproduktivt att försöka skriva på språk som få andra medlemmar behärskar...
Vad gäller de engelska inslagen så uppskattar jag den kompetens och insikt som inläggen bidrar med, men jag uppskattar även att svaren och de vidare diskussionerna på dessa inlägg förs på svenska. Som nämnts tidigare så finns förståelsen för vad som skrivs (även om det vore mha translatorer) så jag ser inga problem med att fortsätta på det språk man behärskar bäst :)
 
Toppen